Kronisk sykdom

Sjokomamma <3

Elsker forumet
Flere med kronisk sykdom her?

Jeg har diabetes type 1, og har hatt det i 6 år. Sykdommen krever konstant blodsukkerkontroll, kostholdsbevissthet og er avhengig av insulin (bruker pumpe) fordi bukspyttkjertelen er ute av funksjon
Svangerskap for meg går under risikosvangerskap. Svangerskapet med Henrik gikk utrolig bra hele veien, men han kom til verden i uke 37+5 med keisersnitt pga forhøyet blodsukker hos meg og begynnende svangerskapsforgiftning.
Satser og håper på et like fint svangerskap denne gangen :)

Spennende å høre fra andre som også har en ekstra belastning i hverdagen!

Jeg har ulcerøs kolitt noe som er betennelse i tarmen.
For det meste ligger sykdommen i dvale "heldivis", men den kan finne på å blusse opp, å da blir det blødninger fra visse deler å ekstremt vondt.
Heldivis har det gått ganske bra i det siste, men må passe på hva man spiser og
regelmessig.

Så jeg satser på at jeg er en av de heldige som har den i dvale under hele svangerskapet.
En veninne av meg med morbus cron "betennelse fra munn til endetarm" var inn å ut av sykehuset hele svangerskapet...

Hei.
Jeg har en veldig sjelden sykdom som heter HAE. De betyr at jeg kan få hevelser forskjellige steder på kroppen. Aller hyppigst har jeg i magen. Hevelser i magen fører til store smerter, og jeg håper at sykdommen holder seg litt i sjakk under graviditeten. Har vært mye plaget av hevelser før jeg ble gravid, dette knyttet opp til at jeg sluttet med minipille som har hatt en positiv effekt på sykdomsforløpet. Husker jeg var innlagt en gang i forrige svangerskap med disse magesmertene, men dette var før jeg fikk diagnosen. Det finnes kun en medisin som jeg kan ta som ikke frarådes gravide.

Jeg har også diabetes type 1, har hatt det i 9 år og bruker insulinpumpe.
Sist svangerskap gikk fint, men var på mange kontroller og fikk god oppfølging med ul ca hver 4 uke
han kom til verden med keisersnitt i uke 37 pga svangerskapsforgiftning.

skal nå til kontroll på sykehuset den 21. desember og er da ca 8 uker på veg, krysser fingrene for at alt er bra med huleboeren og at vi kan se et bankende hjerte

Back
Topp