Krybbedød.

fagerlund

Betatt av forumet
Er det sånn at krybbedød kan ligge i familien? Vet egentlig alt for lite om det men vi var så uheldige å miste min bror i krybbedød når han bare var 5 mnd gammel.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Tror du finner mest ut om dette ved å kontakte krybbedødforeningen.

Man vet jo ikke hvorfor noen barn bare aldri våkner mer, men det sies å kunne skyldes infeksjoner, eller at barnet rett og slett ikke husker på å puste.
Hvis sistnevnte er tilfelle KAN det muligens være genetisk ettersom dette er en del av hjernen som styrer.
Hvis denne ikke fungerer tilstrekkelig er det nærliggende å tro at det kan være genetisk.

Men det er flere måter å "forebygge" på.
Samsoving (krever at begge foreldre er røykfri.
At barnet hører/kjenner mors pust minner den lille på å trekke pusten selv.
Vi velger derfor å ha sprinkelsengen helt inntil vår.

Det finnes plater du kan legge under madrassen som varsler om pustestopp så du kan storme til hvis den lille slutter å puste, eller puster uregelmessig.

Ut i fra en artikkel jeg leste om så er det som nevnt over her, en defekt i hjernen, som rett og slett glemmer å gi beskjed om at barnet må trekke pusten. Jeg aner ikke om det er genetisk, men min samboers onkel døde også i krybbedød, å det har gjort meg veldig redd, bekymret meg en del når minsten her var nyfødt.. Men det gikk over etterhvert som han vokste og det ble litt "mer" av han, da virker de ikke så sårbare som når de er helt nyfødte. Har også hørt at smokk skal "hjelpe" !

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️

Wæh! Nå ble jeg litt redd for at det skal være noe genetisk :/
Jeg hadde krybbedød anfall TO ganger da jeg var baby, ble heldigvis oppdaget i tide begge gangene! hvis det er genetisk så tror jeg ikke at det blir så mye søvn på meg :(

Wæh! Nå ble jeg litt redd for at det skal være noe genetisk :/
Jeg hadde krybbedød anfall TO ganger da jeg var baby, ble heldigvis oppdaget i tide begge gangene! hvis det er genetisk så tror jeg ikke at det blir så mye søvn på meg :(
Det er forskjell på puste stopp og krybbedød. :) Du får kjøpt en plate med sensorer for å ha i sengen som varsler dette :)

Back
Topp