KUB

llunah

Elsker forumet
Februarbarna 2020
jeg bor i sverige og her er det vanlig at man gjør KUB test i uke 12-14 ca...
altså Kombinert Ultraljud och Blodprov..

jeg har tatt prøvene nå, fått svar og skal på ul på fredag neste uke...
det er jo en forferdelig lang ventetid føler jeg :depressed:

men på prøvesvarene fikk jeg ikk referanseverdi ((sikkert fordi de skal kombinere testene for å så gi svar på sannsynlighet for trisomi 13,18 og 21) men klarer ikke helt å roe meg da det ser ut som prøvesvarene er veldig lave...
finner heller ikke ref, verdi noe sted når jeg søker..

fått begge svar i IE/L.

s.pappa - a (KUB) 0,351IE/L
s-fritt Bhsg (KUB) 53,8 IE/L
er ikke det veldig lave verdier?

ser mange drar til Barnmorskehuset i GBG,, har dere ta tatt samme tester?

rart innlegg dette men føler meg bare urolig:grumpy:

Aner ikke noe om verdiene
I Norge får man såvidt jeg husker bare totalresultatet. Altså risikoprognosen og om man har 1:250 eller dårligere odds får man tilbud om fostervannsprøve (evt NIPT nå).
Risikoprognosen regnes ut i dataprogram basert på mors alder, blodprøvesvarene (de tallene du har der) og resultatene fra UL (som teller mest).

De som reiser fra Norge til Gøteborg gjør vel det for å ta NIPT. Da får man mer sikkert svar og man kan også få vite kjønn.

Grunnen for ventetid mellom ønsket blodprøvetidspunkt og UL er ihvertfall her for at man skal være sikker på at blodprøvene er analysert ferdig og pga når det er beste tiden for den UL

Jeg mener at jeg har sjekket dette en gang, har selv tatt KUB-test to ganger. Det er ikke nødvendigvis slik at lave verdier er dårlig og høye er bra. De skal ligge innenfor et visst intervall. Men som du sier, det er ikke lett å bli klok på de blodprøvene alene, det er totalresultatet som teller. Lykke til!

jeg bor i sverige og her er det vanlig at man gjør KUB test i uke 12-14 ca...
altså Kombinert Ultraljud och Blodprov..

jeg har tatt prøvene nå, fått svar og skal på ul på fredag neste uke...
det er jo en forferdelig lang ventetid føler jeg :depressed:

men på prøvesvarene fikk jeg ikk referanseverdi ((sikkert fordi de skal kombinere testene for å så gi svar på sannsynlighet for trisomi 13,18 og 21) men klarer ikke helt å roe meg da det ser ut som prøvesvarene er veldig lave...
finner heller ikke ref, verdi noe sted når jeg søker..

fått begge svar i IE/L.

s.pappa - a (KUB) 0,351IE/L
s-fritt Bhsg (KUB) 53,8 IE/L
er ikke det veldig lave verdier?

ser mange drar til Barnmorskehuset i GBG,, har dere ta tatt samme tester?

rart innlegg dette men føler meg bare urolig:grumpy:
Jeg bor i Sverige og tar KUB og får superdårlig hver gang, 1:200 med ett barn og 1:4 med ett barn og ingen feil med mine. Jeg ville ha tatt KUB med en klype salt og bett om NIPT isteden. Jag må ta KUB for å få NIPT ellers hadde jeg aldri gjort KUB. Vet til og med flere län har sluttet med KUB da testen ikke er pålitlig.

Jeg bor i Sverige og tar KUB og får superdårlig hver gang, 1:200 med ett barn og 1:4 med ett barn og ingen feil med mine. Jeg ville ha tatt KUB med en klype salt og bett om NIPT isteden. Jag må ta KUB for å få NIPT ellers hadde jeg aldri gjort KUB. Vet til og med flere län har sluttet med KUB da testen ikke er pålitlig.
KUB er bare risikoanalyse, ikke noe sikkert svar...

Ja virkelig! Glad jeg har gode nerver og vet det er NIPT resultatet som er riktig.
NIPT er heller ikke 100%, men utifra det jeg har hørt virker det som at man ikke får feilaktig svar på at det ikke er noe galt, men at «mange» får beskjed om at det er noe mens videre undersøkelser viser at det ikke er det.
Forrige svangerskap sa gynekologen min (spesialist i fostermedisin og laaaaang erfaring fra universitetssykehus) at de har opplevd mange kvinner henvist etterpå ha tatt NIPT i utlandet, men hvor det faktisk ikke er noe galt.
Lurer på om det kan være fordi mange selv har små kromosomavvik som ikke påvirker en på noen måte, men som er i blodet/kroppen.
NIPT skiller ikke på det og jeg vet om kvinner som har fått påvist kromosomrariteter ifm prøverør som også har fått beskjed om at de da ikke kan ta NIPT pga det

NIPT er heller ikke 100%, men utifra det jeg har hørt virker det som at man ikke får feilaktig svar på at det ikke er noe galt, men at «mange» får beskjed om at det er noe mens videre undersøkelser viser at det ikke er det.
Forrige svangerskap sa gynekologen min (spesialist i fostermedisin og laaaaang erfaring fra universitetssykehus) at de har opplevd mange kvinner henvist etterpå ha tatt NIPT i utlandet, men hvor det faktisk ikke er noe galt.
Lurer på om det kan være fordi mange selv har små kromosomavvik som ikke påvirker en på noen måte, men som er i blodet/kroppen.
NIPT skiller ikke på det og jeg vet om kvinner som har fått påvist kromosomrariteter ifm prøverør som også har fått beskjed om at de da ikke kan ta NIPT pga det
Jag har gjort ivf med alle mine og det blir alltid så dårlig resultat på KUB, så får ta NIPT og da får jeg at de ikke finner noe feil. Men det er sikkert forskjellig fra person til person det der også.

Jag har gjort ivf med alle mine og det blir alltid så dårlig resultat på KUB, så får ta NIPT og da får jeg at de ikke finner noe feil. Men det er sikkert forskjellig fra person til person det der også.
Utslag på NIPT har ikke sammenheng med IVF, men ved ICSI er det obligatorisk med kromosomprøver.
En lege som jobbet med det sa en gang til meg at de hadde sett det var ganske vanlig med små kromosomavvik på disse prøvene, og at de derfor trodde dette var «normalvariasjoner»/normalt i befolkningen, men at man ikke kan vite helt sikkert siden man ikke screener hele befolkningen

Back
Topp