KUB-Duo-dobbeltest?

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
I og med at jeg nå i min fjerde graviditet er såpass som straks 38år har jeg lest mye om hvilke tilbud jeg kan benytte meg av pga alder..
-Ble glad da jeg leste at det fantes en test hvor man kan få utelukket/avdekket mye..
(KUB test/ duotest/dobbeltest...)
Nevnte det for legen min i uke 9, og han skulle sende henvisning..
Fikk i posten i dag, henvisning til ORDINÆR ultralyd i uke 19...? Wtf? Han vet tydeligvis ikke hva en KUB-test er, og nå er det straks for sent å ta den (iflg Lundring ved spesialistsenteret på Jessheim) :bored:
Ble så skuffet... Hadde lent meg litt på det at den testen ville trygge meg..
Og jeg ønsker ikke å ta fostervannsprøve...
Noen flere 38+ her som har tatt/ikke tatt KUB-test?

Kjente forresten noe gullfisk-lignende bevegelse i dag tidlig før jeg sto opp:rolleyes:
Vet det er tidlig 11+0, men jeg kjenner kroppen min veldig godt, og pleier ikke å kjenne noe «gass» der nede ved skambeinet ;)
 
Jeg var og tok blodprøve i går (10+6) for KUB. Rikshospitalet deler opp blodprøve og ultralyd. De vil ta blodprøven før 12+0 og ultralyd mellom 12+0 og 13+6. Jeg ville ringt til sykehuset og hørt. Det er ikke for sent enda, men det er jo på tide å ta den blodprøven.

Jeg syntes jeg kjente bevegelse for 2 dager siden. Har ikke kjent noe mer etterpå. Kan selvfølgelig ha vært noe annet. Kjente litt 12+3 tror jeg det var sist. Trodde ikke på det før det fortsatte på samme viset i 2 uker til og ble stadig tydligere.

Jeg tenker også at jeg ikke skal ta fostervannsprøve. Om KUB gir en sannsynlighet på 1:250 eller høyere får man tilbud om NIPT eller fostervannsprøve/morkakeprøve. Jeg vil i så fall ta NIPT, selv om den er minst sikker. De to andre har en halv prosent sjanse for å framprovosere en spontanabort. Og det vil jo i tilfellet mest sannsynlig være av en frisk unge. Da tar jeg heller sjansen på en trisomi, og håpe at det er trisomi 21 i tilfelle og ikke 13 eller 18. Men det er jo fint å være forberedt uansett tenker jeg. Mest sannsynlig får man jo også bare vite at det er liten sannsynlighet for trisomi.
 
Sniker

Du skulle hatt to henvisninger. En vanlig til OUL og en til medisinsk genetikk for KUB. Som marithe sier skal blodprøven helst tas før 12+0, men kan vel tas senere og tror jeg og ul før 13+6.
Ring direkte til dit du skulle vært henvist og snakk med dem!
Kan hende du kan få det gjennomført enda.


Kjente selv liv 11+0 (trodde da jeg var 10+0) denne gangen
 
Eg skal ta duo-testen. Eg har fått time til blodprøve og ultralyd samme dag, då er eg 12+1. Så det er ikkje forseint!
 
God idé :happy:
Jeg ringer direkte til Rikshospitalet, og får tydelig frem hvor bekymret jeg er ;)
Det kan jo hjelpe...
 
God idé :happy:
Jeg ringer direkte til Rikshospitalet, og får tydelig frem hvor bekymret jeg er ;)
Det kan jo hjelpe...
Tror ikke du trenger si noe om bekymring engang. Bare få fram at det har skjedd en glipp. 23 07 55 80 mellom 08:15 og 15:00:)
 
Da er jeg ferdig med blodprøve/samtale.. Føles jo litt tullete å kjøre nesten 1time for å ta en blodprøve egentlig, hehe... Prøven sendes til St.Olavs, og svaret er klart innen to uker.. Da sender de innkalling til ultralyd :happy: Blir veldig spennende..! Jeg vet jo fortsatt ikke om det i det hele tatt er noe der inne...!? Nei, gleder meg til å få det bekreftet... 11+0 i dag:D
 
Da er jeg ferdig med blodprøve/samtale.. Føles jo litt tullete å kjøre nesten 1time for å ta en blodprøve egentlig, hehe... Prøven sendes til St.Olavs, og svaret er klart innen to uker.. Da sender de innkalling til ultralyd :happy: Blir veldig spennende..! Jeg vet jo fortsatt ikke om det i det hele tatt er noe der inne...!? Nei, gleder meg til å få det bekreftet... 11+0 i dag:D
Jeg følte det også ganske tullete å dra avgårde bare for en blodprøve. Heldigvis gyldig fravær fra jobb.
 
Back
Topp