Kreta

Ingrid91

Betatt av forumet
Flere som skal til syden i sommer? Vi skal til Kreta :) Har spurt legen om hva jeg bør tenke på, men fikk ikke noe ordentlig svar.

TIPS ønskes! [emoji3][emoji41]

Har lest at mathygiene er ekstra viktig i andre land. I tillegg må man også passe på i restauranter.

Også dobbeltsjekke meieriprodukter. Her i Norge er jo stortsett alt pasteurisert, men sånn er det ikke over alt. [emoji6]

Ta enkle forhåndsregler vedr mat. Gjennomstekt, pasteurisert osv. Vedr grønnsaker er det noen som kun spiser kokt/stekt/skrellet pga faren for toksoplasmose.

Reiser selv til Kreta i sommer, så følger tråden [emoji4]

Noen som vet om den hvite osten som ligner på Jarlsberg osten er trygg å spise der? Spiser omtrent alltid bare ost og skinke på brødet til frokosten i syden[emoji87]

Var i Kreta med nr 1 når jeg var 12 uker.
Og gjorde som de over sier, gjennomstekt kjøtt, sjekket meieriprodukter og passet på å få i meg rikelig med væske :)

Vi skal til USA vi da, men tenker at vi tar forhåndsregler ang mat og passer på å få i meg masse drikke, så regner med det går fint [emoji5]

Hva med gyros å tzatziki? Litt usikker siden de skraper av kjøttet som langtidssteker[emoji13] er vel gjerne yoghurt i tzatziki å? [emoji54][emoji31]

Vi skal til Italia..huff, bekymrer meg for det meste. Elsker tomat i utlandet, men helt noia at de ikke har vasket grønnsakene på restaurantene:sorry:

Hva med gyros å tzatziki? Litt usikker siden de skraper av kjøttet som langtidssteker[emoji13] er vel gjerne yoghurt i tzatziki å? [emoji54][emoji31]
ja, trur det e yoghurt, men kan man ikke spise yoghurt? tror jeg ville spist kjøttet også..huff, alt man må tenke på:knegg:

Kom også på at forrige gang jeg var gravid og dro til Rhodos, sa legen eller jordmor (husker ikke) at jeg helst skulle holde meg unna softis, is i disk (sånn kuleis) og isbiter.. anbefalte kun vanlig pinneis

Ååå, jeg elsker gyros tallerken på Kreta [emoji15] håper man kan spise det ute uten å være for redd!

Men jeg kommer til å passe mest på å unngå salat, heller skrelle skallet av tomaten. Unngå isbiter på restauranter, og spise well done kjøtt [emoji4] kun invistere i flaske vann.
Og alt som står ute i varmen, sånn ketchup ol.

Skal og til Kreta [emoji4] kommer til å spise normalt og holde meg unna det samme som i Norge.

Jeg tenker at folk må ikke gå helt av skaftet! Bruk sunn fornuft og spis det du har lyst på (som er innafor), og styr unna verstingene! Is, som sagt over her, er jo en bakteriebombe, så det ville jeg ha unngått. Spis salat, frukt og grønnsaker med god samvittighet! Mye kan faktisk være bedre i utlandet enn i Norge.......

...min lege sa til meg før jeg reiste i forrige svangerskap at den verste bakteriebomben av alle er jo luften på flyet....... [emoji12]

Jeg har akkurat vært i Barcelona nå, og fikk beskjed fra legen om å passe på at kjøttet var gjennomstekt, men også å unngå salat pga. bakterier:-)

Det viktigste er nok som de andre sier å passe på hva du spiser og drikker! :) Ukjente bakterier og slikt, pass på at kjøttet er godt stekt, oster du spiser og alt annet med melk i. Og salater! :)

Back
Topp