KS med første.. Hva med nr. 2?

Padme83

Blir kjent med forumet
Det er tidlig i graviditeten enda, men det opptar meg mye allerede kjenner jeg.

Med første måtte det bli keisersnitt pga tverr/skråleie. Vannet gikk og riene kom, men han snudde seg ikke.

Jeg ønsker ikke nytt keisersnitt, jeg har veldig lyst å føde naturlig og er ikke redd for smertene, men er redd for om livmoren takler presset av riene.. Den er jo svekket pga snittet. Poden var stor, som meg og sin mormor. Så det er ganske stor sjanse for ny stor baby. Mest sannsynligvis blir det det.

Tenker de nok kommer til å foreslå vekstestimering, men jeg har mine tvil ang. dette da poden ble estimert til å være 3.8 kg under et døgn før han ble født og de mente de hadde fått et skikkelig godt mål på ham. Han var 4560 da han kom til verden. Det er ganske stor forskjell.

Jeg vil selvsagt ta opp alt med jordmor, men jeg lurer på om det er noen andre som har hatt ks med første og naturlig fødsel med andre?

Min første var 4250g, nr2 bare 3470.... fødsel var HELT forskjellig...

Takk for svar, men tror kanskje jeg forklarte meg litt dårlig?
Jeg måtte ha ks sist gang pga tverrleie, ikke pga vekten.
Forstår at fødselsvekt på barna selvfølgelig kan variere, men mest sannsynlig så blir det stort barn, noen som betyr enda med press på en livmor som er litt svakere enn hva den var pga ks.

Vil gjerne høre fra noen som har født naturlig etter å ha hatt keisersnitt med første.

Takk for svar, men tror kanskje jeg forklarte meg litt dårlig?
Jeg måtte ha ks sist gang pga tverrleie, ikke pga vekten.
Forstår at fødselsvekt på barna selvfølgelig kan variere, men mest sannsynlig så blir det stort barn, noen som betyr enda med press på en livmor som er litt svakere enn hva den var pga ks.

Vil gjerne høre fra noen som har født naturlig etter å ha hatt keisersnitt med første.

skjønner det, men at det har blitt slik med nr.1 betyr ikke at det blir slik med nr.2... Det er stort sett store barn her også (jeg var 2500g 8 uker prematur!), mannen var nesten 5kg.

Prøv å ta det litt som det kommer. Det er lite trolig du får ks. pga noe som kanskje kan skje....

Jeg hadde keisersnitt med førstemann pga stort barn. Han ble dagen før snittet estimert til 5500g men var "bare" 5050g.

15 mnd etterpå fødte jeg nr.2 vaginalt. Vannet gikk i uke 37, men riene kom ikke så jeg ble satt i gang med tabletter. Hun kom 37+2 og var 3440g

Etter dette har jeg hatt to vaginale fødsler til. Ved den ene var barnet 4900g, og dette gikk også fint ☺

skjønner det, men at det har blitt slik med nr.1 betyr ikke at det blir slik med nr.2... Det er stort sett store barn her også (jeg var 2500g 8 uker prematur!), mannen var nesten 5kg.

Prøv å ta det litt som det kommer. Det er lite trolig du får ks. pga noe som kanskje kan skje....

Tror kanskje du misforstår meg Makko.. For som jeg skrev i hovedinnlegg så vil jeg veldig gjerne føde normalt, men jeg er redd for at livmoren skal revne - og det er farlig for både babyen og meg.. Og jeg tror ikke denne babyen nødvendigvis legger seg i tverrleie. Det er det nok lite sannsynlighet for.. Forhåpentligvis.

Jeg hadde keisersnitt med førstemann pga stort barn. Han ble dagen før snittet estimert til 5500g men var "bare" 5050g.

15 mnd etterpå fødte jeg nr.2 vaginalt. Vannet gikk i uke 37, men riene kom ikke så jeg ble satt i gang med tabletter. Hun kom 37+2 og var 3440g

Etter dette har jeg hatt to vaginale fødsler til. Ved den ene var barnet 4900g, og dette gikk også fint ☺

Tusen takk for svar!
Det er jo livmoren jeg er redd for skal revne. Revne pga presset fra riene og ekstra press pga evt. stort barn, så det er flott å høre at det gikk fint med et barn på hele 4.9kg! Det gir meg håp! Vil så veldig gjerne føde vanlig denne gangen! ks var ikke noe særlig og jeg følte meg frarøvet en opplevelse og ikke minst de første timene med gutten min. Mistet masse blod og fikk ikke sitte og gå på et par dager og det tok ukesvis før jeg var i god form igjen..

Tusen takk for svar!
Det er jo livmoren jeg er redd for skal revne. Revne pga presset fra riene og ekstra press pga evt. stort barn, så det er flott å høre at det gikk fint med et barn på hele 4.9kg! Det gir meg håp! Vil så veldig gjerne føde vanlig denne gangen! ks var ikke noe særlig og jeg følte meg frarøvet en opplevelse og ikke minst de første timene med gutten min. Mistet masse blod og fikk ikke sitte og gå på et par dager og det tok ukesvis før jeg var i god form igjen..

Jeg var også bekymret for at livmoren skulle revne med nr.2.
I utgangspunktet var det snakk om planlagt keisersnitt om ikke fødselen startet av seg selv innen en viss dato. Dette fordi igangsetting var for risikabelt. (Kanskje fordi det kun var 15 mnd siden keisersnittet) Nå ble det igangsetting likevel, og det gikk jo greit det også ☺

Det høres ut som om du har samme erfaring som meg med keisersnitt. Hos meg ville ikke livmoren trekke seg sammen og det førte til stort blodtap og jeg ble lagt i narkose. Pga dette mistet jeg de første 12 timene med gutten min.

Back
Topp