Kredittkort og andre problemer

Martine_H85

Andre møte med forumet
Hei!

Har planer å begynne på en ny utdanning til høsten, men har dessverre pådratt meg stor kredittkortgjeld. Leste litt om hvordan jeg kan håndtere det på kredittkortinfo.no, men har ingen fullstendig løsninger. Har barn, og er i en situasjon der økonomien allerede er trang. Så er bekymret for at dette kan bli umulig med studiestøtte :/ Noen som har opplevd lignende situasjon, og klart det?
 
Last edited:
Du må jo nesten bare sette opp et budsjett og se om det går? Og hvis du ser at det ikke går så prøv å sett opp et stramt budsjett frem til studiestart, slik at du får betalt ned mest mulig på kredittkortene, så kanskje du klarer å kvitte deg med de før du starter å studere :)
 
Flytter denne ut på generelt for deg, kanskje du får fleire svar der :)
 
Lånekassen er ikke så strenge når det kommer til hvem de låner ut til. Det viktigste er at studiet er godkjent av lånekassen.

Så lenge du betjener gjelden din og ikke noe går til inkasso så tror jeg ikke det blir noe problem å få støtte derfra.
 
Er det forfalt kredittkortgjeld eller gjeld som betjenes?

Sett deg opp et realistisk budsjett eller kanskje forhør deg om noen kan låne deg pengene så du får innfridd det (obs, signer gjeldsbrev)

Det er trolig ikke muligheter for rentefrys/kutt da du er i en uklart inntekssituasjon.

Er ikke gjelden forfalt og du ikke vil få til å betjene gjelden ville jeg faktisk ventet et år med studiene til gjelden er innfridd slik at du får startet med blanke ark og får lettere hverdag til studiene er ferdig.
 
Snakk med dem du skylder penger og sett opp en plan, de kan trekke deg i inntekt, så det er bedre å være tidlig ute. Be evt om utsettelse mens du studerer, i påvente av større inntekt senere. Det er ikke sikkert de går med på å vente så lenge, men det er mulig. Hvis du skylder penger til flere forskjellige så kan du prøve å samle gjelden hos en kreditor. Har du klær eller noe du kan selge så viser det at du er villig til å betale. Lykke til!
 
Back
Topp