Kronisk sykdom

Førstegangsmamma1bonusjente

Flørter med forumet
Er det noen flere her inne som har en kronisk sykdom?
Har selv ulcerøs kolitt som har forverra seg nå i svangerskapet, og som i verste fall kan føre til for tidlig fødsel og lav fødselsvekt. Liker ikke å måtte ta medisiner men må nok bare ☹

Er det noen flere her inne som har en kronisk sykdom?
Har selv ulcerøs kolitt som har forverra seg nå i svangerskapet, og som i verste fall kan føre til for tidlig fødsel og lav fødselsvekt. Liker ikke å måtte ta medisiner men må nok bare ☹

Har crohns og har brukt medisiner i alle svangerskap. Bedre for barnet med en frisk mor og legene gir deg ikke noe de mener er skadelig

Jeg har vært relativt stabil begge gangene heldigvis, og er det med nr tre nå også. Jeg bruker samme medisiner som jeg brukte før svangerskapene frem til tredje trimester. Det er relativt sterke og nye medisiner som det er lite erfaring med bruken av så felleskatalogen feks. sier nei til bruk under svangerskap og amming, men jeg stoler på legene som anbefaler det likevel. Alternativet er jo verre hvis man risikerer operasjon feks. Følges du opp ekstra? Hvis ikke, be om å bli henvist til føde.pol for vekstestimering fra uke 28. Da følger de veksten tett og du føler deg forhåpentligvis tryggere!

Jeg har fått ekstra UL for å følge med vekst :) Er det det de gjør ift vekstestimering? Gikk på mildere medisiner som jeg også brukte før graviditeten, men siden det nylig forverra seg fikk jeg noe sterkere.

Jeg har Chrons og har vært veldig bra i alle svangerskap. Denne gangen har jeg vært uten medisiner i nesten 3 år på forhånd.
Var på vekstkontroll denne uken, altså 24+2 og skal om en mnd, da er jeg 28+2.
Regner med minst en tredje før fødselen.

Det er viktig å ta medisiner i samråd med gastro og gyn.
Men husk også på å få i deg nok sunn mat, næringstilskudd og omega3. [emoji4]

Sniker fra september.

Venter nr 3 og har Ulcerøs Colitt. Jeg ble syk først da jeg ventet første, fikk diagnosen etter fødsel. Hadde noen dager på sykehus og tok laaang tid før jeg ble bedre. Var sykemeldt på slutten av permisjonen, for sleit med å ta meg av lille..

Med nr to gikk jeg på Dipentum hele veien. Hadde en dårlig periode rundt uke 25, men det stabiliserte seg før fødsel.

Og siden har jeg vært helt bra! Tok sjansen på å kutte ut medisinene da jeg ble gravid denne gangen, merker ikke noe ennå. Spesialisten mente jeg skulle fortsette på medisinene, de var mer bekymret for lille om jeg skulle bli dårlig, enn om jeg skulle gå på medisiner.

Har også fått ekstra vekstkontroller og alt ser bra ut. De andre to veide 3420 g ved fødsel, selv om jeg var dårlig. :)

Sniker fra desember bare for å si at felleskatalogen ikke er oppdatert ift amming og graviditet. Sjekk med tryggmammamedisin/relis.

Back
Topp