KUB / NIPT

Vigoi8

Blir kjent med forumet
Hei. Var på tidlig ultralyd der gynekologen sendte henvisning til fosterdiagnostikk, fikk avslag på dette. Har såklart termin 2 måneder før jeg fyller 38. Noen her som har tatt dette privat? Jeg forstår at det koster rundt 10.000 kr, men at man gjør det i Sverige for rundt 5000 kr, og jeg bor heldigvis nærme grensen. Noen som vil dele erfaringer med hvor de har tatt dette privat?
 
Oi, syntes det hørtes fryktelig rart ut. Jeg fikk tilbud om det, men takka nei.. Og jeg er 30..
 
Oi, syntes det hørtes fryktelig rart ut. Jeg fikk tilbud om det, men takka nei.. Og jeg er 30..


Så rart. Man skal få tilbud om det fra 35 år, men det er ikke satt igang ennå så alderen på 38 år fra termin står ennå…
 
Først så syntes jeg det var veldig rart at du fikk avslag på fosterdiagnostikk etter en henvisning fra gynekolog. Snakk med gynekologen igjen.

NIPT-prisen varierer ofte på grunn av analysepakkene. De billigste opererer med det som er standard i Norge: Trisomi 13,18 og 21, feilfordeling av kjønnskromosomer og en spesifikk delesjon. Du får også vite kjønn. Denne testen går ofte under navnet "Harmony" og koster rundt 4-5 tusen. "Panorama" analyserer enda flere kromosomfeil og koster rundt 7-8 tusen. Mange tilbyr begge, også i Sverige. Ofte får du en grundig ultralyd med i prisen før du tar blodprøven.

Lykke til!


Ho sendte henvisningen til Oslo universitetssykehus. Vet ikke om det er fler steder de kan sende henvisning?
 
Så rart. Man skal få tilbud om det fra 35 år, men det er ikke satt igang ennå så alderen på 38 år fra termin står ennå…
Jeg ble henvist til kk i Bergen for tidlig ultralyd, men pga medisinbruk tidlig i svangerskapet. Men ingenting på ultralyden som skulle tilsi at jeg trengte mer oppfølging ang fosterdiagnostikk. Men jeg fikk likevel valget.
 
Da jeg var på organrettet ul i juli sa en jordmor at planen var egentlig å rulle ut nipt fra september av, men nå i september leste jeg i en av nettavisene at det var utsatt. Kan ikke huske at det var en antatt startdato heller i den artikkelen.
Og jeg husker ikke hvilken avis det var heller.
 
Oslo jordmor og ultralydklinikk har NIPT for 7500, Oslo jordmor og kvinnesenter viser ikke prisen online ennå, Volvat 9000-10000.
 
Vi tenkte også Sverige, eller sende blodprøve. Men så så vi at prisene er ikke så ulike mtp norske krona og at man får med UL. Så vi bestilte her:
Spesialistsenteret for kvinner
(Verdt kjøreturen har jeg skjønt)
upload_2021-9-21_19-31-24.jpeg
 
Her er artikkelen om at det er utsatt.. Lurer på om de som har kapasitet utfører ned til 35 år? Virker som staten ikke er helt enige med fagfolkene om at det skal ventes hos alle til alle er klare..

For ordens skyld, jeg har forsøkt å sende mail til helse og omsorgsdepartementet for å spørre (dette var før valget), men ikke fått noe svar.. Kanskje sende en til :banghead:

https://www.nrk.no/osloogviken/tidlig-ultralyd-utsatt-over-hele-landet-1.15598203
 
Vi brukte Eddalabs nå sist.
Synes de var flinke, gode på telefonkonsultasjon. Jeg sendte blodprøve til de.
Men man kan også kjøre over grensen å få tatt det hos en av deres "venne"klinikker.
Ring de, så får du vite hva alternativene er.

Ellers dro jeg til ultralydklinikken for gravide i danmark i 2017.
Også bra, men ikke tiden for å reise nå tenker jeg. :(
 
Back
Topp