Krise! Farlig lavt stoffskifte

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Jeg er 6+1 og målte stoffskiftet til å være 3,4 i går. Det er altfor lav TSH! Den skal ligge mellom 0,5 og 2,0. Jeg er så sinnsykt redd nå!
Er det noen som har peiling? Kan dette gå bra?

Man kan få behandling for lavt stoffskifte i svangerskapet.

Jod påvirker stoffskiftet, og mange norske kvinner har jodmangel. Det kan derfor være lurt å ta tilskudd av jod hvis du tror du får i deg for lite. Jodmangel var antakelig årsak til mitt lave stoffskifte, det er normalt nå.

Snakk med legen din, håper det ordner seg for deg.

Ok. Men du får vel oppfølging av lege? Regner med du skal i gang med behandling?
Man kan få behandling for lavt stoffskifte i svangerskapet.

Jod påvirker stoffskiftet, og mange norske kvinner har jodmangel. Det kan derfor være lurt å ta tilskudd av jod hvis du tror du får i deg for lite. Jodmangel var antakelig årsak til mitt lave stoffskifte, det er normalt nå.

Snakk med legen din, håper det ordner seg for deg.

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 17 år og har hatt stabilt fra start. Under forrige svangerskap økte jeg medisindosen levaxin med først 30% og etterhvert opp til 50% for å holde meg innenfor referanseområdet for gravide. Nå droppet TSH rett ned fra 1,9 til 3,4 på to uker etter en doseøkning på 30%. Det er fort! Jeg bruker gravidvitaminer med jod, spiser mye kylling og egg.

Vet dere om det kan være for sent eller om det kan gå bra? Jeg har økt igjen nå med 30% men effekten kommer ikke før om en uke

Før graviditet skal den være under 2,0. Under graviditet aksepteres alt under 3,0. Så 3,4 er ikke krise :) Man må ofte øke dosen mange ganger for å finne korrekt dose. Så lenge man er under behandling vil det nok gå bra. Forrige graviditet steg min fra 1,6-4,9 på 4 uker. Der ble den liggende hele første og andre trimester. Det gikk helt fint.

Nå har jeg kun "svangerskapsrelatert" lavt stoffskifte, men det gikk bra med graviditeten her selv om jeg fikk stadfestet ganske lavt stoffskifte rundt uke 7-8.

Det går nok bra tenker jeg.. Siden legen er klar over det og du har økt dosen nå såpass tidlig og det følges med på.
Jeg gikk hele 1. trimester med tsh som var for høy. Legen slet med å finne riktig dose. Kom meg først ned i 1,5 nå nettopp (er 24 uker påvei) og alt har gått bra. Friskt og normalt foster.
Håper neste prøve hos deg viser at tsh har sunket:Heartred

Før graviditet skal den være under 2,0. Under graviditet aksepteres alt under 3,0. Så 3,4 er ikke krise :) Man må ofte øke dosen mange ganger for å finne korrekt dose. Så lenge man er under behandling vil det nok gå bra. Forrige graviditet steg min fra 1,6-4,9 på 4 uker. Der ble den liggende hele første og andre trimester. Det gikk helt fint.
Jeg lå på 1,9 da jeg var 4 uker så da var jeg innafor før jeg ble gravid:) At din steg såpass mye på så kort tid og deretter holdt seg stabil var godt å høre. Det føles jo som at det ikke skal stoppe:shy:
Jeg leste at TSH på 3 er innafor i 2 og 3 trimester.

Nå har jeg kun "svangerskapsrelatert" lavt stoffskifte, men det gikk bra med graviditeten her selv om jeg fikk stadfestet ganske lavt stoffskifte rundt uke 7-8.
Bra å høre!

Det går nok bra tenker jeg.. Siden legen er klar over det og du har økt dosen nå såpass tidlig og det følges med på.
Jeg gikk hele 1. trimester med tsh som var for høy. Legen slet med å finne riktig dose. Kom meg først ned i 1,5 nå nettopp (er 24 uker påvei) og alt har gått bra. Friskt og normalt foster.
Håper neste prøve hos deg viser at tsh har sunket:Heartred
Dette var betryggende å lese:) Takk:)

Jeg lå på 1,9 da jeg var 4 uker så da var jeg innafor før jeg ble gravid:) At din steg såpass mye på så kort tid og deretter holdt seg stabil var godt å høre. Det føles jo som at det ikke skal stoppe:shy:
Jeg leste at TSH på 3 er innafor i 2 og 3 trimester.

Bra å høre!

Dette var betryggende å lese:) Takk:)

Ifølge legen min, endokrinologen og fertilitetslegen regnes det som normalt når den er under 3,0. Det gjelder hele svangerskapet. Min steg fra 1,7 til 5,2 mens jeg gikk på hormoner i forbindelse med egguttak. Jeg ble mildt sagt stressa! Etter konsultasjon med legen og fertilitetsklinikken sa de at det var ingen krise om jeg ble gravid så lenge man er under behandling med medisin og prøver å få verdiene ned. Slik jeg forsto det så "tar" fosteret av medisinen du tilfører kroppen. Så lenge du øker medisinen igjen så regner jeg med det stabiliserer seg etter hvert :) Forrige svangerskap lå jo min ganske høyt, men det var godkjent likevel fordi det var stabilt.

Back
Topp