Kulest uten smertelindring under fødsel?

ivfbabyjuni2017

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg undrer meg fælt på om det kun er jeg som føler de fleste er sååå stolte over å ha født uten smertelindring?
Hva er poenget med det?
Hvorfor skal en ha mer vondt enn nødvendig?

Selv hadde jeg epidural og veldig glad for det.

Så hva tenker dere? Skal dere ha smertelindring?

Rekner med det blir mange forskjellige meninger her nå ;)
 
Forrige gang hadde jeg lystgass, denne ganger ønsker jeg å ikke ha smertelindring annet enn kanskje i vann som jeg ikke fikk gjort forrige gang pga igangsetting.. Jeg var veldig stolt av meg selv etter 14 t i fødsel, men det tror jeg jeg hadde vært om jeg så fikk mer smertelindring også enn "bare" lystgass.. :)
 
Jeg fødte med kun lystgass, men kun pga superrask fødsel så de rakk ikke sette noe smertelindring på meg. Lege kom inn med smertelindring siden jeg spurte etter det, men da hun kom inn var jeg så langt i fødsel at de ikke kunne sette.
Skal absolutt spørre etter smertelindring denne gang! :)
 
Jeg ba om epidural, men da anestesilegen kom hadde jeg full åpning å var klar til å presse..
Gikk veldig fort på slutten:D

Så får se hva som skjer neste gang, er ikke imot epidural, men dropper det hvis behovet ikke er der:)

Syns alle skal være stolte av sin fødsel, om det er med ell uten smertelindring, vaginal ell keisersnitt..
Vi er alle fantastiske som går igjennom 9mnd med diverse utfordringer, hovedsaken er at ungen kommer trygt til verden❤️❤️
 
Planlegger ikke smertelindring :happy: tar det slik som det kommer slik som forrige gang... blir nok like stolt av meg selv med eller uten smertelindring :happy:
 
Jeg føder uten fordi jeg vil kjenne på hvilke krefter som finnes i kvinnekroppen.
Noe helt naturlig.
Ikke noe fjas og mas :)

Men dømmer ingen, det er jo skikkelig vondt, men smertestillende kan påvirke fødselen negativt.

Syntes alle burde være stolte av å ha båret frem et barn og satt det til verden uansett :)
 
Ja takk, en av alt tenker jeg! :hilarious: Haga, huff jeg er pysete til vanlig men syns jeg taklet det fint sist fødsel , fikk ikke epidural før 8cm åpning da anestesilegene var opptatt med keisersnitt.
Men gud for en drøm når den virket! sovnet faktisk og sov som en stein i 2 timer, så skrudde de den helt ned, kan tro jeg var snytt! også brukte jeg 1,5 timer på pressriene, så jeg var uendelig glad for å ha fått samlet krefter innen. :)
 
Første gang fikk jeg "alt" og hadde en veldig passiv fødsel hvor deler er viska fra hukommelsen pga petidinen jeg fikk.
For meg var det derfor veldig viktig med så naturlig som mulig med nr 2 - hadde lystgass og det ble en helt annen opplevelse :)
Nå håper jeg på hjemmefødsel og må følgelig klare meg med det som er tilgjengelig da - ikke stort.
Føler meg ikke som noen kulere fødende av den grunn, men for min egen del er det viktig å klare meg uten alt mulig - fordi nå vet jeg at jeg klarer, vet hva kroppen greier.
Og alt av smerte var over det sekundet de var ute.
 
Sånn BTW - jeg føder for meg selv, ingen andre :p
 
Første gang fikk jeg "alt" og hadde en veldig passiv fødsel hvor deler er viska fra hukommelsen pga petidinen jeg fikk.
For meg var det derfor veldig viktig med så naturlig som mulig med nr 2 - hadde lystgass og det ble en helt annen opplevelse :)
Nå håper jeg på hjemmefødsel og må følgelig klare meg med det som er tilgjengelig da - ikke stort.
Føler meg ikke som noen kulere fødende av den grunn, men for min egen del er det viktig å klare meg uten alt mulig - fordi nå vet jeg at jeg klarer, vet hva kroppen greier.
Og alt av smerte var over det sekundet de var ute.

Store deler av fødselen kan forsvinne uavhengig av smertestillende, og hver fødsel er ulik.
Jeg brukte 67 timer, og oppfølgingsteamet bestemte (og jeg var enig) at jeg måtte ha epidural til slutt.
Den tok kun såvidt toppen av riene i ca 30 min, også var det på'n igjen.
Uten den hadde det blitt keisersnitt, selv om den ikke funket som den skulle. :/
 
Jeg er den første til å innrømme at jeg er ingen helt, men jeg kommer mest sannsynligvis ikke til å bruke epidural. Jeg gruer meg til fødselen, men jeg er enda mer redd for sprøyter, så jeg regner med jeg skal være tilnærmet bevisstløs for å kunne sette den. Lystgass derimot er jeg ivrig tihenger av, dette fungerer hos tannlegen, og jeg krysser fingrene for at det fungerer under fødsel også!
 
Store deler av fødselen kan forsvinne uavhengig av smertestillende, og hver fødsel er ulik.
Jeg brukte 67 timer, og oppfølgingsteamet bestemte (og jeg var enig) at jeg måtte ha epidural til slutt.
Den tok kun såvidt toppen av riene i ca 30 min, også var det på'n igjen.
Uten den hadde det blitt keisersnitt, selv om den ikke funket som den skulle. :/
Det kan godt hende - og som jeg skrev: jeg føder for min egen del, ingen andres. Hva du velger er meg revnende likegyldig - jeg føler meg ikke noe _mer_ enn deg selv om jeg vil droppe smertelindring.
Når det er sagt, så er petidin et sterkt analgetika. Det var det som førte til min dårlige opplevelse.
Forøvrig burde ikke denne tråden bli en "skitkastetråd". Som du selv sier - hver fødsel er unik.
 
Jeg fikk epidural sist og er kjempestolt over fødselen. Kommer ikke til å ta det igjen , med mindre det blir nødvendig av medisinske grunner!
Hadde langvarige plager etter epidural:) verdt det der og da, men ikke etterpå!:p
 
Vi takler smerte forskjellig ;)
Jeg er super glad for at jeg fikk smertelindring (selvom det ikke funket!), endte med hastesnitt på meg sist, og når jeg fikk spinalbedøvelse så slapp all smerten, aldri kjent noe så fantastisk :p

Men om man er en superfødekvinne uten smertestillende, Nja, man er like tøff uansett hva man velger :D
 
Det kan godt hende - og som jeg skrev: jeg føder for min egen del, ingen andres. Hva du velger er meg revnende likegyldig - jeg føler meg ikke noe _mer_ enn deg selv om jeg vil droppe smertelindring.
Når det er sagt, så er petidin et sterkt analgetika. Det var det som førte til min dårlige opplevelse.
Forøvrig burde ikke denne tråden bli en "skitkastetråd". Som du selv sier - hver fødsel er unik.

Oi, her var du kanskje litt rask på krigsstien.
Jeg har ikke kastet skit, jeg har bare forklart til dem som ikke har født enda, eller de som tror at slikt kan skje kun med smertelindring, at det kan skje uansett.
Jeg fikk morfin under fødselen selv, for å få sovet litt den første natten, men reagerte ikke på den annet enn at det ga en liten smertelindring.
 
Har hatt tre fødsler og kun brukt lystgass. Vært forskjell på varighet fra 3-25 timer på alle tre. Ønsker ikke noe annen smertelindring enn lystgass denne gangen heller, i frykt for at det stopper opp. Målet er jo å få denna ungen ut ;)
 
Skal være ærlig å si at jeg er stolt over å ha fødd på naturlig måte uten noe smertestillende ja. :)
På en annen side, så skal vi ikkje mer enn 20-30 års tid tilbake, der det ikke var noen form for sterke medikamenter.
Det er heller ikke noe nytt fenomen å føde, vi har gjort det i 1000 vis av år.
Så her er jeg sikklig gammeldags å tenker at ALLE kan:)
Bare for å ha det helt klart, så dømmer jeg ingen andre , dette er min personlige mening :)
 
Har hatt epidural under begge fødslene mine, og det var deilig! Denne gangen vil eg prøve uten pga tull sist gang :)
Synes man skal få lov å vere like stolt om man har født med epidural som uten! Tenk for en jobb det er! For jobber gjer vi under en fødsel, om vi har smertelindring eller ei! :Heartred:love7
 
Back
Topp