Kresen i matveien gutt 2,5 år

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Februarhjertene 2025
Hjelp!

Gutten vår på 2,5 år vil ikke ha noe mat nesten.

Det er helt stopp nesten.
Han er ikke syk, så er ikke derfor.

En typisk dårlig dag: «ikke frokost, kanskje noe å drikke som f.eks juice. En yoghurt til lunsj. En eller to skjeer med middag, 3 kjeks til kvelds. Og melk før legging».

En «bra» dag: halv skive med noe pålegg til frokost og juice/melk. Yoghurt til lunsj. Halv porsjon middag. Halv skive til kvelds + melk før legging».

Han får tilbud om mat gjennom dagen. Frukt og grønt, gode middager etc. Men nei.

Noen med tips?

Er han kresen på de samme tingene hver gang, eller går det litt opp og ned om han spiser de forskjellige tingene?
Frøkna vår har til tider slike perioder der hun ikke skal ha mat (hun blir 3år i april). Jeg ordner til noe jeg vet hun vanligvis liker, og hvis hun ikke spiser så får det være. Da pleier jeg gjerne å tilby eple e.l etter en stund, så hun ikke ser at hun får noe veldig godt (veldig glad i frukt) etter å nekte å røre mat. Men samtidig vil jeg gjerne ha i henne noe :p
Hvis jeg merker tidlig på dagen at det blir en slik dag, så bytter jeg kanskje om middag til noe som hun er glad i (type suppe, pannekaker eller noe sånn).

Men jeg lager ikke noe eget til henne hvis hun nekter å spise middagen. Mulig jeg er streng der, men tenker at hun spiser noe hvis hun er veldig sulten. Og hun har dager der det ikke er bunn i henne, og da får hun spise alt hun vil :p

Vet ikke om det var noe særlig tips inni her, men slik gjør vi det noenlunde hvertfall :)

- lapper av havregryn med div frukt eller søtpotet
- grove vafler
- pizza snurrer
- bruk morsomme former å lag figurer av brødskiva
Lykke til!
Hvis det er en trøst var min niese slik som din sønn, snudde da hun ble 4,5 år brått. Utrolig hvor lite de kan klare seg på :o

- lapper av havregryn med div frukt eller søtpotet
- grove vafler
- pizza snurrer
- bruk morsomme former å lag figurer av brødskiva
Lykke til!
Hvis det er en trøst var min niese slik som din sønn, snudde da hun ble 4,5 år brått. Utrolig hvor lite de kan klare seg på :eek:

Godt å høre om flere, og takk for tips ❤️

har det blitt noe bedre med maten eller? Sliter han med forstoppelse? Vi slet med det samme, men det vêr fordi hun var forstoppet og følte seg mett hele tiden. Etter at vi begynte på avføringsmiddel (Movicol) ble hun et helt annet barn. Spiser MYE og bæsjer daglig :D

har det blitt noe bedre med maten eller? Sliter han med forstoppelse? Vi slet med det samme, men det vêr fordi hun var forstoppet og følte seg mett hele tiden. Etter at vi begynte på avføringsmiddel (Movicol) ble hun et helt annet barn. Spiser MYE og bæsjer daglig :D

Bæsjer bra hver dag, så magen funker godt.

Går veldig opp og ned med maten

Bæsjer bra hver dag, så magen funker godt.

Går veldig opp og ned med maten
Har du sjekket om han har stramt tungebånd? Sjekk ut Facebooksiden Støttegruppe dor stramt tunge og leppe bånd. Legg ut bilde der eventuelt og så kan de isåfall bekrefte eller avkrefte om det er stramt eller ei :) kanskje det kan hjelpe.

Har du sjekket om han har stramt tungebånd? Sjekk ut Facebooksiden Støttegruppe dor stramt tunge og leppe bånd. Legg ut bilde der eventuelt og så kan de isåfall bekrefte eller avkrefte om det er stramt eller ei :) kanskje det kan hjelpe.

For da spiser de lite i en alder av snart 3 år?

Spiste godt som baby

For da spiser de lite i en alder av snart 3 år?

Spiste godt som baby
Varierer fra unge til unge. Men det skader ikke å ta et bilde slik de beskriver på siden, og så legge det ut for å avkrefte eller bekrefte det.

Tenker at du ikke skal stresse med det :) tilby mat ofte og variert sånn som du gjør, vil han ikke ha så vil han ikke ha. Ikke tvinge han da det gjerne fører til mer spisevegring. Det går nok over etterhvert.
Lillegutt her har dager han ikke har særlig matlyst og dager der han spiser som en hest. Noen dager liker han ikke banan, andre dager elsker han det. Og sånn går no dagan :) haha

Tenker at du ikke skal stresse med det :) tilby mat ofte og variert sånn som du gjør, vil han ikke ha så vil han ikke ha. Ikke tvinge han da det gjerne fører til mer spisevegring. Det går nok over etterhvert.
Lillegutt her har dager han ikke har særlig matlyst og dager der han spiser som en hest. Noen dager liker han ikke banan, andre dager elsker han det. Og sånn går no dagan :) haha

Ja, er vel slik barn er.

Tvinger på ingen måte, og har bedt bestefaren roe seg, han har vært alt for på og nærmest tvunget i han mat.

Ja, er vel slik barn er.

Tvinger på ingen måte, og har bedt bestefaren roe seg, han har vært alt for på og nærmest tvunget i han mat.

Jeg tenker også at det er lurt å tilby ofte og variert mat, ikke bare det han normalt spiser. Ikke gi så mye fokus på han eller reaksjonene hans når han spiser, men fokuser på at dere alle sitter og spiser.
Hvis han sier æsj eller lignende kan du heller beskrive maten og ikke tillegge æsj noen betydning og heller ikke snakke negativt om mat sånn generelt i alle sammenhenger. De fleste friske barn vil spise når de blir sultne nok, men de lærer for at det å nekte kan bety at de får servert noe godt rett etterpå.

Mitt barn er jo litt yngre, men han har perioder der han plutselig ikke spiser noe han elsket før. Jeg bryr meg ikke så mye med det, og kan gjerne servere det samme dagen etter eller vente noen dager. Også spiser han det plutselig igjen. Sånn er det med nye smaker også, enkelte ting må smakes veldig mange ganger før en vender seg til det, så om du får han til hvertfall å smake er det bra.
Jeg tror at jo mindre vi voksne styrer og duller (eller påtvinger) med maten, jo mindre vil barna selv styre eller stresse rundt måltidet.
Lykke til :)

Back
Topp