Kroppen etter graviditet og fødsel

FruOfelia

Glad i forumet
August 2018
Sånn apropos hva vi gleder oss til-tråden, det minner meg på følelsene jeg hadde for kroppen min etter fødsel sist. Jeg tror ikke jeg hadde reflektert så mye over hvordan kroppen kom til å se ut og fungere etter graviditeten og fødselen...det ble i alle fall ganske vanskelig for meg å forholde meg til den etterpå.

I graviditeten var magen stram og rund og jeg fikk kommentarer på at jeg så flott ut (selv om jeg følte meg som en hvalross på slutten). Og så tenker man at etter fødselen, da får man kroppen sin tilbake. Både sånn som den var før utseendemessig mer eller mindre, og at man eier den alene igjen liksom. Ingen hybelboer 24/7 (selv om det også er verdens fineste ting å få oppleve å være hele universet til et lite menneske [emoji173]️).

Men man gjør jo ikke det. Babyen er fortsatt der, 24/7, avhengig av å være nær deg og avhengig av puppen mesteparten av døgnet. Du får ikke noe særlig rom til å bare være deg. Og det er helt herlig samtidig som det er veldig slitsomt. Jeg klarte ikke noe særlig kos fra mannen de første månedene fordi jeg var så mett av nærkontakt med babyen. Taklet ikke noe mer.

Også er det hvordan kroppen ser ut og føles etter en lang graviditet og fødsel. Puppene som blir kjempesvære, såre, harde, til tider kjempevonde. Jeg slet med tette melkekjertler og følte at jeg gikk rundt med tidsinnstilte bomber på kroppen som når som helst kunne gjøre livet vanskelig for meg med å gå helt i streik. Sov babyen noen etterlengtede timer lengre ei natt kostet det meg dyrt i form av to knallharde bowlingkuler...

Magen som var blitt myk deig, noe jeg kunne levd med hadde det ikke vært for operasjonssåret som krysset den litt skakt og som det etter hvert gikk infeksjon i. Henget over det, som jeg nå vet at sannsynligvis aldri kommer til å forsvinne.

Underlivet som kjentes så fremmed, og som gjorde meg vettskremt for å prøve å ha sex igjen lenge lenge (ungen kom nesten ut den veien ved hjelp av ei tang, vet ikke om det var derfor det føltes så annerledes ut, eller om det gjør det uansett pga graviditeten).

Det var kjempetungt å forholde seg til syntes jeg!

Men det fine er jo, at litt etter litt, så går det seg til og hormonene som krisemaksimerer balanserer seg. Og så begynner man å venne seg til at slik er kroppen nå. Den har produsert et helt ekte menneske! Og nå gjør den det jaggu igjen!

Jeg skriver ikke dette for å skremme noen, jeg ville bare lufte litt tanker, for jeg er sikker på at jeg kommer til å gå på en smell også denne gangen. En liten forberedelse kanskje. Obs, obs! Ikke gå i kjelleren selv om puppene er på vei dit liksom...

Hva slags tanker har dere om kroppen etter fødsel? Hvordan var det forrige gang?

Sånn tenker jeg litt og! Har ikke født/vært gravid før, men tenker mange av de samme tankene allikevel, og ser for meg hvordan det blir etterpå.. Spesielt med tanke på både underliv, pupper og så det å klare å komme i gang med trening etterhvert [emoji43]

Sånn tenker jeg litt og! Har ikke født/vært gravid før, men tenker mange av de samme tankene allikevel, og ser for meg hvordan det blir etterpå.. Spesielt med tanke på både underliv, pupper og så det å klare å komme i gang med trening etterhvert [emoji43]

Synes det var kjempevanskelig å få i gang treningen etterpå. Man er så trøtt og sliten og så har man ikke lyst til å være borte fra babyen...Men trilleturer kan jo være god trening det også [emoji4]

Med tanke på hva kroppen har gjennomgått de siste 9-10 mnd og ikke minst fødsel er det ikke rart at kroppen er et katastrofe område etter fødsel. Og når man i tillegg er et matfat trøst og tryggheten til en liten baby og gjerne flere så regner man ikke med å være i tipptopp form etterpå. Majoriteten av oss er ikke fotball frue eller Kate Middelthon 3 dager etter fødsel.

Man er en hormonbombe med melkejur, bleierompe, utslitt og rufsetroll. Men så har man blitt mamma å da [emoji173]️ man har utført verdens viktigste jobb. Og det er ikke barebare. Man skal være stolt selv om man føler seg som et takras.

Jeg liker kroppen min godt som gravid. Rett etter fødsel liker jeg den følelsen av bolledeigmage, men den gikk jeg glipp av forrige gang. Da var hele bolledeigen dekka av elveblestlignende, ekstremt kløende utslett. PUPPP er ikke gøy. Satser på å slippe det denne gangen, så jeg kan kose meg med deigen :P Ellers liker jeg ikke helt magen de neste mnd etter fødsel, da ser den litt for tjukk ut under ammetoppene. Kanskje jeg må investere i noen bedre ammetopper før hun blir født.

Kjenner meg igjen i det meste du skriver her. Kroppen føltes fremmed en stund etter fødsel, og jeg fant meg aldri helt til rette med bolledeigmagen og sprengte melkepupper. Ikke gikk det tilbake med det første heller, og regner med det tar enda lengre tid denne gangen. (Alder, at alt har vært "utvidet" en gang før. :P)

Nærhet til mannen var heller ikke det første jeg tenkte på når jeg hadde en baby hengene i puppen eller sovende på meg omtrent 24/7. Men heldigvis opplevde jeg ikke noe press, og han respekterte at ting tok tid.

Litt kjedelig å se at mange rundt meg bare ser ut til å "sprette" tilbake til opprinnelig form og fasong, men vet jo at ting ikke trenger være like lett som det ser ut til. :)

Å Gud, jeg husker den gelémagen altså, skikkelig sånn duvende rar masse å ta på, en god stund. Haha. Jeg har vel aldri hatt et veldig anstrengt forhold til kroppen min etter fødsel, ikke noe mer anstrengt enn jeg generelt har til kroppen min - som jeg er ganske kritisk til. Akkurat som om det at den har født gjorde det mer greit at den er som den er, jeg har en unnskyldning mer enn noe.

Det verste etter fødsel, synes jeg, er det å komme seg på do, både lite og stort. Å tisse i dusjen er et fullstendig must, det var i alle fall det - og jeg stresset begge ganger med å få gjort nr 2, veldig villig og livredd på en og samme tid.

Puppene har reist mot kjelleren i snart to tiår allerede, så se anser jeg for tapt sak. Sånn er det bare.

Magen min trakk seg sakte sammen første gangen. Antagelig fordi store mengder av fosterhinna hang igjen der inne. Jeg syntes den var kjempemorsom. Stor tom sekk som man kunne dytte på og leke med som skvalpet rundt. Jeg var foret opp på utsagnet «det tar 9 mnd og bygge en stor gravidmage og 9 mnd å få tilbake den gamle kroppen» så jeg forventet ikke å være «normal» etterpå. Med nr 2 hadde magen trukket seg kraftig sammen allerede første gang jeg reiste meg fra senga etter en kort kosestund med baby før jeg måtte på do. Jeg var skuffa:D Viste seg å ta mye mer enn 9 mnd å komme tilbake til trivselsvekt, men men....

Kjenner meg igjen i det meste du skriver her. Kroppen føltes fremmed en stund etter fødsel, og jeg fant meg aldri helt til rette med bolledeigmagen og sprengte melkepupper. Ikke gikk det tilbake med det første heller, og regner med det tar enda lengre tid denne gangen. (Alder, at alt har vært "utvidet" en gang før. :P)

Nærhet til mannen var heller ikke det første jeg tenkte på når jeg hadde en baby hengene i puppen eller sovende på meg omtrent 24/7. Men heldigvis opplevde jeg ikke noe press, og han respekterte at ting tok tid.

Litt kjedelig å se at mange rundt meg bare ser ut til å "sprette" tilbake til opprinnelig form og fasong, men vet jo at ting ikke trenger være like lett som det ser ut til. :)

Det tenker jeg også, lett å bli misunnelig på de som ser ut som de aldri har gått gravid rett etter fødsel. Men alle har sitt de sliter med eller må jobbe med.

Jeg liker kroppen min godt som gravid. Rett etter fødsel liker jeg den følelsen av bolledeigmage, men den gikk jeg glipp av forrige gang. Da var hele bolledeigen dekka av elveblestlignende, ekstremt kløende utslett. PUPPP er ikke gøy. Satser på å slippe det denne gangen, så jeg kan kose meg med deigen :P Ellers liker jeg ikke helt magen de neste mnd etter fødsel, da ser den litt for tjukk ut under ammetoppene. Kanskje jeg må investere i noen bedre ammetopper før hun blir født.

Huff, det høres veldig slitsomt ut på toppen av alt annet barselperioden krever av deg! Håper du slipper det denne gang!

Dette er tredje gangen for meg, så er ikke egentlig ikke så stressa... vet jeg må tilbake med trening siden det er jobben min, og jeg gleder meg stort til å trimme litt uten å få kynnere, nedpress og sprengt blære :p

Husker de pamela puppene ja, ser fine ut en stund :laughing021

Men selvsagt spent på hvordan den ser ut etterpå, vanskelig å si hva som er vann og fett her... :laughing005 Får nyte at magen er stram nå da :laughing025 For det er den ikke etterpå :puke_r:eek::D

Det tenker jeg også, lett å bli misunnelig på de som ser ut som de aldri har gått gravid rett etter fødsel. Men alle har sitt de sliter med eller må jobbe med.

Lett å se sånn ut med klær på kanskje?
Uten klær er gjerne kroppen slapp.

Jeg er en av de som må bruke lang tid på å stramme opp etter fødsel. Magemusklene finner nok aldri veien tilbake til hverandre heller

Jeg hadde det helt motsatt. Bortsett fra at jeg følte ubehag i underlivet i de første 6 ukene, så føltes kroppen topp. Ubehaget hadde sammenheng med renselsen som jeg synes var evig.

Kroppen føltes som om den var min igjen. Synes jeg så akkurat ut som før.

Men når jeg ser på bilder, så ser jeg jo at den var skikkelig blubbete og slett ikke så smekker som jeg følte. [emoji23]

Men jeg var så stolt at hva den hadde fått til.

Jeg har aldri vært mer fornøyd med kroppen min enn jeg var like etter fødsel. Superstolt av å ha bært frem et perfekt lite barn, fascinert over hvor lite kroppen min hadde forandret seg. Aldri følt meg så tynn, er jo verdens raskeste slankekur, haha. Men jeg har nok vært heldig. Var tilbake til startvekt ila et par uker, hadde ingen plager og kom raskt tilbake på treningsfronten.

Jeg synes det teiteste er at jeg blir så omfordelt. Rompa er borte, men restene fra den ligger igjen på magen. Lårene har blitt bolledeig, og leggene pipestilker. Puppene enorme, og armene tynne kvister. Lekkert! Meeeen, nå etter nr tre kjenner jeg at jeg driter i det. Det får gå som det går. Prioriterer å jobbe med å få kondis og styrke tilbake, så får jeg heller leve med litt skvalpefett, løshud og hengepupper [emoji56][emoji23]

Har alltid hatt små pupper, så følte meg utilpass med store melkepupper som lakk som en sil. Følte meg ikke som meg selv før jeg sluttet å amme, men det er bare for en periode det også heldigvis.

De første ukene er værst syns jeg, pupper som lekker, svettet som en gris, renselse, tisse i dusjen, laktulose for å tørre å gå Nr. 2, trøtt som ei strømpe...

Men var også mye babykos, hyggelige besøk, deilig mat som jeg hadde savnet og deilige trilleturer.

Jeg synes det teiteste er at jeg blir så omfordelt. Rompa er borte, men restene fra den ligger igjen på magen. Lårene har blitt bolledeig, og leggene pipestilker. Puppene enorme, og armene tynne kvister. Lekkert! Meeeen, nå etter nr tre kjenner jeg at jeg driter i det. Det får gå som det går. Prioriterer å jobbe med å få kondis og styrke tilbake, så får jeg heller leve med litt skvalpefett, løshud og hengepupper [emoji56][emoji23]

Jeg skulle gjerne gitt deg litt rumpe. Er det noe jeg alltid har hatt mer enn nok av så er det rumpe. Kan godt gi bort litt leggmuskler også. De blir fort kraftige. Når det gjelder armer, så har jeg bare fett til overs på dem, beholder gjerne musklene :)

Har alltid hatt små pupper, så følte meg utilpass med store melkepupper som lakk som en sil. Følte meg ikke som meg selv før jeg sluttet å amme, men det er bare for en periode det også heldigvis.

De første ukene er værst syns jeg, pupper som lekker, svettet som en gris, renselse, tisse i dusjen, laktulose for å tørre å gå Nr. 2, trøtt som ei strømpe...

Men var også mye babykos, hyggelige besøk, deilig mat som jeg hadde savnet og deilige trilleturer.
Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din! Og FruOfelias beskrivelse av puppene som tidsinnstilte bomber, jeg hadde mye problemer med tette melkeganger (med mer...) sist, så håper ammingen går litt mer problemfritt denne gangen.

Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din! Og FruOfelias beskrivelse av puppene som tidsinnstilte bomber, jeg hadde mye problemer med tette melkeganger (med mer...) sist, så håper ammingen går litt mer problemfritt denne gangen.

Trur jeg også var forberedt på at det kom til å ta litt tid med magen og vekta, men var veldig lite forberedt på alt som følger med ammingen. Håper også det blir bedre nå, når man har gjort det en gang før.

Veldig fint skrevet! <3 Ettersom dette er min første graviditet, så har jeg null erfaring med kropp etter fødsel, og har egentlig ikke tenkt på hvor slitsomt det kan være. Aller mest gleder jeg meg til å få noe av bevegelsesfriheten min tilbake. Både kroppen og hodet mitt er glad i å gå lange turer, og det får jeg ikke gjort nå pga bekkenplager og plagsomme kynnere. Sliter litt med å være så passiv.

Har ikke på noe tidspunkt følt meg fin iløp av graviditeten, heller motsatt, så tenker det kanskje kan føles litt bedre etterpå, selv om det blir annerledes og en ny kropp å forholde seg til da også. Hvis det føles dritt med deigmage og sprengte pupper, så har jeg forhåpentligvis mulighet til å gå en lang trilletur og fokusere på hvor fint det er med baby istedenfor.

Og så kan jeg forhåpentligvis gå med normale klær. Har begynt å bygge opp et intenst hat mot tights og lange singleter :hilarious:

Back
Topp