Jeg er veldig enig med deg.
Jeg mener det er ekstremt viktig at den personen som skifter bleier og legger ungene kjenner de, det er veldig intime ting, som ikke hvem som helst bare kan gjøre(selfølgelig forskjell på unger og hvordan de takler det)...
Jeg har opplevd vikarer som står med hendene i lomma og ser på ungene, og en som ikke viste hvordan man skulle skifte en bleie...
Vikarer som sier ting og gjør ting som absolutt ikke passer seg rundt barn har og vært ganske vanlig...
Egentlig, så burde det vært ett krav om utdanning.
I det minste ett skikkelig grundig kurs over flere uker!
(kommer fra hu som har jobba i barnehage uten utdanning i ett par år)
Førstehjelp er i mitt hode noe av det aller viktigste, det og brannvern.
Det skulle virkelig ikke vært lov å jobbe med barn uten å ha kunnskap om hvordan best takle om barnet setter noe i halsen, slår hodet, klemmer fingeren i døra, blir bitt, får ett vepsestikk, får ett eller annet form for anfall osv osv osv.
Dette er alle ting jeg har opplevd flere ganger, ting som KAN skje med barn, uansett hvor godt du følger med!
Det burde vært en selfølge at det er mennesker i nærheten av små barn som har kunnskap om hvordan de skal takle slike sitvasjoner...
Det eneste jeg hadde når jeg begynte var førstehjelpskurs, som jeg synes var for lite utdypende, så jeg tok ett til privat.
Resten har jeg faktisk måtte lære på egenhånd!
Det finnes tonnevis med gode bøker og lærematriell man kan bruke, som ALLE barnehager burde hatt stående og nesten hatt som krav at vikarer leste og ble kursa i før de begynte.