kronisk astma hos små barn?? anyone??

lctj

Glad i forumet
har ei på 2 med kronisk astma og apnø.
slitsomt i dårlige perioder..noen andre??
ønsker å høre litt om hverdagen..medisinering...gode råd..hva fungerer for ditt barn??
 
Min gutt på 20 mnd har akkurat fått diagnosen astma.......han har fått flutide og ventoline i en sånn innhalator og plastikk-rør.
Det er ett HELVETE å gi han det,han skriker og hyler og jeg må tvinge det på ham........syns sååå syns på han for han må jo få en følelse av å bli mishandlet stakkar!
Hvordan gir du jenta di medisinene?
 
Forresten.....gutten min begynte bare å hoste en tørrhoste her for noen mnd siden.......han hosta hele dagen og på nettene.På nettene hosta han til han spydde,og det var skikkelig tørrhoste,kunne hørre det på den skarpe "pipe" lyden som kom når han hostet ut når han fikk skikkelig hosterier.Han fikk først Ventoline av fastlegen som han drakk av målebeger.
Ble bedre så å si med en gang,men hoster enda litt på nettene.Spesielt i 10-11 tiden på kvelden og når han våkner om morningen i 6-halv 7 tiden.(Han våkner av hosten faktisk)
Men var nylig oppe på sykehuset på barneavd. poli.
Der sa en barnelege at han var feilmedisinert.Ventolinen skulle ikke gis flytende,for da gikk det i hele kroppen og alle organene,noe som var uheldig.
Fikk derfor denne innhalatoren som jeg stresser med nå[:@]
 
mi får stort sett alt av medisiner på forstøver(ventoline og pulmicort) får "enorme" døgn doser
babyhaler og spray har dårlig effekt på henne.
betapred og racemisk adrenalin som akuttmedisin.
avhengig av jonasmaske ute på kalde dager( å de har vi jo nok av her på finnmarka)
 
ser du noe bilde i hva som er utløsende faktorer hos barnet ditt?
 går utifra at du alt har kutta ut parfyme i vaskevann,klesvask..egen parfymering osv ;)
 
mi sliter med å være ute i "rushtia"(og vi er drøye 3000 innbyggere) eksos fra biler er et mareritt.
 
 
å som ei trøst..jo mere gutten skriker og kaver mens du medisinerer jo bedre effekt fr han av den. når barnet er sint og "hyler" så drar han medisinen laaangt ned i lungene :)
 
Hei! Jeg har en gutt som blir 2 år på mai..han har vært urolig mye syk; bronkitt, forkjølelse og skikkelig surkling i brystet...før jul fikk han flutide inh. som han må ta (med sånn rør&maske). I det siste har vi øket dosen pga skikkelig hoste på natta...uff..synes så synd på han! Kunne tenkt meg å fått han til spesialist men fastlegen vil ikke høre på meg føler jeg... Vi foreldre blir slitne og vil jo så gjerne hjelpe barne vårt![:(] (Må legges til at guttungen er veldig liten og tynn, så han har liksom ikke noe mye å "gå" på) Forslag til hva jeg kan gøre?
 
her e' ihvertfall legene veldig på å sende barna inn til sykehus for nermere undersøkelser når de har satt barn på astma medisin.
men er flutide alt han får?? det er jo kun et kortikosteroid som virker forebyggende.. hjelper jo ikke på astma utbruddene
 
og babyhaleren(den du gir medisinen i) er det den lange utgaven?
for den er ikke særlig bra..får dårligere effekt enn av den korte
 
ja, det er alt han har fått, og synes ikke det hjelper stort for å være ærlig! Må seriøst prøve å snakke med legen hans igjen tror jeg...
 
som sagt..flutide er en forebyggende medisin...hjelper ikke på at barnet er tett der og da.
ventolin er vel den vanligste medisinen ved anfall...har en del av mine større barn som bruker ventolin og flutide.
de bruker flutide morgen og kveld og ventolin når det sliter med pusten/blir tett.
 
som jeg sa om babyhaler..hvis du ikke har den korte utgaven så be om å få skrevet ut aero chamber plus eller opti chamber advantige....er mye mere effektiv enn den lange utgaven og det er lettere å gi barnet.
-å får du ikke hjelp av legen så bestill time hos en annen lege eller ta kontakt med barnelege
 
Lurer bare på om dere har hjelpestønad?
Om barna har behandlingstrengende astma kan man søke om det[:)]
http://nav.no/page?id=380


 
jupp :)
 
Det er bra! Føler bare man får så lite info om det når man har fått diagnose.. [:)]
 
ja,det har ALT å si
 
Ja, kan jo forresten svare her[:D]

Lillegutt medisineres med Seretide og Ventoline. Nå som han er veldig plaget er det veldig mye inhalasjoner med Ventoline.
Han blir fort sliten, og våkner endel på natta -tett og masse hoste..

Har forstått på andre foreldre at det er mye bedre å ta medisinen med forstøvermaskin, luftveiene åpner seg visst bedre.
Skal høre med legen om vi kan få det.
Nå bruker vi babyhaler og maske.
 
æ anbefale på det varmeste forstøver!!!!!!
e en himmel i forskjell fra babyhaler
 
å da må æ å få si at den stasjonære er myyyye bedre enn den batteridrevne bærbare.( men e selvfølgelig bra å ha i veska på bytur )
og er barnet ennå lite å bruker smokk så finnes det egen forstøversmokk...så barnet kan "kose" i seg medisinen :)
 
Hei igjen.
Jeg tror jeg sendte deg ei m, privat melding. mente egentlig å legge det ut her blandt alle deres[:)]Er ikke enda helt dreven i hvordan dette funker,hehe.
Men har du fått meldingen?
Jeg kan jo spørre alle her i forumet;

Noen som bruker Singulair? Min sønn er snart tre og bruker bl.a. Singulair i pulverform hver kveld. Vi "føler" den gjør ham urolig om natta og at han våkner opp om natta, pling lys våken, samt tidlig om morgenen.

Har jo sendt endel spm., du må gjerne bare legge ut svarene her blandt alles;)
 
Hei der ute[;)]
Vi bor i Kristiansand. Vi har tre barn som alle har medisiner i hus! Derfor har jeg ei stund følt meg litt overveldet!
Men lille jenta(7mnd) bruker ikke hver dag, bare hvis hun er ekstremt plaga, det har hun bare vært den ene ganga,da fikk ho medisin skrevet ut. Lurer på om alt slimet og hosten kom i forbindelse med vaksinen?
Han på åtte slår ut på pustetesten, uten den hadde vi aldri merka at han var plaga av astma.Han er jo alltid"frisk". Vi har alltid tenkt at han var en rolig, stille gutt som ikek likte så¨godt fysiskk utfoldelser....Men han har "kamuflert" astmaen sin slik.
Jeg var hos legen i dag og spurte om hjelpestønad. Da skal jeg saøke om det!TUSEN TAKK! Og vi snakka om forstøver apparat. Hun mente at gutten min reagerte godt på medisinen gjennom aerochambleren sin...så, vi endte opp med en henvisning til en spesialist for videre utredninger mht. han. Det blir spennende!
Åssen er deres hverdag?
 
Lillesnuppa på halvannet år har astma. Hun har vært mere syk enn frisk i sitt liv og har mer eller mindre kronisk 38 i feber, er forskjøla og surklete.
Hun tåler ikke store doser av flutide så vi har gått over til serotide og ventolin. Vi burde egentlig også hatt forstøverapparat for å få henne frisk i lengre periode enn 3-4 dager enn kun i de værste periodene.
 
Hun blir nå testet ut for div nå, lungesykdommer, allergier, rgt osv
 
Det skal sies at vi sliter med endel andre ting også da
 
ORIGINAL: Annek29

Lillesnuppa på halvannet år har astma. Hun har vært mere syk enn frisk i sitt liv og har mer eller mindre kronisk 38 i feber, er forskjøla og surklete.
Hun tåler ikke store doser av flutide så vi har gått over til serotide og ventolin. Vi burde egentlig også hatt forstøverapparat for å få henne frisk i lengre periode enn 3-4 dager enn kun i de værste periodene.

Hun blir nå testet ut for div nå, lungesykdommer, allergier, rgt osv

Det skal sies at vi sliter med endel andre ting også da

mi har kombinasjonen av astma og apnø.
og vi merker at jo dårligere hun er med astmaen,jo oftere kommer apnø periodene.
og hun er atopisk.
 
kan jeg spørre hva dere ellers sliter med?
 
Back
Topp