Kresen snart 3 åring i matveien

MiaDenPia

Elsker forumet
Vår snart 3 åring er svært skeptisk til å prøve nye ting og generelt kresen
I pålegg spiser han ganske variert
Spiser gukæl og brun ost ,:kremost, prim. Leverpostei salami flaskepølse makrell i tomat kaviar bacon og skinke ost mm, men i middagsmaten... da ligger ofte grønnsakene igjen ....

Og det er mye han ikke vil ha eller vil smake på.... I en bursdag nylig med 3 forskjellige kaker på bordet ville han ha både den ene og den andre men når de kom på tallerken... når han fikk beskjed av far om å smake på kakene og hva er dette for noe tull gråt han( mini) så tårene trillet

Aner ikke min Arme råd

Ikke press han, det er helt vanlig å ha perioder hvor man ikke vil ha diverse mat,går som regel over.
Presser dere kam det gjøre det mye verre

Høres helt normalt ut. Ifølge en ernæringsfysiolog så slapp vi ut barna våre på egenhånd rundt denne alderen for veldig mange år siden. De måtte da bli mer kresne og forsiktige med hva de spiste siden ingen var der til å fortelle dem dette. Dette instinktet henger visst igjen hos barna. Så er helt riktig at de skal bli litt mer skeptiske til ny mat osv i den alderen. Men ikke press og heller ikke nevn det med å spise ting. Hvis vi spør jentungen om hu vil smake på noe så kan hu si ja, men spør vi en gang til etter at hu har fått det på tallerken så blir hu usikker og vil ikke smake. Hu er treg med grønnsaker og frukt men det går fremover. Bare gi barnet den tiden den trenger for å tørre å smake på noe. Hu her spiser det meste annet, men kun mais, agurk, eple, banan og spist brokkoli en gang av frukt og grønnsaker. Hu kan til nød smake på jordbær innimellom. Hu spiste også rabarbra som vi plukka fra hagen til hennes oldeforeldre.

Kom på en ting ang min på snart 3 år. Min svigerfar maser fælt på hu under middag. Enten spiser hu for mye eller for lite og dette må sies ganske mange ganger. Etter noen dager med dette maset så ville hu ikke spise noe av det beste hu vet. Mannen fikk matet hu etter en time. Mas er absolutt ikke bra.

Mannen kan gjerne si, nå må du slutte med det dere tullet, dette blir for dumt!
Mens alle sitter rundt bordet ....

Jeg sier ofte ; når.mini spørr hva de ulike ingrediensene på tallerkenen er , det er en tomat, jeg synes det er kjempe godt , har du prøvd å smake på den ? (Eller noe i den duren ) hender han smaker da
Men mannen er mer kjeftet

Back
Topp