Krystallfiolett og sår rumpestump...

Frøken firkløver

Forumet er livet
Snuppis har et utslett som ser orntli vondt ut [:o]
Har prøvd inytiol (eller hva det heter) men det har ikke hatt noen veldig mye bedre virkning enn vanlig zinksalve... [8|] Men nå fikk jeg tips om et fargestoff som heter krystallfiolett som visstnok skal være veldig bra - det hemmer sopp og bakterier -... Har smurt på to ganger nå, men det ser jo grusomt ut med den kraftige lillafargen på lille baby-rumpa [&:]... Håper det funker så vi får bukt med det fæle utslettet [:o]

Noen som har erfaring??? [:)]
 
Vi brukte det flere ganger på junior da han var baby, og det funket kjempe bra! (bare vær forsiktig med klær og sånn for tror ikke det går bort hvis du får det på tøyet)
 
På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at de gikk bort fra dette nå. Fikk heller anbefalt dactacort-salve fra apoteket. kombinert salve mot sopp og eksem.
 
Virka på Harald i alle fall.
 
blåspray ja... vi bruker noe av det samme på hestene. funker fett det [:D]
 
Ser ut som at det har blitt litt bedre nå faktisk - tok på to ganger i går og nå to ganger i dag også... Håper det er borte til i morgen [8|] [:)] 
 
Weleda sin calendula-krem har jeg brukt en god del, men synes ikke den hjelper jeg [8|] Er sikkert forskjellig fra person til person (?)... Hmm...
 
Synes forresten det er rart at apoteket kom med denne krystallfiolett-greia når andre i helsevesenet sier at de går bort fra det [8|] *forvirra* Får høre etter den kremen du snakker om *Stella* neste gang jeg er innom [:)] Verdt å prøve ut litt forskjellig for å finne det som virker best [:D]
 
Ja, altså, i folderen fra apoteket står dedt om krystallfiolett. Denne hadde de på helsestasjonen, men hun satte et kryss ved det avsnittet og sa at dette skulle jeg se bort fra, og skrev heller opp navnet på denne kremen.
 
La det nå da også være sagt at hun var ikke helsesøster denne dama, men hun rådførte seg med helsesøstra før hun ga oss råd (helsesøstra var opptatt med barselsgruppe, men denne dama skulle visst hjelpe oss, enda jeg sa jeg kunne komme tilbake når gruppa var over)
 
Uansett, vi brukte den salven i 3-4 dager, og da var det borte, hva nå enn det var, enten det var sopp eller eksem. Da hadde han hatt det i ei uke når vi begynte med salven, og vi hadde forsøkt zink-salve, inotytol og en "vidunderkrem" fra apoteket (en gammel sak som var blandet på apoteket rett og slett) uten nevneverdige resultater...
 
Ja ok, for jeg fikk nemmelig med en sånn folder fra apoteket jeg også [;)] - der stod det, som du sier, om denne krystallfiolett-greia... Men sa hun noe om hvorfor de har gått bort fra dette? Skadelig på noen måte [:o]?
 
Nei, neppe skadelig, hun mente bare det var "gammeldags". Men hun ga ingen god grunn, bare sånn "se bort fra dette". Uten forklaring. I det hele tatt ingen forklaring, og hun virket ikke som om hun visste hvorfor uansett. Aner ikke bakgrunnen hennes, heller...
 
Har ikke brukt det selv, men jobber i bhg på liten avd. Mangen av foreldrene der har skrytt og sagt at det tar det meste[:)].
 
Ok - gammeldags kan jeg tåle så lenge det ikke er farlig eller skadelig på noen måte [:)]
Ser det er flere som erfarer at det fungerer, og nå ser det ut som at det har fått bort det vonde utslettet til snuppis på kort tid - noe som inotyol-kremen ikke klarte på en uke [:)]
 
Når småen vår var mindre og hadde skikkelig sårt bleieutslett fekk vi beskjed frå legen om å la han gå uten bleie og lufte stumpen mest mulig[:)] Frisk luft er den beste medisin for sår stump[:)] Så har du muligheit for det, la bebissen ligge uten bleie ei stund, det gjer underverker[:D][;)] Så kan du heller smørre litt med zinksalve etterpå[:)] Vi har gjordt dette på begge våre, og det fungerar kvar gong[:D] 
 
Jada, lufting er fine greier. Men av og til hjelper ikke det altså.
 
Harald hadde et utslett vi ikke ble kvitt. Dette var samtidig som han hadde magetrøbbel (null avføring) så vio bar ham hele kvelden bare med en løs bretebleie (dvs et stoffstykke) og et håndkle rundt ham, avbrutt av at vi la ham på stellebordet og "jobbet" med beina hans, masserte på magen og rompa etc. Frisk luft som bare det i massevis i timesvis i flere dager. Men det var ikke sjangs på at det tok utslettet altså, det måtte det sterke lut til ja. (Han hadde nok antakelig sopp. Alternativt var det eksem, håper det var sopp... jeg hadde selv eksem som baby og måtte bade i spesialolje i flere år!)
 
syns du det funker dA??
 
Back
Topp