Kub/nipt

Nomy

Elsker forumet
Juligull2021
:smiley-angelic003Mulig jeg kunne postet denne posten et annet sted enn her,men det er jo vi som skal bli kjent

Noen som bet når en slik test må bestilles? Når må man liksom til legen.. Har barn fra før,men var ikke «voksen» gravid da. Dro ikke til legen før 11/12 uker.

:smiley-angelic003Mulig jeg kunne postet denne posten et annet sted enn her,men det er jo vi som skal bli kjent

Noen som bet når en slik test må bestilles? Når må man liksom til legen.. Har barn fra før,men var ikke «voksen» gravid da. Dro ikke til legen før 11/12 uker.

Jeg bestilte duo/kub test i dag og er bare 5 uker. Sist bestilte jeg noen uker senere og de var veldig raske i vendingen :) det viktigste er at blodprøven må tas i uke 9/10!

Takk. Jeg skal til gyn neste uke. Kan han sende henvisning eller må fastlege?

Takk. Jeg skal til gyn neste uke. Kan han sende henvisning eller må fastlege?

Vil tippe han kan sende? Forrige svangerskap var det en lege på sykehuset som sendte for meg, var innom der for noe ikke helt relatert!

Jeg skal høre med han. Hvis ikke får jeg ringe legekontoret. Prøver å holde meg mest unna slike lokaler mtp covid. I første omgang må vi jo være sikker på at det er en spire der :nailbiting:

Jeg er også 38! :happy: Var på tidlig ultralyd onsdag. Var da 5+4. Var for å få termin, da jeg ikke visste når jeg ble gravid pga ingen syklus etter uttak av hormonspiral.
Fikk tlf fra sykehuset i går. De ønsket at jeg skulle ta stilling til iløpet av helgen om jeg valgte KUB eller NIPtest...får ikke begge om det ikke er avvik på KUB. Valgte jeg ikke KUB i uke 12 fikk jeg NIPtest i uke 17.
Jeg kommer til å ta KUB, for er det avvik får man automatisk NIPtest. Hun sa ingenting om at man må betale. Tar d som en selvfølge at man ikke må d! :happy:

Sniker

Når du er over en viss alder får du dette på sykehuset. Da må fastlegen henvise deg først. Rundt uke 8 er god tid. Jeg ble henvist i uke 10 denne gangen.
Praksis mellom sykehus varierer. Ofte er første avtale med sykehuset en telefonsamtale hvor de informerer deg om de ulike tilbudene du kan få og finner tid til en evt. Ultralyd i forbindelse med kub og informerer om blodprøve. Denne ultralyden gjøres oftest mellom uke 12+0 og 13+6. Det hører også en blodprøve til denne testen, som er en annen analyse enn NIPT.

Anbefaler absolutt KUB som er en nøye gjennomgang av babyen på ultralyd sammen med blodprøve. Greit å ta med i betraktning at NIPT bare er en forholdsvis sikker indikasjon på 4 trisomier via blodprøve. Det gjelder jo da de vanligste kromospmfeilene, men om det er feil på eller mangel på organer av andre årsaker - vil ikke NIPT kunne avdekke det. Men dersom den tidlige ultralyden i forbindelse med KUB viser noen avvik eller høy sannsynlighet for trisomi, så vil du uansett få NIPT eller andre tester :)

Lykke til!

Jeg er også 38! :happy: Var på tidlig ultralyd onsdag. Var da 5+4. Var for å få termin, da jeg ikke visste når jeg ble gravid pga ingen syklus etter uttak av hormonspiral.
Fikk tlf fra sykehuset i går. De ønsket at jeg skulle ta stilling til iløpet av helgen om jeg valgte KUB eller NIPtest...får ikke begge om det ikke er avvik på KUB. Valgte jeg ikke KUB i uke 12 fikk jeg NIPtest i uke 17.
Jeg kommer til å ta KUB, for er det avvik får man automatisk NIPtest. Hun sa ingenting om at man må betale. Tar d som en selvfølge at man ikke må d! :happy:

Kub i uke 12? Jar lest den må tas innen uke 11? Siden jeg skal til gyn neste uke (uke 7),så hører jeg med de.
Grunnet alder er vel en glukosetest obligatorisk å? :hungover:

Kub i uke 12? Jar lest den må tas innen uke 11? Siden jeg skal til gyn neste uke (uke 7),så hører jeg med de.

Ja, enig med hun under. Snakket med fostermedisin senest i går og ultralyd må tas 12-13+6. Men blodprøven må tas før det :)

Var det de sa på Universitetssykehuset Nord-Norge ihvertfall. Kub i uke 12, NIPT uke 17.

Tusen takk for svar. Uke 12 blir vel ikke før i januar. Hadde sånn håpa på den før jul eller i romjula :happy:

Jeg er 39 og var igjennom kub testen da jeg gikk med gutten vår. Du må ikke betale for den nei, da alle over 35(?) har muligheten til å ta den nå. Var for de som fylte 38 tidligere. Her sendte jordmoren henvisningen til sykehuset.

Back
Topp