Kreve å bli satt igang?

Veronica 1991

Brian Aleksander <3
Januarhula 2014
Når jeg var på ahus for noen dager siden for å sjekke om jeg lakk fostervann fikk jeg beskjed om at jeg lå på grenseland til svangerskapsforgiftning. Jeg har hatt høyt blodtrykk de 2 siste gangene jeg har vært på kontroll og hadde visst utslag på urinprøven de tok på ahus.
Fikk beskjed om å kontrollere blodtrykk rett over helgen. Det passer meg fint siden jeg har svangerskapskontroll hos legen på mandag.
Hvis jeg da har høyt blodtrykk og utslag på urinprøven, vil det da si at jeg har svangerskapsforgiftning? Kan jeg da evt kreve å bli satt igang?

Min søster fikk nemelig svangerskapsforgiftning når hun var gravid, og dette resulterte i at både hun og bebis ble syk, og det ble hastekeisersnitt....
Så vil ikke at det skal gå så langt med meg...

Du kan neppe kreve det. Det er legen som beslutter om det er det beste for mor og barn. Men syns de er flinke her. Så de hører jo på deg og argumentene dine! Jeg er satt igang, men sendes hjem igjen nå fordi de har fullt, og ikke kapasitet. Man skal være veldig dårlig for å få plass her nå. Er visst en boom.. :(

Du kan neppe kreve det. Det er legen som beslutter om det er det beste for mor og barn. Men syns de er flinke her. Så de hører jo på deg og argumentene dine! Jeg er satt igang, men sendes hjem igjen nå fordi de har fullt, og ikke kapasitet. Man skal være veldig dårlig for å få plass her nå. Er visst en boom.. :(
Såpass ja...
Da håper jeg for gudskyld ting starter av seg selv.. Men som du sier, de ser jo på hva som er best for mor og barn :)
Hørte dette at det var stappfullt... Får håpe de har tid til oss når vi kommer inn å skal føde :P hehe

Kommer helt an på hvor høyt bt er (både i seg selv og iforhold til hva det vanligvis ligger på hos deg) og hvor mye proteiner i urinen du har. Så kan de sjekke verdier på blodprøver også om hvor alvorlig grad det er. Noen går lenge med "mild sf" mens andre forværrer situasjonen seg plutselig fort.

Kommer helt an på hvor høyt bt er (både i seg selv og iforhold til hva det vanligvis ligger på hos deg) og hvor mye proteiner i urinen du har. Så kan de sjekke verdier på blodprøver også om hvor alvorlig grad det er. Noen går lenge med "mild sf" mens andre forværrer situasjonen seg plutselig fort.
Hmm.. Da får man bare vente å se hva legen sier på kontrollen på mandag :)

Jeg gikk med sf de siste 3 ukene i mitt første svangerskap. Høyt blodtrykk, proteiner i urinen å masse hevelse. Tror ikke de setter igang dersom den er mild, men du vil nok bli nøye fulgt opp :) Jeg måtte inn på sykehuset en gang i uken, å til lege 1-2 ganger i uken for å følge med blodtrykket.

Jeg gikk med sf de siste 3 ukene i mitt første svangerskap. Høyt blodtrykk, proteiner i urinen å masse hevelse. Tror ikke de setter igang dersom den er mild, men du vil nok bli nøye fulgt opp :) Jeg måtte inn på sykehuset en gang i uken, å til lege 1-2 ganger i uken for å følge med blodtrykket.
Okay :) sist hadde jeg bt på 130/90 og 1+ på protein, dette var på torsdag på ahus. På mandagen samme uke var jeg på kontroll hos lege, og da var blodtrykket noe lavere og negativ urinprøve, så dette har skjedd iløpet av noen dager..
Er 39 uker så er jo ikke så lenge igjen :)

Okay :) sist hadde jeg bt på 130/90 og 1+ på protein, dette var på torsdag på ahus. På mandagen samme uke var jeg på kontroll hos lege, og da var blodtrykket noe lavere og negativ urinprøve, så dette har skjedd iløpet av noen dager..
Er 39 uker så er jo ikke så lenge igjen :)
+1 er ikke mye og ingen grunn til å gjøre noe. De følger nok bare med. Fødselen kan snart starte av seg selv uansett - det er jo det beste. Hva har bt ditt ligget på ellers?

Ja, helt klart :)

Bra de følger med, men jeg tror ikke du er i faresonen nå heldigvis :) jeg har ligget på vanlig bt og gikk plutselig opp til 140/100 og +2 på proteiner. Og da ville de bare sjekke om en uke. Men ble senere værre så jeg ble innlagt til observasjon 1 natt. Dagen etter fikk jeg reise hjem :) men er det noen fare tar de det helt klart på alvor og vil nok i så fall sette igang eller snitte. De tar ingen sjanser med svangerskapsforgiftning heldigvis!

Bra de følger med, men jeg tror ikke du er i faresonen nå heldigvis :) jeg har ligget på vanlig bt og gikk plutselig opp til 140/100 og +2 på proteiner. Og da ville de bare sjekke om en uke. Men ble senere værre så jeg ble innlagt til observasjon 1 natt. Dagen etter fikk jeg reise hjem :) men er det noen fare tar de det helt klart på alvor og vil nok i så fall sette igang eller snitte. De tar ingen sjanser med svangerskapsforgiftning heldigvis!
Godt å høre :) har kontroll 09.30 så blir spennende å se hva han sier :)

Håpe det ordner seg. Må nesten bli satt igang, for nå mangler vi snart bare deg her på sykehuset;-) lykke til hvertfall.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ferdig på kontroll.. Ingen svangerskapsforgiftning :) urinprøven var negativ og blodtrykket hadde sunket noe- 128/85 så legen var ikke bekymret.... Da er det bare å vente da :) håper det skjer noe snart!
Gått ned i vekt denne gangen også- ikke værst :) :)

Last edited:
godt å høre det ikke var no SF pågang. Det hadde vori tjett! Begyn med litt vasking, spise sterk mat og ha masse deilig sex så vips, går vannet :P Da kan ikke Ahus sende de hjem pga boom.
Detvar slik boom på sykehuset da eg fikk min første i januar 2010... helt ville tilstander. ret å slett tjett å være førtegangs og bli "litt" glemt i kaoset...

godt å høre det ikke var no SF pågang. Det hadde vori tjett! Begyn med litt vasking, spise sterk mat og ha masse deilig sex så vips, går vannet :P Da kan ikke Ahus sende de hjem pga boom.
Detvar slik boom på sykehuset da eg fikk min første i januar 2010... helt ville tilstander. ret å slett tjett å være førtegangs og bli "litt" glemt i kaoset...
Ja, veldig letta over at det ikke var noe SF.. :)
Får være litt aktiv å gjøre litt husvask, og ikke bare sove :P

Back
Topp