Krav til barnehageansatte?

det er helt vanlig å ha førstehjelpskurs en gang i året i det fleste barnehager. noen barnehager har også livredning i vann dersom de er ofte på turer der det er vann i nærheten.

alle som jobber i bhg blir kjent med ungene de første dagene de jobber der, man kan ikke betale for at en vikar skal være der for å bli kjent uten å ha bruk for vikar den dagen. en vikar skal aldri være alene med barna og pedleder har ansvar for at barna føler seg trygge på de voksne rundt. jeg sender ikke en kjempe-sjenert jente på do med en vikar hun ikke kjenner f.eks.

IsThaBeth skrev:

2x 24November skrev:
i de bhg jeg har jobbet i har man hatt førstehjelpskurs hvert år.
og nye vikarer har alltid blitt satt på mellomvakt de første ukene så de er aldri alene. Når jeg selv har vært ny har jeg fått gått mellomvakt til at jeg selv følte meg trygg på tidlig og seinvakt. Er mange foreldre som reagerer på at det er en ny fremmed voksen der (de som levere tidlig og/eller henter seint). men det de ikke tenker på er jo at jeg/vikaren har jo allerede vært der i noe uker og kjenner barna godt.

Hvor lang tid går det da før en ny vikar får førstehjelpskurs?

det kommer jo ann på når de starter, men førstehjelpskurset er i september hvert år.

At det ikke er et stort gjennomtrekk med vikarer, er det viktigste for meg. Noen få, stabile, som ikke går alene i starten er bra. De må gjerne brukes på tvers av barnehagen og jeg forventer ikke opplæring i vanlig forstand, men at de jobber selvstendig, men sammen med andre, og slik blir kjent med barna og barnehagen. Førstehjelpskurs er vanlig, og ikke noe jeg har tenkt på. Føler meg rimelig avslappet, men så er jeg bortskjemt med en veldig god barnehage

Juliette skrev:
At det ikke er et stort gjennomtrekk med vikarer, er det viktigste for meg. Noen få, stabile, som ikke går alene i starten er bra. De må gjerne brukes på tvers av barnehagen og jeg forventer ikke opplæring i vanlig forstand, men at de jobber selvstendig, men sammen med andre, og slik blir kjent med barna og barnehagen. Førstehjelpskurs er vanlig, og ikke noe jeg har tenkt på. Føler meg rimelig avslappet, men så er jeg bortskjemt med en veldig god barnehage

Men hvordan hadde du sett på det hvis 3 av 4 tilstede i barnehagen var vikarer? Fortsatt avslappet og greit?

Det med førstehjelps kurs kan i noen kommuner faktisk ikke la seg gjøre, selv om jeg er veldig enig i at alle som jobber med barn burde få det. I kommunen jeg jobber og bor i er det et førstehjelps kurs hver vår med 25 plasser på. Så her er det førstemann til mølla prinsippet.
Det med vikarer kan også være vanskelig å la seg gjennomføre. Spesielt om høsten når det er mye sykdom. Da blir det fort mange nye, men det hadde selvfølgelig vært kjempe flott om det lot seg gjøre at alle vikarer hadde noen vakter først hvor de ikke gikk alene. Men det er som sagt ikke alltid at det lar seg gjøre.

Jeg var ringevikar i flere barnehager der jeg bor i tre år. Jeg fikk aldri førstehjelpskurs eller opplæring. Jeg leverte heller aldri vandelsattest, jeg tror de spurte etter det en gang, men det gikk i glemmeboka (selvsagt har jeg ingenting på rullebladet, men det kunne jo ikke de vite).

Jeg opplevde ofte å få vakter hvor jeg var alene. Jeg ble jo tryggere på oppgavene etterhvert, men det tok lang tid, jeg var vikar i tillegg til full jobb, så jobbet kanskje fire ganger i måneden fordelt på seks avdelinger.

Denne opplevelsen er grunnen til at jeg aldri vil jobbe i barnehage igjen. Mange dårlige minner. Jeg sto alene med toåringer og visste ikke hvor de skulle sitte ved bordet til frokost, fordi jeg ikke kunne navnene. Jeg fikk kjeft for at jeg ikke tok initiativ til å bytte bleier, etter at jeg flere ganger hadde prøvd å spørre hvor stellerommet var. Jeg skulle kle på barn alene, uten noen erfaring med hvor mye klær de skulle ha på seg (og fortsatt, hvem er disse ungene, og hvilke klær er dems??). Jeg har aldri følt meg så inkompetent og dum i hele mitt liv.. Eneste grunnen til at jeg ble var at jeg så gjerne ville at det skulle bli bedre. Det siste halve året fikk jeg et fast vikariat, og da ble det jo så klart bedre, men det ble fortsatt ikke spurt etter vandelsattest eller kursing i noe som helst, og jeg hadde helt mistet motivasjonen.

Nå som jeg prøver å få barn har det slått meg at  mine fremtidige barn skal i disse barnehagene, og at jeg blir nødt til å lufte disse bekymringene på et eller annet tidspunkt. Det kan da umulig være meningen at det skal være sånn..

hva? Merker jeg blir en smule sjokkert av denne faren og hans komentar ang førstehjelp! I bhg jeg jobbet arrangerte ledelsen førstehjelpkurs HVERT år, fremmøte var obligatorisk. Vi jobber faktisk med barn og skal kunne dette om det skjer noe, også for å kunne være trygge på oss selv og ikke få pannik om uhellet er ute. Det skal også være en plakat fra giftsentralen fremme, med nummer dit og hva vi gjør om et barn svelger ulike ting som er farlige. Når det gjelder vikarer hadde vi de på mellomvaktene, de fikk ikke styre henting/levering. Langtidsvikarer fikk også et portefølje å lese.

Sicily skrev:
I vår barnehage har alle de fast ansatte førstehjelpskurs ihvertfall. Ingen vikarer går vakter alene (morgen, ettermiddag) og ingen vikarer får være alene med barna og utføre stell, etc før de har vært i bhgen stund (altså, over tid) og de andre ser at barna er trygge sammen med dem. De bestreber seg på å bruke kun de samme vikarene så langt som mulig for å skape mest mulig trygghet. Er fornøyd med min bhg. =) Også må man jo selvsagt ha plettfri vandel for å jobbe i bhg, skole og SFO.

Det er bare til en viss grad riktig. Jeg har jobbet i skole (har selvsagt plettfri vandel selv,) og alt du må dokumentere er at du aldri har misbrukt barn på noen måte.

Jeg ble selv overrasket da jeg begynte å jobbe i skolen fordi jeg første dag ble satt som assistent med to unge gutter som sliter mye og burde ha det så stabilt som  mulig isteden for å bli slengt rundt til forskjellige vikarer annenhver dag. :/
I vanlige skoler er det heller ikke noe krav til førstehjelpskurs for noen, men det kunne jo vært en idé å innføre :)

Jeg har jobbet noen år i barnehagen, og startet som mange andre som vikar. Jeg kjente på det selv at jeg savnet å få et førstehjelpskurs. Det er noe jeg mener bør innføres, og at alle ansatte får tilbudet om å friske opp kurset etter noen år. Det er jo utrolig viktig at man kan førstehjelp. 

Er også helt enig i opplæringsvakter, det kjente jeg på selv, at jeg bare ble "kastet" ut i det da jeg startet. 

Jeg tror mange som jobber i barnehage er enige med deg i det du skriver, men kan tenke meg at det med opplæringsvakter og at det ikke blir gjort så ofte er nok pga tidsnød og pengemangel. 

Men var det andre foreldre som stemte deg ned på møtet? 

Syns du hadde gode krav. Førstehjelp er jo noe alle burde ha, ikke bare de som jobber med barn. Man vet aldri når man får bruk for det, og da hjelper det lite å sitte der å ikke vite noe når det står om liv. Og barna skal føle seg trygge på vikarene også, i vår bhg har de så å si ikke vikarer, veldig stabilt miljø for ungene:)

Back
Topp