Kulest uten smertelindring under fødsel?

Eg er like stolt, om ikkje meir av fødselen til eldste, der eg fekk alt av smertelindring, som til yngste der eg ikkje fekk noko.

Men fødsel nummer to er jo heilt klart å foretrekke sidan det gjekk såpass fort at eg ikkje trengte noko smertelindring :) Fødsel nummer ein var eit helvete, og eg er stolt og glad for at både baby og eg overlevde:)
 
Jeg tenker at det viktigste er å få barnet sitt, samme hvordan det gjøres. Uansett all ære til de som går igjennom lange smertefulle fødsler, men jeg vil stå over og tenker at andre må gjerne jobbe ekstra for det om det er ønsket. Smerte oppleves også forskjellig, fødsel utarter seg forskjellig akkurat som med svangerskapet, også frykt kan være godt å slippe tenker jeg for mor og barn, for de som sliter med det. Og hadde det vært sånn at man ikke kan få smertelindring så tror jeg de fleste da hadde valgt å få barn i siste ende uansett. Så hurra for begge deler! :)
 
Eg hadde epidural sist, og det var både nødvendig og veldig godt.
Denne gangen har eg vel egentlig ingen ønsker på forhånd. Blir det ein like lang og fæl fødsel som sist, så tar eg gjerne ein epidural. Ellers så tar eg det som det kjem.
Eg har veldig lyst å prøve lystgass, men det har vi ikkje på vårt sjukehus xsmile5
 
Synes man skal være stolt av å ha gjennomført en fødsel uavhengig av hvordan den ble og av hva man eventuelt måtte ha av smertestillende.
ingen fødsler er like.

Jeg husker fremdeles den sinnsyke smerten som ikke kan sammenliknes med noe annet. Det betyr ikke at epidural gir en smertefri fødsel. jeg er ikke stoltere av en fødsel enn en annen, men jeg synes det var flott å kjenne hvordan kroppen fungerer og hvordan naturen er laget dersom alt ligger til rette for det.
Har jeg veldig lyst til å kjenne den intense smerten igjen - ikke direkte, men jeg tar fødselen som den kommer, ser hvordan det forløper og har en dialog med jordmor om hva som er riktig for meg der og da.
 
Jeg ser ikke på det som noe mål å klare meg uten. Akkurat som det ikke er noe mål å borre hull hos tannlegen uten bedøvelse. Jeg ble anbefalt epidural sist, da fødselen dro ut og jeg var så sliten og hadde ikke spist/drukket/sovet/gått på do på en halv evighet. De gjør en vurdering på dette også. Jeg kjempet i flere døgn for å få ut en svær baby, gikk maks overtid og maks pressetid. Jeg er kjempestolt, og det bør dere alle være :D Vær åpen til begge deler, dere vet aldri hvordan neste fødsel blir.
Veldig godt poeng der :D
 
Jeg hadde ikke brydd meg om hva andre mente om hvorvidt jeg tok imot tilbudet om smertelindring eller ikke. Selv brukte jeg ingenting, men på forhånd var jeg veldig klar over at jeg ville tillate det dersom jeg følte at jeg ikke klarte smertene. :)
 
Jeg hadde epidutal med de to andre, og det skal jeg igjen :p Orker ikke mer smerter enn nødvendig.
 
Jeg var i utgangspunktet redd for epidural, og har stor respekt for alle de som ville ha en sprøyte i ryggen :p
Alle jeg kjente som hadde brukt epidural hadde fortalt meg om grusomme smerter og komplikasjoner i ruggen i ettertid, så den ville jeg ikke ha!

Jeg brukte litt lystgass, men det fungerte ikke, og fikk akupunktur to ganger. Ja jeg er veldig stolt av meg selv, og tror jeg ville vært det uansett hva jeg brukte :)
 
Jeg har smilt for meg selv når jeg har hatt førstegangsgravide venninner som sier at de har så høy smerteterskel så de skal jammen klare en fødsel uten smertelindring. Så er det de som har endt opp med alt de blitt tilbudt under fødsel :p selv har jeg to fødsler bak meg som endte med komplikasjoner, så er ikke flau eller mindre stolt av meg selv fordi jeg hadde smertelindring. Faktisk veldig glad jeg hadde spinalbedøvelse da det ble klippet og skåret og revnet :nailbiting:
 
Nå har ikke jeg født vaginalt, men jeg må si at jeg bryr meg lite om hvem som har født med eller uten smertelindring. For min egen del hadde jeg synes at det var ålreit om jeg hadde klart å føde uten smertelindring, men jeg hadde aldri pinet meg selv bare for å ha gjort det. Hadde jeg klart det hadde jeg vært glad for meg selv, men jeg hadde ikke følt meg bedre enn andre. Jeg hadde heller ikke følt meg dårligere enn andre for at jeg eventuelt valgte smertelindring. Vi er alle forskjellige, med forskjellige smerteterskler.
 
Jeg var i utgangspunktet redd for epidural, og har stor respekt for alle de som ville ha en sprøyte i ryggen :p
Alle jeg kjente som hadde brukt epidural hadde fortalt meg om grusomme smerter og komplikasjoner i ruggen i ettertid, så den ville jeg ikke ha!

Jeg brukte litt lystgass, men det fungerte ikke, og fikk akupunktur to ganger. Ja jeg er veldig stolt av meg selv, og tror jeg ville vært det uansett hva jeg brukte :)
Godt svar!
 
Men når det er sagt, så har jeg forsåvidt opplevd at noen har vært litt nedverdigende mot meg pga jeg prøvde lystgass og akupunktur, så jeg ser poenget til ts.
 
Jeg er stolt av fødselen min! :) Med epidural, saltvannspappler, og lokalbedøvelse nedentil. Med en komplisert fødsel og beskjed fra jordmor om at jeg hadde usedvanlig sterke smerter (i en situasjon der man har store smerter uansett ), var jeg glad for all hjelp.
 
Men når det er sagt, så har jeg forsåvidt opplevd at noen har vært litt nedverdigende mot meg pga jeg prøvde lystgass og akupunktur, så jeg ser poenget til ts.
Hvorfor i alle dager? Så teit at noen skal se ned på andre på grunn av det!!!
 
Hvorfor i alle dager? Så teit at noen skal se ned på andre på grunn av det!!!
Ja det synes jeg også, og oppfattet det hele som skryt. Som om da var hun liksom tøffere enn meg. Helt rart, for alle svangerskap og alle fødsler er ulike, man kan jo ikke si at man har høyere smerteterskel eller er tøffere enn noen andre bare fordi man klarte seg uten smertelindring, det kan jo være at man bare hadde en mye lettere fødsel med mindre smerter. Helt umulig å sammenligne.
 
Jeg var i utgangspunktet redd for epidural, og har stor respekt for alle de som ville ha en sprøyte i ryggen :p
Alle jeg kjente som hadde brukt epidural hadde fortalt meg om grusomme smerter og komplikasjoner i ruggen i ettertid, så den ville jeg ikke ha!

Jeg brukte litt lystgass, men det fungerte ikke, og fikk akupunktur to ganger. Ja jeg er veldig stolt av meg selv, og tror jeg ville vært det uansett hva jeg brukte :)
Jeg har ikke hatt komplikasjoner etter epidural.



Ta det som det kommer. En vet aldri hvordan akkurat denne fødselen blir før den er der.
 
Denne gangen skal jeg ha epidural og lystgass (med mindre fødselen er super kjapp da) ! :)
Jeg også! Sist var det en killer combo. Smertefri og litt brisen/amorøs på en gang, veldig deilig etter et tungt svangerskap med mye smerter. Håper likevel litt på at jeg ikke rekker det, at fødselen går raskt denne ganga. Syns at bare maska med luft hjalp i seg selv, det var godt å kunne konsentere seg om å bare puste.
 
Jeg rakk ikke å få noenting grunnet styrtfødsel, med herregud som jeg skulle ønske jeg rakk epidural! Jeg satt med en eneste lang rie frem til pressriene, og det vil jeg ikke gjennom igjen! Neste gang så får den anestesilegen stå klar med nåla når vannet går
 
Tar det helt som det kommer har født 3 ganger uten noe ... men må jeg ha så tar jeg gjerne for å si det sånn, er ikke noe kulere enn andre selv om jeg ikke tar noe , det spørrs jo helt hvordan fødsel man har og hva som skjer underveis.
 
Jeg rakk ikke å få noenting grunnet styrtfødsel, med herregud som jeg skulle ønske jeg rakk epidural! Jeg satt med en eneste lang rie frem til pressriene, og det vil jeg ikke gjennom igjen! Neste gang så får den anestesilegen stå klar med nåla når vannet går
De mener jo at alt er så mye enkelere for oss med korte fødsler! Altså de som har hatt lange selv..
Jeg hadde nesten styrtfødsel (3,5 time), og følte jeg aldri hadde pause. Alt fløt sammen. Veldig glad for at jeg ble tilbudt epidural ganske tidlig. De forstod vel at det kom til å være fort over med minimale pauser mellom riene..
 
Back
Topp