Kromosomavvik- oppfølging ved neste graviditet?

Ryvita

Gift med forumet
Februarlykke 2016
Novemberlykke 2020
Vi avbrøt svangerskapet for fire uker siden, i uke 13/14, pga kromosomavvik.

Lurer litt på hvilken oppfølging vi får ved en evt ny graviditet? Skal på ettersamtale om et par uker, får sikkert mer info da, men lurer på om noen har erfaring?

Regner kanskje med vi får TUL med blodprøver og evt morkakeprøve?
 
Vi avbrøt svangerskapet for fire uker siden, i uke 13/14, pga kromosomavvik.

Lurer litt på hvilken oppfølging vi får ved en evt ny graviditet? Skal på ettersamtale om et par uker, får sikkert mer info da, men lurer på om noen har erfaring?

Regner kanskje med vi får TUL med blodprøver og evt morkakeprøve?

Erfaringsmessig vet jeg at du når du er gravid igjen kanskje må insistere på den oppfølgingen du vil ha. Men det varierer :)
Jeg kunne fått TUL hver/annenhver uke 8 til 13 hvis det ikke hadde vært for at det var fellesferie. Fikk da i uke 8, 9 hos gyn med henvisning og uke 13 hos fostermedisinsk
Deretter ca annenhver uke ut svangerskapet, men det kom ikke på sølvfat. Legene foreslo lenger mellomrom og jeg måtte si ifra at jeg ønsket kortere mellomrom, og da fikk jeg det. Det er litt slitsomt å føle seg kravstor, men det er iblant det som må til for at man skal få den oppfølgingen man trenger.
Ellers mistet vi av andre årsaker, men vet at det ofte gis kub/duo test i første omgang i neste svangerskap etterpå, blodprøve i uke 9 og ul i uke 12-13.
Trist å høre at dere har mistet ❤️ klem
 
Vi avbrøt svangerskapet for fire uker siden, i uke 13/14, pga kromosomavvik.

Lurer litt på hvilken oppfølging vi får ved en evt ny graviditet? Skal på ettersamtale om et par uker, får sikkert mer info da, men lurer på om noen har erfaring?

Regner kanskje med vi får TUL med blodprøver og evt morkakeprøve?

Du vil nok få tilbud om KUB-test (kombinert ultralyd og blodprøve). Avhengig av resultatene får du tilbud om morkakeprøve. Trist at dere mistet. :Heartred
 
Erfaringsmessig vet jeg at du når du er gravid igjen kanskje må insistere på den oppfølgingen du vil ha. Men det varierer :)
Jeg kunne fått TUL hver/annenhver uke 8 til 13 hvis det ikke hadde vært for at det var fellesferie. Fikk da i uke 8, 9 hos gyn med henvisning og uke 13 hos fostermedisinsk
Deretter ca annenhver uke ut svangerskapet, men det kom ikke på sølvfat. Legene foreslo lenger mellomrom og jeg måtte si ifra at jeg ønsket kortere mellomrom, og da fikk jeg det. Det er litt slitsomt å føle seg kravstor, men det er iblant det som må til for at man skal få den oppfølgingen man trenger.
Ellers mistet vi av andre årsaker, men vet at det ofte gis kub/duo test i første omgang i neste svangerskap etterpå, blodprøve i uke 9 og ul i uke 12-13.
Trist å høre at dere har mistet ❤️ klem

Takk for svar :Heartred Nå var det jo ikle noe «galt» hos oss annet enn kromosomavvik, så regner ikke med å få noe mer oppfølging utover i svangerskapet, men håper iallefall på å få tul og blodprøver gjennom det offentlige, å slippe å gå privat.
 
Du vil nok få tilbud om KUB-test (kombinert ultralyd og blodprøve). Avhengig av resultatene får du tilbud om morkakeprøve. Trist at dere mistet. :Heartred
Takk :Heartred Håper iallefall på offentlig TUL. Vi blir jo uansett å ta det privat hvis ikke, men håper vi får det som en del av oppfølgingen i svangerskapet evt.
 
Du har rett til fosterdiagnostik som er KUB test men uansett resultater du får du kan få NIPT eller morkakeprøve eller forstervannsprøve. Har vart gjennom det nylig. Det er trist å miste,håper du får en frisk baby snart :)
 
Jeg fikk ultralyd i uke 8 og ca 12 (kub test, dobbeltest, hva det nå heter. De sa dobbel til meg av en eller annen grunn). Jeg fikk ikke mer oppfølging etter den testen, fordi det var liten risiko for kromosomavvik igjen. Men jeg var med i en gravidstudie, så jeg fikk en del ultralyder der og hadde ikke behov for mer da. Jeg var ellers frisk, og ingen av oss hadde ellers noen økt risiko for å gi krokosomfeil.
 
Hvis de så utviklingsavvik f eks hjertefeil i tillegg til selve kromosomfeilen så kan det hende du kan få ekstra ul for å sjekke fosterhjertet ordentlig etter halvgått svangerskap i tillegg.
Men ville regnet med ul/duotest (KUB), utover det frykter jeg du må kjempe litt for det du føler behov for.
Lykke til!
 
Vi fikk tilbud om en kromosomanalyse av oss fordi de mistenkte kromosomavvik.
Enkel blodprøve, men får den ikke får man er gravid igjen. Er for å sjekke om det er et arvelig kromosomavvik.

Fikk tilbud om Duo test og fostervann/morkakeprøve.
 
Hvis de så utviklingsavvik f eks hjertefeil i tillegg til selve kromosomfeilen så kan det hende du kan få ekstra ul for å sjekke fosterhjertet ordentlig etter halvgått svangerskap i tillegg.
Men ville regnet med ul/duotest (KUB), utover det frykter jeg du må kjempe litt for det du føler behov for.
Lykke til!
Det var hjertefeil på fosteret i tillegg til kromosomfeil, så er jo mulig de vil følge opp det litt ekstra i neste svangerskap ja.. Takk for svar :)
 
Det var hjertefeil på fosteret i tillegg til kromosomfeil, så er jo mulig de vil følge opp det litt ekstra i neste svangerskap ja.. Takk for svar :)
Min hadde hjertefeil men som er vanlig med kromosomfeil og vi fikk å høre at det følges ikke opp i neste graviditet men du må be om oppfølging som du føler er riktig for deg :)
 
Vi fikk tilbud om en kromosomanalyse av oss fordi de mistenkte kromosomavvik.
Enkel blodprøve, men får den ikke får man er gravid igjen. Er for å sjekke om det er et arvelig kromosomavvik.

Fikk tilbud om Duo test og fostervann/morkakeprøve.
Vi fikk tatt blodprøve av oss begge for å sjekke om kromosonfeilen kom fra en av oss allerede samme dag som vi fikk svar på morkakeprøven. Den viste heldigvis at ingen av oss hadde genfeilen liggende.
 
Vi fikk tilbud om en kromosomanalyse av oss fordi de mistenkte kromosomavvik.
Enkel blodprøve, men får den ikke får man er gravid igjen. Er for å sjekke om det er et arvelig kromosomavvik.

Fikk tilbud om Duo test og fostervann/morkakeprøve.
Ja,tilbud å sjekke kromosomavvvk hos oss fikk vi også men siden vi allerede hadde den test som del av habituel aborter utredning vi gjorde det ikke men jeg,man bør sjekke det.
 
Det var hjertefeil på fosteret i tillegg til kromosomfeil, så er jo mulig de vil følge opp det litt ekstra i neste svangerskap ja.. Takk for svar :)
Kan hende. Du kan ihvertfall prøve å smøre på at du engster deg for det for kan også hende de setter den feilen i direkte sammenheng med kromosomavviket (man ser at enkelte kromosomavvik og spesifikke hjertefeil har økt forekomst sammen).
Vet du hva slags hjertefeil de så?
 
Kan hende. Du kan ihvertfall prøve å smøre på at du engster deg for det for kan også hende de setter den feilen i direkte sammenheng med kromosomavviket (man ser at enkelte kromosomavvik og spesifikke hjertefeil har økt forekomst sammen).
Vet du hva slags hjertefeil de så?
Overlegen sa bare alvorlig hjertefeil, og jeg spurte ikke noe mer der og da. Men tenkte å spørre litt om det på ettersamtalen.
 
Overlegen sa bare alvorlig hjertefeil, og jeg spurte ikke noe mer der og da. Men tenkte å spørre litt om det på ettersamtalen.
Lurt.
Tror jeg husker du nevnte i termingruppa hvilken kromosomfeil dere opplevde og da er det ikke den hjertefeilen som er mest assosiert med den diagnosen så da ville jeg tro dere kan lett få ekstra sjekk av fosterhjertet neste gang (gjøres best etter halvgått svangerskap)
 
Back
Topp