KUB-test, duotest/dobbeltest

Camillla

Flørter med forumet
Det er jo ikkje berre eg som bur langt frå dei rekvirerande sjukehusa så eg er ute etter andre sine erfaringar.

Eg er henvist til KUB test, og fekk innkallingen i går. Skal ha informasjontime med «genetisk veiledning og eventuell blodprøve, dobbeltest» kl.12.30 og ultralydundersøkelsen kl.13.

Fastlegen min informerte om at eg ville få rekvirert blodprøven av Haukeland slik at dei hadde svaret klart til dagen eg skulle på ultralyd/veiledning. At det lokale legesenteret tok blodprøven, etter rekvisisjon skriven av Haukeland.
Det samme ser eg at fleire her inne har gjort.

Eg ringde Haukeland og ba om at dei sendte blodprøverekvisisjonen, men det kunne dei ikkje gjere sa dei. Eg fekk ikkje ta blodprøven før etter veiledningstimen..
Spurde om eg kunne få veiledningstime før ultralyden då slik at den som undersøkte hadde heile «bildet» Ja det kunne eg. Men eg måtte til Haukeland. Kunne ikkje ta den per telefon eller via videosamtale, for det gjorde ikkje dei. Ho vart overraska då eg sa at eg hadde forstått det vart gjort på østlandet.

Samtidig var det veldig viktig at eg hadde sambuar med på veiledningstimen, men det er umulig for oss å nå til og frå Haukeland i tida ungane er på skule/barnehage. Så om begge skal få det til måtte vi hatt det via telefon/nett.
Fekk til svar at dette burde vore ein prioritet for begge. Men vi måtte leigd helikopter for å få det til liksom..

Det eg vel eigentleg lurer på då. Har eg misforstått? Har ikkje dåke andre fått tatt blodprøven før veiledningstime og ultralydtime?
Kva for sjukehus er dåke evt knytta opp til?

Jeg hadde nettopp telefonmøte (det er sikkert det samme som veiledningstime). Dette måtte her (riksen) komme i forkant av blodprøven ettersom de tilpasser blodprøven svarene dine, slik jeg forstod det. Så man blir i utgangspunktet utredet for tre trisomier, men de kan tilpasse dersom du har genetiske sykdommer eller født barn med genetiske sykdommer tidligere. Derfor var det i hvertfall viktig på riksen at man gjorde følgende:
1) telefonmøte
2) blodprøve, fra uke 9
3) ultralyd.
Hvis blodprøven allerede er analysert ved ul vil man få svaret der og da.

Merkelig opplegg der altså! Og vanskelig dame, «burde være en prioritet», javel, så får ungene bli med da! Så kan de passe dem under veiledningstimen..

St.Olavs her, brev i posten med rekvisisjonsbrev. Jeg dro til St.Olavs og tok prøven der, siden vi bor 15 min unna. Ingen form for veiledningstime før prøve, og ikke veit jeg hva som skjer på selve undersøkelsen. Den er i dag, og sånn jeg forstår reglene får ikke partner være med en gang...? Står i hvert fall at kun personer som trenger assistanse/ledsager får ha med noen. tenkte å ringe og høre. Veldig kjedelig å måtte sitte der alene og motta evt dårlig nytt!

Last edited:
Rikshospitalet her også. Telefonveiledning først, deretter blodprøve og til slutt ultralyd noen uker senere. Partner får per nå ikke bli med inn. Telefonveil. var også kun for meg, ikke partner.

Rart at det er så stor forskjell! Her ville ho nesten ikkje eg skulle komme uten partner og andre sit heime i telefonmøte der partner ikkje får vere med.
På Haukeland skulle partner altså vere med både på veiledningstimen og på Ultralyden etterpå.

Hehe ja. Ho var nøyen på å presisere at berre partner kunne vere med. Ingen barn :P

Merkelig opplegg der altså! Og vanskelig dame, «burde være en prioritet», javel, så får ungene bli med da! Så kan de passe dem under veiledningstimen..

St.Olavs her, brev i posten med rekvisisjonsbrev. Jeg dro til St.Olavs og tok prøven der, siden vi bor 15 min unna. Ingen form for veiledningstime før prøve, og ikke veit jeg hva som skjer på selve undersøkelsen. Den er i dag, og sånn jeg forstår reglene får ikke partner være med en gang...? Står i hvert fall at kun personer som trenger assistanse/ledsager får ha med noen. tenkte å ringe og høre. Veldig kjedelig å måtte sitte der alene og motta evt dårlig nytt!
Lykke til i dag! Håpe du fekk ha nokon med deg!

Rart at det er så stor forskjell! Her ville ho nesten ikkje eg skulle komme uten partner og andre sit heime i telefonmøte der partner ikkje får vere med.
På Haukeland skulle partner altså vere med både på veiledningstimen og på Ultralyden etterpå.

Hehe ja. Ho var nøyen på å presisere at berre partner kunne vere med. Ingen barn :p

Typisk det ja. Ingen barn står med utropstegn i brevet mitt. Skjønner jo det da, det er jo forstyrrende.

Siden faren ikke får være med nå eller på OUL tenker jeg kanskje vi tar en privat etterhvert, kanskje tar med han på 4 også når vi vet det ser bra ut ❤️ Hadde jo en i uke 9 der far fikk bli med da, men da var den veldig liten enda. Stas når de er blitt litt større.

Hatt samme erfaring som de over med Rikshospitalet. Telefontime, kun for meg. Blodprøve uke 10, og så skal vi inn om to uker for ultralyden.

Sånn jeg har forstått det, må man ikke ta blodprøven før ultralyden, men da vil man heller ikke få svar der og da. Lest om andre med lang reisevei som har tatt begge samme dag.

Akkurat vært inne, og alt var bra! Hurra!

Anbefaler å ta blodprøven på forhånd altså, veldig greit å få svaret med det samme!

Akkurat vært inne, og alt var bra! Hurra!

Anbefaler å ta blodprøven på forhånd altså, veldig greit å få svaret med det samme!
Så flott. Gratulerer! Jeg tok blodprøven på tirsdag og i dag er det to uker til ul timen. Det skulle gå bra. Tok gjerne 10 dager, sa hun som tok den på meg.

Oppdatering. Vart oppringt på nytt i dag.
Eg trudde eg var blitt gløymd, sidan eg snakka med dei onsdag formiddag.
Ei heilt anna dame. Ho lurte på om legesenteret der eg budde var villige til å ta prøven. I så fall skreiv ho ut rekvisisjonen og sendte den og prøveglass direkte til meg. Så skulle eg berre ta alt med til legesenteret og få dei til å sende prøven til St.Olavs.
Merkelige greier.

men strålande likevel!

Hei!
Æ fikk brev i posten om litt info+ blodprøve rekvisisjon. Tok blodprøven t fastlegen på mandagen og var på UL igår. Fikk svar med det samme... friskt foster..:happy: rart det opererer med ulike retningslinjer på sykehusene...:shifty:
Ps: hører til St. Olav.

Hei!
Æ fikk brev i posten om litt info+ blodprøve rekvisisjon. Tok blodprøven t fastlegen på mandagen og var på UL igår. Fikk svar med det samme... friskt foster..:happy: rart det opererer med ulike retningslinjer på sykehusene...:shifty:
Så bra! Må vere godt å ha det «unnagjort»!

ja. Forstår at forskjellen i koronaspredning kan gi forskjellige rutiner, men ikkje at dei skal håndtere det så forskjellig på det andre.

Så bra! Må vere godt å ha det «unnagjort»!

ja. Forstår at forskjellen i koronaspredning kan gi forskjellige rutiner, men ikkje at dei skal håndtere det så forskjellig på det andre.
Det jeg syns mtp. Corona er NASJONALE RETNINGSLINJER. Hadde vi hatt d så hadde det blitt bedre oversikts messig:pompus::)

Det jeg syns mtp. Corona er NASJONALE RETNINGSLINJER. Hadde vi hatt d så hadde det blitt bedre oversikts messig:pompus::)
Der er vi nok litt uenige. Syns ikkje ein treng dra landet over ein kam om coronaspredningen er veldig ulik.
Men at eit sjukehus presiserer kor viktig det er at makker er med både på veiledning og ultralyd og seier at kommande far bør ha det som prioritering.og at veiledning kun kan gis face to face på sjukehuset. Der neste sjukehus tar samtale via telefon der far ikkje skal vere med.
Det syns eg er uforståelig. For her er det blitt gjort ulike vurderingar utanom koronaspredningen. Dei vektlegger partneren si rolle veeldig ulikt.

Hei!

Husker du hvilke jm/lege du var hos? Og fikk du vite kjønn?xsmile9

Ikke meg du spør, men jeg fikk vite kjønn på St.Olavs forrige uke. Husker ikke ha hu het i farten.
Hva trodde de det var da? Er så spent på om jeg kan stole på det.. var uke 13+2, og hun mente det ut fra den nub teorien.. klarer nesten ikke vente til oul med å få det bekreftet:smiley-bounce012

Navnet på legen står/består signert nederst i papirene du fikk med...hvertfall hos meg:smiley-bounce012

Back
Topp