Kub test.. Hva gjør de?

Oktobermum39år

Blir kjent med forumet
Har en time en dag så en annen time en annen dag.... Ville ikke vente ytterligere 2 uker på blodprøve svar derfor denne litt tidlige blodprøven i uke 9. :p
Men hvordan har deres kub test vært? :anyone

Flertallet her får vel ikke kub-test, og ingen har hatt den enda her (med dette svangerskapet i alle fall).
Men det er vel bare blodprøven + en fosterdiagnostisk ultralyd rundt uke 12-14, hvor de så foretar en risikovurdering ut fra dette, for å vurdere om du burde ta NIPT eller ikke.

Jeg har tatt NIPT via privat klinikk i DK istedet (jeg har ikke rett på KUB uansett), da får jeg svar før uke 12 i alle fall. :)

Men, prøv inne på svangerskapsforumet, kan hende det er flere der som har nylig tatt KUB :)

Jeg skal også ha. Ultralyden er på 12+0, blodprøven må taas før slik som deg. 3-5 dager før om man vil ha svar samme dag som ultralyd tror jeg. Jeg skal høre med legen som jeg har time hos på tirsdag om de kan ta blodprøven på torsdag slik at den er klar til ultralyden påfølgende tirsdag. Synes det er ganske tungvint. Det at de ikke kan ta blodprøven på sykehuset også.

Ja ganske tungvindt. Må reise opp til Haukeland for å ta denne. Ca 4 t reisetid.... Der sa di at det tok ca 14 dager å få svar på blodprøven.
Så for å unngå ytterlige 14 dager på å få svar så er dette greiest løse d på.
Men hva mer gjør de liksom?

Hva er aldersgrensa for å få Kub-test? Jeg er også godt oppi tredve-åra:)

Hva er aldersgrensa for å få Kub-test? Jeg er også godt oppi tredve-åra:)
Fra og med 1.07.2020 ble grensen senket fra 38 år til 35, men desverre for vår del (85modell her også), så er det ikke "satt i system" enda. Fristen gikk imidlertid ut 1.nov 2020...

Fra og med 1.07.2020 ble grensen senket fra 38 år til 35, men desverre for vår del (85modell her også), så er det ikke "satt i system" enda. Fristen gikk imidlertid ut 1.nov 2020...
Okei, så da får man uansett ikke? Eller kan man be om det?

Okei, så da får man uansett ikke? Eller kan man be om det?
Jeg ba om det, selv om jordmor sa det med all sannsynlighet vill bli avslag. Og det ble det, fikk avslaget for 4-5 dager siden.
MEN, grunnen til at jeg ba om henvisning er dokumentasjon. Tenker at noen må jo ta i ett tak her, om ikke annet for de gravide som kommer etter oss. Synes det er veldig rart at det ikke allerede er mediefokus her..

Jeg ba om det, selv om jordmor sa det med all sannsynlighet vill bli avslag. Og det ble det, fikk avslaget for 4-5 dager siden.
MEN, grunnen til at jeg ba om henvisning er dokumentasjon. Tenker at noen må jo ta i ett tak her, om ikke annet for de gravide som kommer etter oss. Synes det er veldig rart at det ikke allerede er mediefokus her..
Kvinnesak vet du, da er ikke media så interessert. Det er mye som er på halv tolv for tiden. Nipt skal jo også være lovpålagt nå. Men er ikke i gang. Og blir ikke tatt, vis det ikke er indikasjon via KUB. Irriterer meg grønn nå på grunn av corona også. Fedre/partnere blir robbet for medvirkning under svangerskap og her i Trondheim slipper de bare inn på fødestua under aktiv fødsel. Jeg river meg selv i håret av angst allerede! Media burde ha vært på ballen mange ganger de siste årene med tanke på kvinnehelse, abortlover som blir innskrenket og tester som blir vedtatt men ikke gjennomført.. For ikke å snakke om reisevei og sykehustilbud til fødende...

Kvinnesak vet du, da er ikke media så interessert.
Vel, tror ikke vi kan legge ansvaret alene på mediene der altså.

En parallell er jo dette med at mange "kvinne"yrker er lavt lønnet. Men når man spør en del av disse kvinnene om de er fagorganisert, så sier endel nei. Klart stiller man ikke like sterkt i en lønnsforhandling eller streik da. Andre sier at det er ikke vits fordi fagforeninga gjør så dårlig jobb, vel da kan man jo skolere seg å stille til valg som tillitsvalgt selv og gjøre noe med det. Å være tillitsvalgt er mye jobb, ubetalt, og at noen tar disse vervene en forutsetning for videre lønnsvekst og arbeidsvilkår skal bestå.
Fra kvinner får jeg inntrykk av at dette er ""noens" ansvar, men de er ikke denne noen.

På samme måte trenger vi damer som fronter saker i media (som ikke omhandler interiør, mat etc). Kvinner kan være like engasjerte og brenne for saker, men retter ikke nødvendigvis engasjementet riktig sted, der er menn ofte bedre.
Forum for gravide og venninner er gode lyttere, viser forståelse og man får lettet på frustrasjonen, men det viktige i denne saken er at det trekkes opp på stortingsnivå.
Flere blir sikkert litt provoserte, men min erfaring er at for mange kvinner er det viktig å bli hørt, men ikke så nøye "hvem" som hører. Menn er litt mer strategiske og tar innspillene der de får mest virkning/innflytelse.

Så personlig er jeg litt skuffa over at ikke noen gravide i november allerede tok tak i dette, på vegne av oss som gruppe. Nå samler jeg dokumentasjon, så får vi se hva det blir av det.
Uansett flere uker til familien og kollegaer får vite om graviditeten så å skrive en offentlig kronikk er derfor ikke aktuelt på dette tidspunktet. Desverre! :facepalm:

De måler nakkefold og ser på nesebeinet på ultralyden. Hadde telefonveiledning med ei på fosterdiagnostikk på Riksen i går. 3 timer en vei for å ta blodprøve i dag (tenk så lettvint om legekontoret lokalt kunne tatt litt blod og sendt inn!), og ul 17 mars. Da er jeg 12+3.

Så bra gjort av deg:) jeg kommer nok til å prøve å få det uansett. Jordmoren som tar ultralyd her i området er veldig behjelpelig og forståelsesfull, så jeg krysser fingrene for at hun hjelper meg. Hvem er det som avslår forresten?

Så bra gjort av deg:) jeg kommer nok til å prøve å få det uansett. Jordmoren som tar ultralyd her i området er veldig behjelpelig og forståelsesfull, så jeg krysser fingrene for at hun hjelper meg. Hvem er det som avslår forresten?
Hvor samarbeidsvillig jordmor er har veldig lite å si, det er ikke opp til henne. Det er univeristetssykehusene som er de eneste som kan ta kub. Som ei annen skriver her kan ikke det lokale legekontoret engang ta blodprøven å sende til dette sykehuset, altså veldig firkantet regelverk. Men for all del, be om henvisning for det vil belyse dette problemet!

Hvor samarbeidsvillig jordmor er har veldig lite å si, det er ikke opp til henne. Det er univeristetssykehusene som er de eneste som kan ta kub. Som ei annen skriver her kan ikke det lokale legekontoret engang ta blodprøven å sende til dette sykehuset, altså veldig firkantet regelverk. Men for all del, be om henvisning for det vil belyse dette problemet!
Det er sånn det fungerer ja... nei men da blir det som det blir da:) men jeg gjør nok et forsøk likevel ja.

Back
Topp