Ks og permisjon

snart3barnsmor16

Gift med forumet
Etter jm time i dag sa hun jeg kunne vente til ks dato var i boks for hun synes jeg burde søke permisjon etter den, hva har dere andre med ks dato gjort? Med termin 12 Jan går jeg egentlig ut 22 desember, men om det blir 10 dager før f.eks blir det jo nesten 2 uker før ut i perm...

Permisjonen regnes fra tre uker før ungen er ute av magen uansett så VET man at den skal ut før termin er det bare dumt å ha perm fra tre uker før termin, da mister du jo friuker.

Skulle jeg hatt KS hadde jeg søkt perm fra tre uker før KS dato, ingen tvil. Tar du ikke de dagene så trekkes de bare.

Dette har jeg også lurt på. Men har ennå ikke fått ks-dato. Men det haster kanskje ikke å søke heller ennå??

Permisjonen regnes fra tre uker før ungen er ute av magen uansett så VET man at den skal ut før termin er det bare dumt å ha perm fra tre uker før termin, da mister du jo friuker.

Skulle jeg hatt KS hadde jeg søkt perm fra tre uker før KS dato, ingen tvil. Tar du ikke de dagene så trekkes de bare.
Men er det ikje sånt at det er termindato uansett man skal forholde seg til selv om ungen er planlagt å komme før?

Men er det ikje sånt at det er termindato uansett man skal forholde seg til selv om ungen er planlagt å komme før?
Du kan søke perm fra inntil 12 uker før termin, og den regnes fra senest 3 uker før fødsel.

Jeg sjekket også opp dette. Min termin er 25 jan, men KS er 18 jan. Min permisjon starter da 3 uker før KS, altså 28 des:)

Når man har planlagt ks dato regnes denne datoen som "termin", altså kan man få et dokument hvor lege bekrefter ks dato og søke nav om permisjon 3. uker før denne:-)

Jeg måtte bare bruke UL termin, siden jeg ikke får dato for KS før 1 desember. .

Når man har planlagt ks dato regnes denne datoen som "termin", altså kan man få et dokument hvor lege bekrefter ks dato og søke nav om permisjon 3. uker før denne:)

Man KAN jo uansett velge inntil 12 uker før termin, så det er ikke noe problem om ks dato ikke regnes som "termin" heller da.

Men da vil man jo miste flere uker av fellesperioden?

Vel, om man tar perm tolv uker før, blir det færre uker etter, så det er mest aktuelt for dem som må starte før pga "ha jobbet seks av de siste ti mnd før perm starter" for å ha rett på permisjonspenger.

Men om man vet at KS er to uker før termin, så søker man perm fra fem uker før termin, for det regnes tre uker før fødsel om man rekker ta dem ut eller ei

Back
Topp