Krem mot strekkmerker?

Det hjelper ikke....strekkmerker er hormonelt. Fikk bak på rompa og på lårene i puberteten. Hadde ikke hele forrige svangerskap, men fikk noen på magen i forbindelse med fødselen. Noen får og andre får ikke... Sikkert lurt å holde seg innenfor anbefalt vektoppgang (om du er normalvektig 12,5kg).

Fant en bra forklaring her :)

"Mer enn halvparten av alle kvinner opplever å få strekkmerker i løpet av svangerskapet. Fenomenet er til dels arvelig, med andre ord - om din mor og søster hadde strekkmerker under sine svangerskap, er det en stor sjanse for at også du får. Studier viser at kvinner som føder store barn og er overvektige har større sjanse for å få merker. Det er også påvist flere tilfeller blant gravide med ung alder og lys hud.

Det finnes desverre ingen veldokumenterte behandlingsformer (selv om det tilbys en rekke produkter og behandlingsformer på markedet). For å redusere sjansen for å få merker er det beste du kan gjøre å unngå brå vektøking og fedme. Ha et sunt velbalansert kosthold og mosjoner regelmessig. Pass på å drikke nok vann slik at huden ikke blir tørr, men holder seg frisk og elastisk. Et annet preventivt tiltak kan være å jevnlig smøre områdene som er utsatt med fuktighetskrem."

Strekkmerker setter seg i underhuden, ingen kremer trekker så langt inn :-) tror heller på at det er mere effektivt å smøre fra innsiden med riktig mat og omega 3 ♡

Får man ikke strekkmerker fordi underhuden sprekker? Dersom man smører seg med krem, så trekker det bare inn i det øverste laget. Tror nok at dersom det hadde vært en krem som hadde fungert, så ville den vært sinnsykt populær og noe alle hadde hørt om. Samme med anti-rynke-kremer! :p

Strekkmerker får man i det midterste laget i huden...lærhuden, eller dermis på fagspråket.
Det skader ikke å "hjelpe til fra begge sider"...sunn kost, prøve å holde vekten innenfor normalområdet, drikke rikelig med vann, og smøre huden med vanlig fuktighets krem :)

Jeg brukte en sånn kremstick eller hva jeg skal kalle det (samme konsept som deostick) på body shop sist gang, og har faktisk kjøpt en i dag. Som mange sier hjelper det ikke mot strekkmerker, men jeg syns det var godt å smøre magen fordi den lett ble tørr og klødde til tider. Det fine med denne kremen er at den er feit og god, uten at du får klissete fingre :)

Det er nok sant som de over skriver, men jeg smurte meg hver dag frem til fødselen med en A-krem, skikkelig feit! Jeg fikk riktig nok ingen strekkmerker, men det er heller ikke noe min søster eller mor har fått. Men det føltes veldig godt, og skal nok ta meg tid til å gjøre det igjen:) det kan jo ikke skade!?

Som de andre skriver, så er det ingen krem som kan forhindre det, men det skader ikke å pleie huden og føle seg vel:)

Det er ikke sikkert du kan unngå strekkmerker, men jeg smører allerede (den piiiittelille) magehumpen men en god fuktighetskrem fra clarins:) huden min har vært så ekstremt tørr siden jeg ble gravid, så jeg kan bare se for meg hvor jææævlig vondt det kommer til å gjøre når den skal strekkes ut! Så synes jeg det er veldig koselig å smøre magen:) litt 'kvalitetstid':p

Det trekker nok ikke langt nok inn til å forhindre :) Men som de fleste sier her; det skader ikke å prøve :) Her har jeg strekkmerker fra sist svangerskap, så jeg er litt sånn "couldn´t care less":P (Hoho)

jeg smurte meg inn med det jeg kunne finne av sånne kremer i første svangerskap.. vell.. jeg har halve asia å europa rissa inn på kroppen min i strekkmerker. så det er nok hormonelt og arvelig betinget dette her.

MEN kroppen tar ikke skade av å få fuktighet uansett :)

strekkemerkene mine er helt hvite. og det blir som ei tattovering. du veit de er der, men tenker ikke over det :)

Jeg bruker en olje fra clarins, jeg bruke den forrige svangerskap også, og fikk ikke et eneste strekkmerke. Men om det var pga oljen eller ikke, vet jeg ikke :) Men denne oljen gjør huden mer elastisk, så huden trakk seg veldig fort tilbake etter fødselen også. Dessuten klødde jeg ofte på magen da den ble stor forrige gang, og da hjalp oljen veldig :)

Back
Topp