Kristen barnehage

UtålmodigPrøver1

Betatt av forumet
Hei!

Noen som har erfaring med å ha ungen i kristen barnehage, selv om man selv ikke er kristen eller kommer til å døpe barnet? Vi bor veldig nærme en kristen barnehage, som er den i område som scorer best på foreldreundersøkelser. Vi vurderer å ha den på lista, men redd det blir helt feil ettersom vi ikke er kristne selv. Noen med erfaring eller råd her?

Hei!

Noen som har erfaring med å ha ungen i kristen barnehage, selv om man selv ikke er kristen eller kommer til å døpe barnet? Vi bor veldig nærme en kristen barnehage, som er den i område som scorer best på foreldreundersøkelser. Vi vurderer å ha den på lista, men redd det blir helt feil ettersom vi ikke er kristne selv. Noen med erfaring eller råd her?
Jeg var vikar i en kristen barnehage for hundre år siden. :-) Det var nok mer fokus på kristendommen og gud ja. Kristne bøker i hyllene og valg av sanger man synger. Ikke sånn at det var masse hele tida i hverdagen, og det var heller ikke bordbønn el. Det kan nok variere litt fra barnehage til barnehage. Snakk med barnehagen om hvordan det er hos dem. Og samtidig tenk dere nøye om hvordan dere selv reagerer når barnet kanskje kommer hjem og snakker om Jesus og Gud. Er det noe som oppleves greit og dere finner en grei måte å forklare barnet at noen tror og noen ikke tror på dette, så spiller det jo ingen rolle. Kjenner dere at dere egentlig reagerer litt på det og at barnet kan bli en slags motpol til de andre der det kommer og forteller at Gud ikke finnes i en kristen barnehage, da ville jeg heller valgt en annen barnehage.

Personlig er jeg ikke kristen, og ville ikke sendt barnet mitt i en kristen barnehage, men vi er ulike og det kommer litt an på hvordan man som voksen føler rundt disse tingene.

Jeg var også vikar i en kristen barnehage før i tiden, la ikke merke til noe spesielt i hverdagen tror jeg. Litt mer fokus på kristne historier tror jeg ja, og rundt høytider. Håper du får svar fra noen som har hatt barn der, tror det er litt mer å tenke over enn vi som vikarer plukker opp :)

Jeg har hatt barn i barnehage mer utvidet kristen formålsparagraf, som nok er det dette er.

Da hadde de samlingsstund med presten en gang i mnd, de var i kirka i forbindelse med påske og jul, de hadde kristent innhold i hverdagen uten at det var spesielt påfallende og mye.

Men våre unger er døpt og den ungen som gikk i denne bhg (vi flytta før nr to begynte i bhg) ble i helgen konfirmert i kirken så for oss var det jo ikke noe problem da. Vi er ikke av dem som er så ofte i kirken, men vi hører til der.

Hei!

Vi hadde det, og var superfornøyd fordi det faktisk var en veldig god barnehage. I all hovedsak var det ikke fokus på religion, men lek og utvikling som i andre barnehager. Innimellom var det kristne innslag hvor de snakket om gud og jesus som en sannhet, men det har gått veldig fint. Vi valgte å si som så at man velger hva man tror på, så man kan tro på forskjellige ting(og ga noen eksempler, b.la. oss selv og familiene til venner av barnet).

Back
Topp