kriterier for navn?

mamma*88

Gift med forumet
hva tenker dere på når dere velger navn?

min liste er:
*må være fint
*ikke for utenlandsk (med tanke på f.eks. jobbsøknader), men ok å uttale i andre land
*ikke veldig lett å mobbe for (som Teofil :P)
*bibelsk

Enkelt og greit at vi begge liker det! 

Velger selvfølgelig et navn vi mener passer til etternavnet også, og et navn vi ikke tror barnet blir mobbet for. 

Mannen min er halvt ungarsk/halvt fransk og jeg er norsk, så vi har litt forskjellig smk når det gjelder navn. Mange norske navn klinger rart i hans ører, så vi er ikke alltid enige. Vi prøver å finne et navn som funker både i Norge, Frankrike og Ungarn, og det tror jeg vi har klart. Navnene har igrunnen vært klare i mange år allerede, mangler bare et mellomnavn til en evnt gutt.
Bryr meg ikke særlig om vi lander på et såkallt poppisnavn heller, det er bare et tegn på at det er et navn mange liker, så det er ikke noe problem for meg. Sønnen vår heter William, noe som har stått på Topp 10 listen, men jeg kjenner ingen andre William i omgangskretsen eller i barnehagen, så det har aldri blitt noe "problem".

mamma*88 skrev:
hva tenker dere på når dere velger navn?

min liste er:
*må være fint
*ikke for utenlandsk (med tanke på f.eks. jobbsøknader), men ok å uttale i andre land
*ikke veldig lett å mobbe for (som Teofil :P)
*bibelsk

Må nesten le litt når du skriver at navnet må være fint:p så klart velger foreldre et navn de synes er fint - om resten av verden synes navnet er fint er jo noe annet:p ville vært rart hvis du hadde valgt et navn du ikke syntes var fint :/

Men for min del så er det viktig at
- vi begge er med i avgjørelsen, at ikke det blir overlatt til bare en av oss:)
- at det skal være lett å si i utlandet (hvis barnet mitt velger å studere der, flytte dit m.m.)
- sønnen våres heter Jonathan, og blir skrevet med th, har derfor et lite behov for at de andre barna våres også må ha th i navnet sitt:p

Her har vi egentlig bare snakket om navn vi syns er fine ( enig med deg over her, Hihi). Gutten blir evt oppkalt etter oldefaren til min kjære, mens jentenavnet er bare et vi syns er fint. Har også tenkt litt på at det må klinge godt i utlandet, men guttenavnet følger ikke helt det kriteriet, men:)

Bra klang, gjerne med en fin betydning (liker godt bibelske på gutter), gjerne oppkalling og helst at det klinger godt sammen med søskenene sine navn :-)

Sakarias
Samuel

Jonathan hvis gutt (fordi det er fint og passer med de andre navna og betyr: Gud har gitt)
Isolde eller Nellie Hermine hvis jente :-) (Isolde: fordi det er sjeldent og fint og klinger fint med brødrene, Nellie Hermine fordi Hermine er oppkalling og begge navnene er skjønne sammen og hver for seg)

Her tenkes det MYE på navn...hehe :-)

Hos oss har det egentlig heilt tilfeldig blitt slik at me alle har navn på fire bokstavar, derfor syns eg at nestemann og må få det. Jentenavnet har vore klart i mange år, og har fire bokstavar, guttenavn kjem me aldri til å bli enige om ;o))
Det einaste me lurer litt på er dobbeltnavn om det blir jente, det går fint sidan mannen også har dobbeltnavn, men egentlig er det for langt til etternavnet.... Hmm, skal ikkje vera enkelt!

haha. ja var vel litt rart at jeg presiserte det. men det var en grunn til da. for mannen vil at småen skal hete det samme som han og svigerfar heter (de har samme navn) men det er ikke et direkte fint navn og synest ikke det passer til en baby ;)

glemte jo en da. vi skal ikke ha dobbelt navn. Det er bare absolutt et nei. Synest det er så irriterende å ha et mellomnavn du aldri bruker med mindre det er noe offentlige greier.

Jeg vil helst ikke ha bokstaver som Æ,Ø,Å i navnet, det er jo kun her i nor de bokstavene eksisterer. Jeg er sikker på at vi får jente og navnet er klart, men Æen i navnet må byttes ut med E. Når vi skulle ha sønnen vår vår jeg opptatt av å ikke ha et topp ti-navn, men det endte opp med et ganske popis navn likevel, det viktigste er jo at VI liker det! Jeg vil også at det passer litt sammen med sønnen vår sitt navn:)

Kakken skrev:
Enkelt og greit at vi begge liker det! 

Velger selvfølgelig et navn vi mener passer til etternavnet også, og et navn vi ikke tror barnet blir mobbet for. 

samme her

mamma*88 skrev:
haha. ja var vel litt rart at jeg presiserte det. men det var en grunn til da. for mannen vil at småen skal hete det samme som han og svigerfar heter (de har samme navn) men det er ikke et direkte fint navn og synest ikke det passer til en baby ;)

:) Da skjønner jeg at du skrev det Synes mannen din det er fint navn da? Navn skal være vanskelig å velge mener jeg. Det betyr mye for foreldrene, og for barnet ettervært!

Side skrev:

mamma*88 skrev:

:) Da skjønner jeg at du skrev det Synes mannen din det er fint navn da? Navn skal være vanskelig å velge mener jeg. Det betyr mye for foreldrene, og for barnet ettervært!

er ikke favoritt navnet hans, men han synest det er greit nok. men jeg er virkelig mot det. håper nesten på en jente så vi kan tenke i andre baner :P

For oss er det viktig at begge er 100% enige om det og at det skal være i samme " gate" som storesøsknene. Vi tror vi har kommet frem til hva snuppa skal hete allerde :)

Back
Topp