Kritiske uker

godtemomsen

Lykkelig ventende <3
Hei,

Noen som vet når den mest kritiske perioden i 1. Trimester er?
Synes ukene går så innmari sent! Er det når hjertet skal beg å slå, eller er det nå i uke 7 når mange av de indre organene utvikles? Evt en annen uke?

(Er i svangerskapsuke 8 i morgen (iflg gravid og babyappen) men det er altså da 7+0 på BV app. Blir ikke klok på denne regningen jeg. Ville sagt uke 7 selv:) )

Hørt at etter 8 fullgåtte uker så reduseres prosenten for SA, og selvfølgelig I uke 12 reduseres den enda mer for at no skal gå galt

Hørt at etter 8 fullgåtte uker så reduseres prosenten for SA, og selvfølgelig I uke 12 reduseres den enda mer for at no skal gå galt

Jepp, når alt er fint i uke 9 er prosenten nede i 2%, synker til 1% fra uke 12, så det er ikke veldig store forskjellen der da :)

Har ikke hatt morgenkvalme men litt kvalm utover dagen om jeg er sulten eller kjører bil, som regel går det over så fort jeg spiser litt. Har hørt at det er like vanlig å ikke ha morgenkvalme som å ha morgenkvalme. Leste nettopp at det er mindre sjans for SA når man har morgenkvalme, stemmer det?

Oi er det så små prosenter, så fantastisk ♡

Ja, ikke sant! Ble ganske lettet når jeg leste det. Også sa gynekologen når jeg var på ultralyd 7+4 at det svært sjeldent går galt når alt er bra i uke 7-8. :) Så det er ikke nødvendig å stresse seg opp over disse 12 ukene, selv om jeg skjønner at de med dårlige erfaringer gjerne gjør det.

For å svare på trådstarters spørsmål, så er vel egentlig den mest kritiske perioden frem til uke 10. Dette i forhold til utvikling av ulike organer og lignende. :)

Ja, ikke sant! Ble ganske lettet når jeg leste det. Også sa gynekologen når jeg var på ultralyd 7+4 at det svært sjeldent går galt når alt er bra i uke 7-8. :) Så det er ikke nødvendig å stresse seg opp over disse 12 ukene, selv om jeg skjønner at de med dårlige erfaringer gjerne gjør det.

For å svare på trådstarters spørsmål, så er vel egentlig den mest kritiske perioden frem til uke 10. Dette i forhold til utvikling av ulike organer og lignende. :)

Da skal jeg prøve å holde pusten frem til uke 10 er noen uker igjen

Men takk for svar jenter :)

Da skal jeg prøve å holde pusten frem til uke 10 er noen uker igjen

Men takk for svar jenter :)

Jeg tror ikke du skal bekymre deg alt for mye for disse ukene! ;) Når du har passert uke 6 så skal du i utgangspunktet ikke ha noe å bekymre deg for, med mindre noe (som sykdom/syndrom eller andre ting f.eks) tilsier noe annet, så er prosentene for at noe skulle skje svært så små :) Det at de kaller en periode for kritisk kan høres skremmende ut, men det betyr ikke at det da er stor fare for at noe går galt, men at utviklingen er i full gang (altså vil alkohol, røyk og andre giftstoffer i denne perioden kunne gjøre stor skade).

Back
Topp