Kristiansand sykehus

Bkno0184592

Første møte med forumet
Hei jeg er førstegangsfødende og skal føde i Kristiansand pga risikofødsel (bor i Arendal). Har hørt veldig mye dårlig og skremmende om SSHF og jeg gruer meg helt ekstremt. Vi har lest mye om at far ofte blir dårlig behandlet og ikke inkludert noe som gjør oss begge ekstremt stresset. For oss er det ikke mulighet for at han drar hjem pga dårlige bussforbindelser hjem til oss og ingen av oss har lappen.. blir kjipt om han blir sittende på en stol ute på gangen i flere netter... dette ble litt langt men spørsmålet mitt er vel om folk kan fortelle litt om erfaringer, enten de er dårlige eller gode?

Hei jeg er førstegangsfødende og skal føde i Kristiansand pga risikofødsel (bor i Arendal). Har hørt veldig mye dårlig og skremmende om SSHF og jeg gruer meg helt ekstremt. Vi har lest mye om at far ofte blir dårlig behandlet og ikke inkludert noe som gjør oss begge ekstremt stresset. For oss er det ikke mulighet for at han drar hjem pga dårlige bussforbindelser hjem til oss og ingen av oss har lappen.. blir kjipt om han blir sittende på en stol ute på gangen i flere netter... dette ble litt langt men spørsmålet mitt er vel om folk kan fortelle litt om erfaringer, enten de er dårlige eller gode?

Det er et eget underforum for fødestedet med egen tråd for Kristiansand, se der:)

At far ikke får være der hele tiden er ganske normalt. Blir sendt hjem her også hvis det ikke er nødvendig at far er der. På barsel får ikke far være med, men er hotell he rig da kan far bli med men må betale maten sin selv.

Forholdene er bedre i «lavsesong» enn i «høysesong» har jeg hørt. Jeg har dessverre født begge mine på sommeren og dermed i «høysesong» og har ikke så veldig mye positivt å si om barsel.
Men det aller viktigste tross alt er fødselen, og jeg har alltid følt meg trygg og ivaretatt da.

Jeg har født der i april og desember, og føden syntes jeg var helt topp! :D

Barsel var litt så som så, men tror det ble slik fordi jeg så gjerne ville hjem (men ikke kunne pga blodtap og trengte tilførsel. Var veldig svimmel, så de ville ikke slippe meg hjem før det ga seg:p). Jeg tror for min del så hadde det ikke betydd noe hvilket sykehus jeg hadde vært på når det gjelder barsel, jeg hadde kjedet meg og mistrives uansett.

Jeg fødte det i første halvdel av juli, altså i høysesongen og midt i fellesferien. Jeg hadde en positiv opplevelse av både føde og barsel. Nå var jeg andregangs mamma, men førstegangs fødende.
Hadde mannen med med under fødsel, etter fødselen fikk vi være på fødestua i 3 timer, bare han, babyen og jeg alene. Det var ikke anledning for han å overnatte på barsel med meg, da det ikke var ledige rom til det, men fikk høre at hvis det hadde vært ledige enmannsrom, så kunne han fått overnatte første natta der (mot betaling, ikke dyrt). Jeg hadde en ukomplisert fødsel, og jeg fødte på natta, så da vi forlot fødestua i 6 tiden på morgenen, så falt det seg egentlig naturlig at han reiste hjem til vår andre barn (er heldig og bor bare 15min unna sykehuset). Hadde uansett ikke vært mulig for ham å overnatte, da jeg havnet på tomannsrom. Men han fikk komme på besøk når han ville og være så lenge han ville. De er litt strenge på besøkstidene på barsel, av hensyn til alle som ligger inne, men besøkstidene gjelder ikke for barnefar og evt. barn man har fra før.
På barsel tror jeg det er viktig at man ikke er redd for å spørre eller si i fra om man trenger hjelp. Siden jeg har barn fra før, følte ikke jeg noe større behov for hjelp/opplæring på bleieskift/bading/amming ect., så de var nok derfor eller ikke så ofte innom for å spørre om jeg trengte hjelp til ditt/datt. Så tørr og spørre om det er ting du trenger hjelp til eller lurer på.
I forhold til mannen, om det ikke er ledig rom slik at han kan overnatte sammen med deg, spør på forhånd om det er mulig å leie et rom på pasienthotellet eller om det finnes noe pårørende rom han kan leie. Hvis ikke, så finnes det jo hoteller og andre overnattingssteder i byen, med kort vei/gode bussforbindelser til sykehuset.
Håper det ordner seg.
Syns heller du ikke skal bruke mye energi på å grue deg.
Tenker det er viktig å huske at det ved fødsel og på sykehus vil være ting man ikke har kontroll over, prøv så godt du kan å være åpen for at alt kan skje og tørr og spørre om hjelp. Da tror jeg sjansen for en positiv opplevelse er større :)
Lykke til ❤️

Ser utfordringen men tenker lei et hotell rom til ham da? Ja koster litt men ikke all verdens...

Her i Bergen blir far også sendt heim etter fødsel, når det er gått eit par timer. Akkurat det er ikkje uvanlig. Men førstegangsfødende kan få familierom om dei er heldig.

Jeg fødte i Kristiansand i august i fjor. Jeg ble lagt inn fredag, lørdag inn på føden, fødsel søndag morgen, skrevet ut torsdag. Samboeren bodde på sykehuset sammen med meg hele oppholdet, dvs han hadde egen seng fra fredag til lørdag, våkenatt til søndag, og så egen seng til torsdag.

Back
Topp