Krystallsyken

shewolf

Gift med forumet
Noen her som lider av det? Går det an å bli bra av det? Hvordan behandles man isåfall?

Jeg er 99,9% sikker på at jeg har det. Skal til legen idag for allergisprøyte, men skal spørre om hun kan sjekke om jeg har krystallsyken i tillegg. Det er utrolig plagsomt. Kan ikke ligge på ryggen annet enn på sofaen, fordi der er armlenene bratte nok til at jeg ikke blir svimmel. Hender også jeg er i ubalanse når jeg våkner og står opp, slik at jeg snubler/mister balansen ett skritt eller to. Slik har det vært i minst 1 1/2 år nå.

Men idag da jeg våknet opp var jeg svimmel fra jeg satte meg opp i senga, og jeg er fortsatt svimmel. Tenkte blodsukkeret var lavt etter natten, men har spist en stor skål med melk og choco pops til frokost, og er ikke bedre. Tror nok svimmelheten skyldes krystallsyken, fordi det er samme type svimmelhet jeg får når jeg ligger på ryggen (bare ikke SÅ kraftig). Plagsomt å være konstant svimmel.

Ingen?

høres ut som det kan være noe galt med krystallene ja, typisk er jo å bli kvalm om du legger deg fort bakover eller snur hodet til sidene. Pleier jo å gå over mye før 1.5 år da, de fleste har det et par uker og blir bra. Har du vært hos øre nese hals?

Gå til øre nese hals lege[:)]

disse øvelsene fikk jeg beskjed av balansefysio å gjøre da jeg var plaget med det, noen blir kvitt det andre er plaget med det mer eller mindre resten av livet
 ligge på senga og snu seg rundt 360grader fram og tilbake, begyn eks på høyre side og vri seg mot venstre fram og tilbake. Start med en gang om dagen og øk litt sakte dag for dag
Sitte å se diagonalt, finne en firkanta ting å se på som tv beveg blikket fra øverst til vinstre ned til nedre høyre, og motsatt begyn med 2-3 ganger av gangen 1-2 ganger om dagen øk antall ganger etter hver
stille seg opp i et hjørne med samlet bein og lukk øynene og prøv å stå i ro

Dette var de øvelsene jeg fikk, det ved å snure i senga ska gjøre så krystallene løsner og får begynt å bevege seg som de ska igjen

ORIGINAL: Trine82

fikk du det rett etter fødsel da eller?

Fikk det nok rundt fødselstiden, ja. Husker jo ikke akkurat når det begynte, men husker at jeg tålte fint å ligge på ryggen når jeg var gravid. Men etter fødselen (endte opp med akutt ks) har jeg slitt med svimmelhet når jeg ligger på ryggen. Mistet mye blod under fødsel (trooor det var 700 ml), og måtte gå på jerntbl. en stund etterpå. Ringte legen fordi jeg var svimmel en stund etter at jeg kom hjem, men blodprosenten så fin ut da. Dessuten er det såpass lenge siden fødselen nå at det må jo være bra med blod i kroppen nå.

Men ekkelt at jeg er konstant svimmel idag. Det har jeg aldri vært. Bortsett fra da jeg var svak etter fødsel (men det var nok pga at jeg mistet en del blod den gangen). Men tror kanskje svimmelheten jeg har nå er i forbindelse med krystallsyken. Er iallefall sikker på at jeg kommer til å få påvist det, siden jeg alltid blir kjempesvimmel og tror jeg skal besvime hver gang jeg legger meg på ryggen. Idag kan jeg ikke tippe hodet bakover i det hele tatt, fordi jeg blir SÅÅÅ svimmel! Det er så plagsomt! Da lillegutt var liten kunne jeg nesten ikke ligge/krype rundt på gulvet å leke med ham heller pga svimmelhet. Orket bare et par minutter.

Jeg hadde det og da tok fysioterapauten min noen bevegelser med kroppen mens jeg skulle slappe av mest mulig. Det hjalp utrolig mye.

Mamma var plaget med dette, hun gjorde slike øvelser og nå er hun helt fin igjen. [:)]

ORIGINAL: bondekone

disse øvelsene fikk jeg beskjed av balansefysio å gjøre da jeg var plaget med det, noen blir kvitt det andre er plaget med det mer eller mindre resten av livet
ligge på senga og snu seg rundt 360grader fram og tilbake, begyn eks på høyre side og vri seg mot venstre fram og tilbake. Start med en gang om dagen og øk litt sakte dag for dag
Sitte å se diagonalt, finne en firkanta ting å se på som tv beveg blikket fra øverst til vinstre ned til nedre høyre, og motsatt begyn med 2-3 ganger av gangen 1-2 ganger om dagen øk antall ganger etter hver
stille seg opp i et hjørne med samlet bein og lukk øynene og prøv å stå i ro

Dette var de øvelsene jeg fikk, det ved å snure i senga ska gjøre så krystallene løsner og får begynt å bevege seg som de ska igjen

Forsto ikke mye av den øvelsen i senga. Ligger du og ruller da eller?

Krystallsyken er kjempelett å finne ut om du har, det gjør legen på et blunk. Sambo er svimmel, men har ikke krystallsyken. Det eneste som hjelper han, er noen tabletter som heter Stemetil.

ORIGINAL: Sjakkruta

Krystallsyken er kjempelett å finne ut om du har, det gjør legen på et blunk. Sambo er svimmel, men har ikke krystallsyken. Det eneste som hjelper han, er noen tabletter som heter Stemetil.

Er han svimmel når han ligger på ryggen?

Hvis du går til øre, nese halslege (mulig vanlig lege eller fysio også kan gjøre dette). Så har de en bestemt teknikk der de hiver deg bakover og vrir på hodet. Dette skal gjøre at svimmelheten blir borte. Høres rart ut ja, men forsøk [:D]

ORIGINAL: blessa

Det har han ikke tenkt over sier han [8D]

Hehe, jaja. Jeg drar iallefall til legen nå. Så får håpe på at svimmelheten kan "helbredes" [:)]

Hehe, jaja. Jeg drar iallefall til legen nå. Så får håpe på at svimmelheten kan "helbredes" [:)]

Lykke til! Ser ikke noe godt ut å gå rundt med kronisk svimmelhet. Synes skikkelig synd på sambo [&o]

Ja, da var jeg hos legen idag og fikk påvist krystallsyken. Ble henvist til øre-nese-hals-spesialist. Håper jeg kan helbredes [:)]

Når man har krystallsyken så er det som å kjøre tivoli når man legger seg nedpå.. og snur på hodet..

Jeg var til 1 behandling.. så ble jeg kvitt det[:)]

Det var helt grusomt å ha det sånn! Gikk med det i ca 2 uker.. før jeg selv selvdiagnoserte meg med hjelp fra internett.. nevnte det for legen min.. at jeg trodde jeg hadde det.. ble så sendt videre til øre-nese-hals..

Der fikk jeg på meg noen sinnsykt store briller.. disse brillene var koblet til en skjerm.. som legen så på. Han la meg ned på en benk.. vred rolig på hodet mitt.. jeg fikk tivolifølelsen.. og han sa at det var ikke noe tvil.

Jeg sa til han at jeg føler meg litt sånn Donald Duck i øynene mine.. sånn at pupilene virrer bare rundt og rundt.. og han sa at ja, det er det som skjer, Og det så han tydelig på skjermen
Etter å ha gjort noen lette bevegelser.. så var jeg frisk igjen[:)] Aldri hatt tilbakefall!

ORIGINAL: Fridasinmamma

Når man har krystallsyken så er det som å kjøre tivoli når man legger seg nedpå.. og snur på hodet..

Jeg var til 1 behandling.. så ble jeg kvitt det[:)]

Det var helt grusomt å ha det sånn! Gikk med det i ca 2 uker.. før jeg selv selvdiagnoserte meg med hjelp fra internett.. nevnte det for legen min.. at jeg trodde jeg hadde det.. ble så sendt videre til øre-nese-hals..

Der fikk jeg på meg noen sinnsykt store briller.. disse brillene var koblet til en skjerm.. som legen så på. Han la meg ned på en benk.. vred rolig på hodet mitt.. jeg fikk tivolifølelsen.. og han sa at det var ikke noe tvil.

Jeg sa til han at jeg føler meg litt sånn Donald Duck i øynene mine.. sånn at pupilene virrer bare rundt og rundt.. og han sa at ja, det er det som skjer, Og det så han tydelig på skjermen
Etter å ha gjort noen lette bevegelser.. så var jeg frisk igjen[:)] Aldri hatt tilbakefall!

Så bra at du ble "frisk" igjen! Ja, det er som å kjøre karusell rundt og rundt veldig fort! Skikkelig ubehagelig! Det hender faktisk at det kiler litt i magen også, hehe!

Håper det ikke er lenge til jeg får time [:)] Men tenk at jeg har gått med dette i ca. 1,5 år uten å egentlig tenke så mye over det! Husker jeg ringte legen i høst og fortalte at jeg ble svimmel når jeg lå på ryggen. Jeg tenkte da at det kanskje kunne skyldes vitaminmangel eller no i den duren, så jeg bad om en blodprøve. Jeg ble avvist, og etter det har jeg ikke turt nevne det igjen. Men da jeg leste om krystallsyken på nettet idag, før jeg skulle til legen, fantes det plutselig håp! [:D]

ORIGINAL: ToSmå2010

Gå til øre nese hals lege[:)]

de sjekket det hos meg. Men det var virus på balansenerven.

Back
Topp