Kristin og Dennis + baby -vegansk oppvekst

2Mammaer2barn

Flørter med forumet
noen som har sett det og har noen tanker?

Jeg synes det er litt skummelt etter å ha lest artikler om barn som har blitt alvorlige underernært pga slikt kosthold.
Er jo vanskelig i seg selv å få en 3 åring til å spise mat. Tenker at de fpr utfordringer i å få i babyen nok etterhvert.
Er det noen her med slikt kosthold som har peiling?

Syns også barn burde få velge selv om de vil være vegetarianere eller ikke.

Elsker de to absolutt, men kjenner meg veldig uenig i dette valget. Men dems valg:)
 
Har ikke sett, men er enig med deg.
Mener at barn må få velge selv. Om så, då må man bli fulgt tett av lege/ernæringsfysiolog da konsekvene av feilernæring kan være fatale.
 
Jeg kjenner flere veganere med barn, og der er ikke barna hverken underernærte eller syke. Underernæring skjer like gjerne i familier som spiser «vanlig», så jeg syns det er hysterisk. Det er ikke som om de kun spiser salatblad, og that’s it. En treåring som ikke spiser vil være like ille enten de er kjøttetere eller veganere, eller noe i mellom. Det er masse næring i plantebasert mat. Det som er viktig er jo at de som spiser plantebasert vet hva de driver med, og det vet jo Kristin og Dennis godt etter så mange år. Kjøttetende foreldre kan være like uvitende til hva ett barn skal ha som en veganer.
 
Jeg ser overhodet ingen problemer med det, når man er såpass intelligent at man velger å gå vegansk for hele familien - så er man intelligent nok til å forstå hva det innebærer og hva det krever.

Man bør være nøyaktig like bekymret for - og være nøyaktig like opptatt av at barn må få lov å velge selv - hva gjelder foreldre som kjøper billig søppelkjøtt f.eks fra Sverige, Polen, eller bare så enkelt som fra LIDL eller andre billigbutikker i Norge. Kjøtt som er stappfullt med antibiotika, multiresistente bakterier, hormoner og tilsatt ørten kjemikalier for å få kjøttet til å være lenger holdbart. Det fører til like mye skader på barna, som at noen uten peiling går for en vegansk diett for barna.

Kjøttlobbyen, melkelobbyen og egg-lobbyen i Norge har plassert seg EKSTREMT godt i norske forbrukeres sinn. De bruker millioner på kampanjer hvert år, for å dekke over den dritten som industrialisert husdyrhold fører med seg - og for å skjule over helseskadene man kan få av kjøttinntak.

(FYI: jeg er ikke veganer, jeg er ikke vegetarianer, men jeg er opptatt av tematikken og mener det er viktig å holde seg balansert i diskusjonen om det).
 
Synes også barn burde velge selv, hvertfall når de kommer i en sånn alder at de kan velge det selv:) men ja så lenge man har peiling pp hva man gjør er det jo et individuelt valg:) selvom jeg hadde vært veganer, hadde jeg nok ikke nektet barnet mitt å spise kjøtt hos andre f.eks, men hjemme blir det annerledes:)
 
noen som har sett det og har noen tanker?

Jeg synes det er litt skummelt etter å ha lest artikler om barn som har blitt alvorlige underernært pga slikt kosthold.
Er jo vanskelig i seg selv å få en 3 åring til å spise mat. Tenker at de fpr utfordringer i å få i babyen nok etterhvert.
Er det noen her med slikt kosthold som har peiling?

Syns også barn burde få velge selv om de vil være vegetarianere eller ikke.

Elsker de to absolutt, men kjenner meg veldig uenig i dette valget. Men dems valg:)
Har ikke sett akkurat det, men har noen tanker rundt dette med vegansk kosthold. Det kreves utrolig mye kunnskap rundt ernæring om man skal klare å oppfylle næringsstoffbehovet, men om man innehar den kompetansen, så er det utrolig masse digg mat som kan lages vegansk! Så jeg mener at om man virkelig vet hva man holder på med, så må man bare kjøre på. Uten å vite hvor gode de to er på akkurat det, så vet jeg at mange av de som er "nyfrelste veganere" absolutt ikke vet hvor mye av hva de trenger for å kompansere for et "tradisjonelt" kosthold der det er enklere å få "litt av alt" enn når alt skal være plantebasert. :) Man kan jo fint bli underernært på tradisjonelt kosthold også, men det er noe "fortere gjort" om man spiser plantebasert og ikke vet hva ve ulike tingene inneholder og hva man egentlig trenger.

Vegansk kosthold er ikke noe for meg, men folk skal få velge selv. Jeg er også for at barn skal få utforske matverden - så selv om de spiser vegansk hjemme, at de på barnebursdag lar kidden på pølse om hen ønsker det. Det tar jo fort noen år før barn er såpass bevisste at de vet hva det innebærer å spise/ikke spise vegansk, og kan gjøre seg opp en mening rundt det, så fram til da tenker jeg at man velger å leve som man selv vil hjemme, men at man kanskje ikke legger restriksjoner på barna ute i deres sosiale settinger.
 
noen som har sett det og har noen tanker?

Jeg synes det er litt skummelt etter å ha lest artikler om barn som har blitt alvorlige underernært pga slikt kosthold.
Er jo vanskelig i seg selv å få en 3 åring til å spise mat. Tenker at de fpr utfordringer i å få i babyen nok etterhvert.
Er det noen her med slikt kosthold som har peiling?

Syns også barn burde få velge selv om de vil være vegetarianere eller ikke.

Elsker de to absolutt, men kjenner meg veldig uenig i dette valget. Men dems valg:)
Jeg tenker at så lenge man har et balansert kosthold, der barnet får alle nødvendige næringsstoffer, så spiller typen kosthold liten rolle. Heller vegansk enn unger oppvokst kun på mcdonald's mat hver dag, liksom.

Men jo, vegansk kosthold krever "hjemmelekser" i litt større grad enn det kostholdet de fleste har vokst opp med i Norge. Viktig at man gjør leksene sine! Ellers blir det fort utrygt.
 
MaiMamma2015 fikk sagt det veldig bra :)

Jeg syns man skal være varsom når det gjelder forhåndsdømming. Mennesker som velger vegansk kosthold og som holder seg til det år etter år har ofte god kontroll over hva de må få i seg. Regner også med at helsestasjonen følger med. Vil også påstå at de veganske barna som blir underernært får i seg lite mat av helt andre grunner enn at de spiser vegansk. I de tilfellene er det foreldrene det er noe galt med som ikke skjønner at det utmagrede barnet ikke får i seg nok mat. I noen tilfeller er det nok også snakk om omsorgssvikt og mishandling.

Selv spiser jeg kjøtt, men kona har vært vegetarianer i 11 år. Vi spiser kun vegetarmiddager, og de er balanserte og full av næring. Har heller aldri hatt problemer med at barn ikke liker det. Jeg spiser av og til kjøtt til frokost, lunsj osv. Sønnen vår kommer til å bli tilbudt den maten vi selv spiser, slik som alle andre også gjør med sine barn uansett om de spiser kjøtt eller ei. Med andre ord kommer han til å spise mye vegetarmat, men han får også spise kjøtt om han vil ha. Valget å bli vegetarianer får han ta selv senere i livet om han føler det er rett :)
 
Her spiser jeg vegansk, og samboer alt. Barnet vil leve melkefritt, fordi jeg tåler så lite spor. Barnet skal også stort sett spise vegansk, men skal få smake på alt, og selv velge når det blir gammelt nok. Så lenge man vet hva man gjør og gir de rette tilskudd passer vegansk kosthold for alle, i alle livsfaser, også under graviditet og spedbarnsår. Selv blir jeg svært syk av både kjøtt, fisk og melk, så jeg har ikke så mye valg når det gjelder kostholdet :p
 
Det krever mye høyere kunnskap om ernæring å få til et vellykket vegansk kosthold sammenlignet med et vanlig kosthold. Det er også veldig mye enklere å få til et sunt vegetarisk kosthold enn et sunt vegansk kosthold, i og med at et vegetarisk kosthold åpner for bruk av melk, egg og honning.

Jeg ville ikke gitt mitt barn et vegansk kosthold selv om jeg var veganer, for meg ville det innebært en for stor usikkerhet. Jeg ville rett og slett ikke gamblet på dette med et menneske der kropp og hjerne fremdeles er under utvikling. I tillegg blir man satt på siden sosialt ved å ikke kunne delta som normalt i bursdager, avslutninger og hos venner og familie.

Med tanke på hvor mye underernæring som sees på veganske barn i vesten er det ingen tvil om at kunnskapsnivået til veganske foreldre ikke alltid holder mål.
 
Med tanke på hvor mye underernæring som sees på veganske barn i vesten er det ingen tvil om at kunnskapsnivået til veganske foreldre ikke alltid holder mål.
Ingen av de veganske foreldrene jeg kjenner har noe problemer med underernæring hos barna. De som oftest får problemer med underernæring er de som insisterer på å spise raw-food, og de som nekter å ta tilskudd.
 
Jeg ser ikke problemet, men synes det er rart at flere sier de mener barna bør få velge selv.
Dere serverer vel kjøtt til barna? Så de får jo like lite velge selv. Merkelig ting å si.
 
Ingen av de veganske foreldrene jeg kjenner har noe problemer med underernæring hos barna. De som oftest får problemer med underernæring er de som insisterer på å spise raw-food, og de som nekter å ta tilskudd.

Flott at de du kjenner ikke har noen problemer :) Ja, er nok større problemer i den gruppen.
 
Jeg ser ikke problemet, men synes det er rart at flere sier de mener barna bør få velge selv.
Dere serverer vel kjøtt til barna? Så de får jo like lite velge selv. Merkelig ting å si.

Handler kanskje mer om å velge selv dersom de er hos andre, besøk, familiebesøk, avslutninger? Eller velge å drikke melk eller spise yoghurt? Mange barn spiser og drikker mat og drikke som foreldrene ikke spiser, så syns ikke det er så rart å si egentlig.

Hvordan gir man barna tilskuddene de trenger ved vegansk kosthold, er det tabletter eller beriket mat?
 
Handler kanskje mer om å velge selv dersom de er hos andre, besøk, familiebesøk, avslutninger? Eller velge å drikke melk eller spise yoghurt? Mange barn spiser og drikker mat og drikke som foreldrene ikke spiser, så syns ikke det er så rart å si egentlig.

Hvordan gir man barna tilskuddene de trenger ved vegansk kosthold, er det tabletter eller beriket mat?
Tabletter, mikstur eller beriket. Beriket alene er ikke nok, siden de ikke tilfører like mye som i kumelk av en eller annen grunn
 
Jeg ser overhodet ingen problemer med det, når man er såpass intelligent at man velger å gå vegansk for hele familien - så er man intelligent nok til å forstå hva det innebærer og hva det krever.

Man bør være nøyaktig like bekymret for - og være nøyaktig like opptatt av at barn må få lov å velge selv - hva gjelder foreldre som kjøper billig søppelkjøtt f.eks fra Sverige, Polen, eller bare så enkelt som fra LIDL eller andre billigbutikker i Norge. Kjøtt som er stappfullt med antibiotika, multiresistente bakterier, hormoner og tilsatt ørten kjemikalier for å få kjøttet til å være lenger holdbart. Det fører til like mye skader på barna, som at noen uten peiling går for en vegansk diett for barna.

Kjøttlobbyen, melkelobbyen og egg-lobbyen i Norge har plassert seg EKSTREMT godt i norske forbrukeres sinn. De bruker millioner på kampanjer hvert år, for å dekke over den dritten som industrialisert husdyrhold fører med seg - og for å skjule over helseskadene man kan få av kjøttinntak.

(FYI: jeg er ikke veganer, jeg er ikke vegetarianer, men jeg er opptatt av tematikken og mener det er viktig å holde seg balansert i diskusjonen om det).
Enig, godt poeng:)
 
Jeg f
MaiMamma2015 fikk sagt det veldig bra :)

Jeg syns man skal være varsom når det gjelder forhåndsdømming. Mennesker som velger vegansk kosthold og som holder seg til det år etter år har ofte god kontroll over hva de må få i seg. Regner også med at helsestasjonen følger med. Vil også påstå at de veganske barna som blir underernært får i seg lite mat av helt andre grunner enn at de spiser vegansk. I de tilfellene er det foreldrene det er noe galt med som ikke skjønner at det utmagrede barnet ikke får i seg nok mat. I noen tilfeller er det nok også snakk om omsorgssvikt og mishandling.

Selv spiser jeg kjøtt, men kona har vært vegetarianer i 11 år. Vi spiser kun vegetarmiddager, og de er balanserte og full av næring. Har heller aldri hatt problemer med at barn ikke liker det. Jeg spiser av og til kjøtt til frokost, lunsj osv. Sønnen vår kommer til å bli tilbudt den maten vi selv spiser, slik som alle andre også gjør med sine barn uansett om de spiser kjøtt eller ei. Med andre ord kommer han til å spise mye vegetarmat, men han får også spise kjøtt om han vil ha. Valget å bli vegetarianer får han ta selv senere i livet om han føler det er rett :)
orhåndsdømte ikke altså! Var oppriktig bare intr i å lære mer om dette:) er veldig fan av kristin og dennis!
 
Jeg ser ikke problemet, men synes det er rart at flere sier de mener barna bør få velge selv.
Dere serverer vel kjøtt til barna? Så de får jo like lite velge selv. Merkelig ting å si.

Ungen min får velge å spise kjøtt eller ikke, så selvom e serverer kjøtt så har vi kjøttfrie dager og hun får da velge det selv, hun er veldig glad i både fisk, og kjøtt så selvom e gir henne kjøtt så hadde hun fått vegetariansk om hun ville det
 
Har jeg null problemer med!
Da burde vel barn få lov å velge om de vil bli kjøttspisere og? Syns de som er veganere og dedikerte, all cred til de! Kjempe bra! Skulle ønske jeg hadde samme viljestyrken :p

De får nok i seg mye bedre, sunnere og variert mat enn hva vi gjør. Har absolutt ingen bekymring for det barnet og at han ikke kommer til å få i seg alt det han skal :)
 
Det krever mye høyere kunnskap om ernæring å få til et vellykket vegansk kosthold sammenlignet med et vanlig kosthold. Det er også veldig mye enklere å få til et sunt vegetarisk kosthold enn et sunt vegansk kosthold, i og med at et vegetarisk kosthold åpner for bruk av melk, egg og honning.

Jeg ville ikke gitt mitt barn et vegansk kosthold selv om jeg var veganer, for meg ville det innebært en for stor usikkerhet. Jeg ville rett og slett ikke gamblet på dette med et menneske der kropp og hjerne fremdeles er under utvikling. I tillegg blir man satt på siden sosialt ved å ikke kunne delta som normalt i bursdager, avslutninger og hos venner og familie.

Med tanke på hvor mye underernæring som sees på veganske barn i vesten er det ingen tvil om at kunnskapsnivået til veganske foreldre ikke alltid holder mål.

Har du noen kilde til disse ganske harde antakelsene du har, eller er "med tanke på hvor mye underernæring" ment som "når jeg tenker på mitt inntrykk av hvor mye underernæring det er på bakgrunn av observasjoner av 2 familier"?
 
Back
Topp