Kub eller nipt?

Skrevet en del om det i den andre tråden også

KUB er en duotest, det tas både blodprøve og ultralyd. Om risikoen er høy for trisomi på denne kan man få nipt test pr i dag. Nipt test er også en blodprøve men må sendes ut av landet for analyse. De er fortsatt tilbakeholdne på denne selv om Stortinget har åpnet. Blir gjeldene fra nov mener jeg å ha lest.

Noen som vet forskjell på Kub og niptest? Hva skal dere velge om dere skal testes?

Hvis du har rett på fosterdiagnostikk vil du normalt først få KUB som er en sannsynlighetsberegning baser på blodprøve, din alder og ultralyd av fosteret rundt uke 12-14. Viser denne høyere sannsynlighet for avvik, kan du få tilbud om NIPT som stort sett brukes for å utelukke de vanligste trisomiene, 21,13 og 18 hvertfall.

Søk opp fosterdiagnostikk og finn helenorge sin artikkel om det. Der står alt du lurer på :)

Hvis du har rett på fosterdiagnostikk vil du normalt først få KUB som er en sannsynlighetsberegning baser på blodprøve, din alder og ultralyd av fosteret rundt uke 12-14. Viser denne høyere sannsynlighet for avvik, kan du få tilbud om NIPT som stort sett brukes for å utelukke de vanligste trisomiene, 21,13 og 18 hvertfall.

Søk opp fosterdiagnostikk og finn helenorge sin artikkel om det. Der står alt du lurer på :)

Takk! Jeg har ikke rett på noen ting. Skal til Danmark å ta test privat. Jeg forstår fortsatt ikke om jeg bør ta kub, nipt eller begge Siden jeg tar det privat velger jeg jo selv hva jeg tar. Vil ta det som gir meg mest og best svar.

Takk! Jeg har ikke rett på noen ting. Skal til Danmark å ta test privat. Jeg forstår fortsatt ikke om jeg bør ta kub, nipt eller begge Siden jeg tar det privat velger jeg jo selv hva jeg tar. Vil ta det som gir meg mest og best svar.

Hvis du skal ta privat, er nok NIPT greia, den gir sikrere svar enn kub.Du kan fortsatt lese forskjellene på testene inne på helsenorge❤️

NIPT gir ganske sikkert svar på trisomi. Det er en analyse av fosterets DNA-fragmenter som finnes i mors blod.

Blodprøven i KUB-testen ser på to hormoner i mors blod, som sammen med UL gir et estimat på sjanse for trisomi, men denne testen må følges opp av enten NIPT, fostervannsprøve eller morkakeprøve for sikrere svar.

Jeg ville tatt NIPT og tidlig ultralyd for å se at alt var bra.

Skal selv ta KUB pga alder, henvist til fostermedisin for det. hvis den viser dårlig resultat blir det oppfølging med en av de andre testene.

Sånn jeg har forstått er NIPT det sikreste for trisomier, henholdsvis trisomi 21. Om man tar KUB test og det kan ses avvik på ul, vil de følge opp med enten fostervannsprøve eller morkakeprøve om det kan være andre avvik enn trisomi, da dette ikke fanges opp av NIPT. Om de mistenker trisomi, får man sikkert tilbud om NIPT. Jeg skal snakke med fosterdiagnostikk på mandag, regner med de tilbyr KUB pga alder og det er helt greit for meg.

Back
Topp