Kuldekrem eller ikke...

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
– Kuldekremer anbefaler vi ikke, sier hudlege Ole Martin Rørdam, som jobber på hudavdelingen ved St. Olavs Hospital og privat i, til KK.no, og oppfordrer deg rett og slett til å droppe kuldekremen. Grunnen til det er at de er veldig fete, og dermed hindrer vann i å fordampe fra huden (som når du svetter). Det gjør at man faktisk blir mer utsatt for frostskader med kuldekrem. Ifølge Rørdam kan en fet kuldekrem også føre til at småhårene i ansiktet mister sin isolerende effekt. Kuldekremer gjør at de små hårene som man har i ansiktet (kvinner og barn), blir klebet til huden og mister dermed sin isolerende effekt.

Et annet godt råd er å droppe ansiktsvasken på morgenen. Da vil du nemlig holde på det naturlige fettlaget i huden. Fettproduksjonen er på topp om morgenen, og da har huden god egenbeskyttelse. Vasker vi oss om morgenen, vasker vi bort fettstoffene.

Hentet fra:
http://barnehage.no/helse/2014/01/kuldekrem-eller-ikke/sthash.gmIVGjQU.gbpl

Visste det om kuldekremen, men ansikstvasken var ny.
Her smører jeg med god krem på kvelden og vasker kun søvnerusk og såvidt rundt munnen etter mat og tannpuss. På eldste. Problemet er baby med grøt i hele ansiktet etter frokost :p

Vi bruker ikke kuldekrem og kommer nok aldri inn i vårt hus!

Det med ansiktsvask viste jeg ikke en veldig logisk egentlig.

Her smører jeg med god krem på kvelden og vasker kun søvnerusk og såvidt rundt munnen etter mat og tannpuss. På eldste. Problemet er baby med grøt i hele ansiktet etter frokost :p
Huff ja. Vi har sluttet med grøt, lillemor er jo 2,5 år, men alt av pålegg legger seg på kinnene. Hun spiser med hele seg. Så hun må jo vaskes. Og så har hun jo atopisk eksem i tillegg.

Vi bruker ikke. Bruker ikke noe som helst kremer uten å ha snakket med lege først :)

Jeg leste om dette med kuldekrem tidligere i fjor og etter det har jeg ikke brukt det. (Har heller ikke hatt bruk for det)

Last edited:
Bruker ikke kuldekrem, og guttungen blir ikke vasket i ansiktet på morgningen når det er kaldt ute.
Mange kuldekremer inneholder faktisk van!!!!!, så det er viktig å sjekke innholdet for de som kjøper det:)

Vi har smurt med en annen god krem på morgenen.
I går da jeg hentet 6-åringen på SFO hadde de nettopp kommet inn. Han hadde skikkelig rødflammete utslett etter kulda. Smurte han godt med locobase repair i går kveld og ved morgenstellet i dag for å se om det hjelper. Vanlige kuldekremer har vært altfor tette for han og han har svettet "under" kremen :-o

Bruker ikke kuldekrem nei.

Men smører kinnene med en fet fuktighetskrem om morran og lar det trekke godt inn før vi drar. Hun blir veldig tørr og sår i kinnene iløpet av dagen, så vi må smøre med noe.

Akkurat nå bruker vi Aderma Exomega, den er utrolig god!

Men hva er så anbefalt for de som lett forfryser kinnene? Guttungen på har slitt med der siden han var 2. Til å begynne med brukte vi tape, men den var så vanskelig å få av. Så har vi brukt krem og forsøkt å dekke ansiktet mest mulig. Har fått med meg diskusjonen omkring kuldekrem, men få som kommer med alternativ til hva man kan gjøre isteden.

Min eldste bruker kuldekrem. Det må han, ellers får han åpne sår.

De to minste bruker ikke.

Alle smøres med aderma exomega om kvelden.

Men hva er så anbefalt for de som lett forfryser kinnene? Guttungen på har slitt med der siden han var 2. Til å begynne med brukte vi tape, men den var så vanskelig å få av. Så har vi brukt krem og forsøkt å dekke ansiktet mest mulig. Har fått med meg diskusjonen omkring kuldekrem, men få som kommer med alternativ til hva man kan gjøre isteden.
Smør en god fet krem på før leggetid. Vask minst mulig på morgen/dag (kun fjern søvnerusk og matrester om nødvendig). Hvis du trenger å smøre på morgenen også (feks etter å ha vasket vekk mat) så la den trekke inn en halvtime før dere går ut. Det samme gjelder før de går ut i bhg. Bruk gjerne en buff eller sånn lue som dekker munn og nese. Begrens utetiden så fort du ser forandringer i huden.

Kan anbefale disse kremene:
ImageUploadedByBV Forum1421136658.799948.jpg
ImageUploadedByBV Forum1421136731.820133.jpg

Brukte ikke kuldekrem, hverken da han var baby/liten eller nå som skolebarn og har fått med meg denne infoen for lenge siden. Men smører han alltid om morgenen minst en time før han skal ut med Aderma exomega eller Laroche-Posay (ett eller annet). Dette fordi han har tørr hud :).

smører ikke med noe.
Prøvde sånn kuldekrem da han va liten og nettopp begynt i bhg. For å si det sånn så forsvant den tuben raskt fra kurven hans! Ble myyyye kaldere i ansiktet med krem enn uten.
Og atopisk eksemen hans ble myye værre av kuldekremen enn uten.
Må han smøres med noe så smører e vitapan (oransje tube) krem, som er fet og trekker godt inn.

Back
Topp