KS vs. setefødsel.....Valgets kvaler!!!!

ORIGINAL: Enirdna

ORIGINAL: Lm81*Høygravid*

auda..[&:]
har heller ikke noe tips å gi..men det høres litt røfft ut å skal ta setefødsel på en såpass stor baby..
får satse på at han snur seg. min snudde seg (tror vi) natt til torsdag. skal til ul  nå onsdag som kommer for å sjekke at han enda ikke ligger i sete/fotleie. krysser fingrene for deg at han snur seg[:)]
vet ikke helt hva jeg kommer til å velge hvis denne striken driver å snur seg feil vei hele tiden :) vanskelig..

Lykke til på UL!!
Håper din har snudd seg! Trodde egentlig min hadde snudd her om natta, for da var det heeelt kaos i magen.... men dengang ei! Er jo fortsatt noen dager igjen:)

ja her har han turnert rundt 4-5 ganger siste uken..får bare krysse fingrene. er like redd setefødsel som ks[:)]

Vil de ikke prøve å snu han ved ytre vending? Legen snudde gutten min da han lå tverrleie.

om du velger ks såå blir det planlagt og det kan jeg annbefale:)
men er jo ingen som garantere at en setefødsel ikke kan bli haste ks!

jeg ville prøvd selv setefødsel om mulig men vet at det å ta eit planlagt ks ikke er noe gale i det hele tatt! mye værre om det blir haste ks.

ORIGINAL: Rutla

uff da.. jeg har desverre ikke noen råd til deg, har aldri vært borti det selv.. jeg vet ei som gikk i klassen min fødte begge sine i sete, de var små da.. men det er hun og:p

sign.

kjenner til mange som har født i sete og det har godt kjempe bra[:)]

Min ligger i sete leie. MEn pga mye engstelse skal jeg på samtale på sykehuset på mandag. De vil at jeg skal føde normalt, men ikke hvis jeg for engstlig. Så vi får se hva det vil. Tror kanskje jeg kommer til å velge vanlig siden han ikke blir så stor. HAn blir ca 3200g

Jeg har ei venninne som skulle føde i seteleie, noe som endte i hastesnitt.
Hun ble forresten lovet at hun skulle få ks om hun ønsket det, men siden ingen lege hadde skrevet
dette i journalen hennes så fikk hun ikke valget når det nærmet seg.

Hadde det vært meg så hadde jeg valgt planlagt ks, noe som er mer behagelig for både mor og barn.
Det er synd om du skulle bli skremt fra å ville ha flere barn i etterkant. Du sier jo at de anbefaler deg
å ta ks, så da hadde jeg valgt å høre på de...
Jeg hadde en veldig slitsom og traumatisk fødsel og er veldig glad for at jeg får planlagt ks denne gangen.
Sambo sier det var den verste og så klart den beste natta i livet hans. Tok minst 6 mnd før han kunne
snakke om det uten å få tårer i øynene... Det tok også lang tid før han orket tanken på å snakke om flere
barn. Det gjorde det for meg også, men jeg valgte å stole på helsevesenet at de kom til å gi meg den
fødselen som var best for meg (selv om jeg til tider var i tvil)
Syns det er flott at du også velger å høre på hva samboeren din også ønsker.

ORIGINAL: Nnem*fødeklar*

Vil de ikke prøve å snu han ved ytre vending? Legen snudde gutten min da han lå tverrleie.

Jordmor visste ikke om de kom til å få snudd han, siden han har ligget så lenge den veien han ligger nå... Dessuten begynte han å bli stor, så hun visste ikke om det gikk... men får jo høre med legen på tirsdag!

ORIGINAL: Ida1984

Min ligger i sete leie. MEn pga mye engstelse skal jeg på samtale på sykehuset på mandag. De vil at jeg skal føde normalt, men ikke hvis jeg for engstlig. Så vi får se hva det vil. Tror kanskje jeg kommer til å velge vanlig siden han ikke blir så stor. HAn blir ca 3200g

hadde han kommet NÅ hadde nok jeg også satset på setefødsel...Men siden han alt er ca3300g, så er jeg ikke så sikker på om jeg hadde tatt sjansen på fødsel om fire uker....??

Har ikke fødd i seteleie selv, men var i samme situasjon som deg FØR fødselen.. 
ble plutselig oppdaget at prinsessa lå feil vei (kjente ikke liv)

Det ble målt og styrt og prata og diskutert alle veia...  Fikk først tilbud om å prøve utvendig snuing, men siden bekkenmålene mine var så gode mente legen vi skulle la vær, sjansen for at di vil snu seg gal vei igjen etter snuing er stor sa han...

etter en halv dag med ultralyd fant legene ut at babyen var ca 3500-4000 og dette litt under en mnd før termin [8D]  (tenkte nå mitt jeg da, og så får meg en unge på 5-6 kg til slutt )

fikk reise hjem ( til tross for å ligge på grensa til svangerskapsforgiftning i tilegg)  Hadde tusen tanker, men var jo så gira på å føde "normalt".
Fikk mange slags formeninger om dette med setefødsel, og flertallet anbefalte meg å helst la vær...

reiste inn på termindagen og fikk da ny lege med beskjed om at hær SKULLE det tas ks, han tok ikke sjansen på annet..  Hele verden raste sammen dær et øyeblikk..

Fikk tatt ul og trur du sannelig ikke hun hadde snudd seg med hode ned [:D]
helt i siste liten [:D]  ble da satt i gang, fødselen startet samme kvelden og 1 døgn etterpå var prinsessa født, 3325 gram..  
Så målene og beregningene som ble tatt var helt feil.. 

Idag så tenker jeg at jeg IKKE ville gjennomført en setefødsel.. hvertfall ikke første gangen...  

Håper det ordner seg til det beste for deg, hør på gode råd fra lege og jordmor, de vet hva de prater om [:)]

masse lykke til[:D][:D][:D]

Det er et vanskelig valg, men etter å ha lest alt dette hadde JEG valgt ks, men nå har jeg født to ganger før og vet hva det er. Det verste må da være å starte vaginalt, men ende med ks. Dobbelt med smerte tenker jeg.

Off, skjønner du lider valgets kvaler nå ja[&:] Jeg ville nok heller ikke hatt så veldig lyst på ks, men syns det er litt skummelt (for deg) å velge vaginalt hvis jm fraråder det? Men om bekkenet er stort nok og de sier at du bare må kjøre på, så hvorfor ikke? Du er vel innstilt i så fall på at det evnt kan hende i hasteks + at det nok blir tøft! Vet ikke hva jeg hadde valgt selv, men tror det jm/legene hadde sagt hadde veid veldig tungt, er jo de som har peiling, + pappan, han skal jo være med på det han også.. men skjønner hvis du føler deg litt snytt for fødselen hvis det blir ks, selv om man ikke trenger tenke sånn, men hadde nok tenkt det selv også.. Lykke til med valget, håper h*n snur seg!!

ORIGINAL: *April*

Hvis det er slik at bekkenet ditt tåler en setefødsel med et barn på 4 kg så hvorfor ikke prøve? [:)] Jeg har hatt et akutt keisersnitt og må si jeg er glad jeg fikk prøve i det minste, selv om det endte galt og det var en vond opplevelse (selve keisersnittet). Men jeg er glad jeg fikk oppleve hvordan det kjennes ut å ha rier o.l.

I tillegg følger keisersnittet deg livet ut mtp flere barn, for her sitter jeg med svangerskapsforgiftning og er i elendig form, likevel vil de ikke sette i gang fødselen pga tidligere keisersnitt!

kan jeg spørre om hvorfor de ikke vil sette deg igang siden de har tatt kS på deg tidligere??
skal du ha KS denna gangen å?

ORIGINAL: Enirdna

Hvis det er slik at bekkenet ditt tåler en setefødsel med et barn på 4 kg så hvorfor ikke prøve? [:)] Jeg har hatt et akutt keisersnitt og må si jeg er glad jeg fikk prøve i det minste, selv om det endte galt og det var en vond opplevelse (selve keisersnittet). Men jeg er glad jeg fikk oppleve hvordan det kjennes ut å ha rier o.l.

I tillegg følger keisersnittet deg livet ut mtp flere barn, for her sitter jeg med svangerskapsforgiftning og er i elendig form, likevel vil de ikke sette i gang fødselen pga tidligere keisersnitt!

Er noe med følelsen av at det skjer noe...Har veldig lyst til å prøve... Men siden forrige barn til sambo endte i hastekeisersnitt, har jeg liksom ikke så lyst til å utsette han for det en gang til...for det var det værste han har opplevd sier han...

jeg hadde KS med førstemann og har ingen varig men av den grunn.. gikk veldig fint for seg utennom at jeg mista endel blod og at de klarte ikke å sette spinalbedøvelsen med engang så sleit jo litt med det etterpå.. men hadde en veldig fin fødselopplevelse uansett!!
men skal sies at det beste hadde jo vært å født normalt, men nå var det medisinske grunner til at jeg ikke kunne føde nortmalt.. og slik blir det denna gangen å.
hastekeisersnitt er jo litt mere dramatisk så skjønner samboeren din kanskje blir litt skremt av tanken på KS men da får man lissom ikke tid til å forberede seg og somregel blir mammaen lagt i narkose.. og det gjør man ikke når det er planlagt KS..

ORIGINAL: Charlotte_2

kan jeg spørre om hvorfor de ikke vil sette deg igang siden de har tatt kS på deg tidligere??
skal du ha KS denna gangen å?

De vil unngå det fordi man får en mildere dose modningstabletter enn man vanligvis får ved en igangsetting og sjansen for at det går mange dager uten særlig effekt er ganske stor, og de har regler for hvor lenge man kan ligge under en igangsetting og evt. med rier (effektive rier i ca 8-10 timer på sykehuset hvor jeg tilhører). Og når jeg i tillegg er helt umoden med 3-4 cm livmorhals er det stor sjanse for at det går ganske tregt, men de mener at jo nærmere man er termin jo bedre er det selv om statusen er den samme nedentil! Skal inn igjen på tirsdag så får se om de mener kroppen er klar for en igangsetting eller ikke.

Nå har jeg sett noen setefødsler på youtube og det ser i grunn greit ut. Nå er det nok bare de med en fin fødsel som legger ut film, men alikevell. På de filmene jeg så gikk det litt senere å få ut ungen. I vanlig fødsel kommer som regel kroppen i en fart etter at hodet er ute, men på setefødsler gikk det litt senere.

Hvis du tror du tåler det kan du jo ta en titt, men har hørt om flere som ikke tåler å se en fødsel. Jeg har sett en haug. Det er utrolig fasinerende. Det heter forresten breech på engelsk.

ORIGINAL: Pocha

Nå har jeg sett noen setefødsler på youtube og det ser i grunn greit ut. Nå er det nok bare de med en fin fødsel som legger ut film, men alikevell. På de filmene jeg så gikk det litt senere å få ut ungen. I vanlig fødsel kommer som regel kroppen i en fart etter at hodet er ute, men på setefødsler gikk det litt senere.

Hvis du tror du tåler det kan du jo ta en titt, men har hørt om flere som ikke tåler å se en fødsel. Jeg har sett en haug. Det er utrolig fasinerende. Det heter forresten breech på engelsk.

Hehehe!! jeg måtte jo sjekke.....men nå angrer jeg!!! Hm... Nei..Lukke øya og la det stå til jeg tenker jeg!!

Back
Topp