Krav til barnehageansatte?

Isthabeth

Forumet er livet
Hvilke krav er det, og hvilke krav bør det være til de som jobber i en barnehage? Jeg har en del tanker rundt temaet, men ble stemt ned på foreldremøte. Blant annet synes jeg det er på sin plass at alle som jobber med barn har et gyldig førstehjelpskurs. I tillegg synes jeg vikarer skal ha opplæringsvakter, for å bli kjent med barn og rutiner før de blir brukt til vikarer. 

Hvilke tanker gjøres rundt temaet her?

Må si jeg er enig med det du sier her.
Ble førstehjelpskurs stemt ned?
Hva var argumentene?

Angående opplæringsvakter... går de helt alene fra starten av?
Uten at noen andre ansatte er tilstede?
Og hva er evt argumentene for det?

alle som jobber med barn burde ha førstehjelpskurs ja, og de skal ta nytt en gang i året!! det får de ansatte i mine barns bhg :) opplæringsvakter er så godt som umulig å gjennomføre, tror du man har en bank fullstapppa av vikarer? ofte bruker man jo byrå og det er faktisk dyrt nok i seg selv å bruke vikarer, skulle man hatt krav om opplæring så ville ikke hver bhg hatt mange vikarer på sin liste, maks 3. Noe som igjen ville ført til at man ofte ikke hadde tilgjengelig vikarer. Men man lar jo da aldri en vikar være alene om et ansvar for noe som helst den første dagen.

IsThaBeth skrev:
Hvilke krav er det, og hvilke krav bør det være til de som jobber i en barnehage? Jeg har en del tanker rundt temaet, men ble stemt ned på foreldremøte. Blant annet synes jeg det er på sin plass at alle som jobber med barn har et gyldig førstehjelpskurs. I tillegg synes jeg vikarer skal ha opplæringsvakter, for å bli kjent med barn og rutiner før de blir brukt til vikarer. 

Hvilke tanker gjøres rundt temaet her?

Dette trodde jeg var obligatorisk? Alle som jobber med barn MÅ da kunne førstehjelp? Jeg har aldri tenkt på å spørre en gang, men tror de som jobber i vår barnehage har hatt kurs, for da sønnen vår fikk en plutselig pustestopp i sommer (hjemme) snakket jeg med mange av de ansatte og det virket som de visste godt hva de skulle gjøre om noe lignende skulle oppstå i barnehagen. Men nå må jeg virkelig spørre for sikkerhets skyld...

Tøsa skrev:
Hva var argumentene?

Da jeg la fram mitt synspunkt om førstehjelpskurs, var det en av de andre verbale på møtet, som mente jeg måtte tørre å sende barnet mitt i barnehagen og stole på at det går bra. Hvis jeg ikke gjør det, så må jeg revurdere om jeg i det hele tatt skal ha han der.  Etter den kommentaren var det ingen som sa noe om temaet. Jeg fulgte opp med at i det noe faktisk skjer, så tenker jeg de fleste vil være glad for at den ansatte som var tilstede, faktisk visste hva som skulle gjøres på stedet. Jaja. 

Nye vikarer, som ingen før har verken sett om eller hørt om, sitter plutselig i avdelingen, som en fullverdig ansatt. Dette er en forholdsvis liten småbarnsavdeling, og de deler barna inn i to grupper. Dvs at vikaren da har ansvar for en gruppe alene, selv om den er helt ny der den dagen. 

Ettersom det har forekommet grove rutinebrudd der i høst, mener jeg at vikarer må være tilstrekkelig opplært. I tillegg er pedagogisk leder bare tilstede tre dager i uka. Fikk følelsen av at det kun er jeg som mener vi som foreldre har rett til å kreve kvalifiserte og opplærte vikarer. 

Førstehjelpskurs trodde jeg var obligatorisk.. Har flere i familien og venner somjobber i barnehage og de er på førstehjelpskurs iallefall annethvert år.. Og da er de og i basseng og øver på livredning der.. 
Ang. vikarene, så tror jeg ofte de bruker de samme rundt på alle avdelinger om de må.. Så da tenker de at så lenge de er kjent med rutinene i barnehagen, så kan de gå overalt.. Selv om jeg og er enig i det at det er litt spesielt når det kommer en vikar å tar i mot barna mine jeg aldri har sett feks.. 

Vel, jeg er trygg på barnehagen til datteren min jeg, men et førstehjelpskurs er noe alle som jobber med barn trenger. Og da tenker jeg ikke kun på barn i barnehagen, men på barne- og ungdomsskolen også. Vi har det hvert år sammen med livredningskurs (er på en ungdomsskole).

Synes også det bør være en som kjenner barnegruppa godt tilstede hver dag (synes ikke dette nødvendigvis trenger være ped.leder). Er ikke så kult for vikarene og bli sittende alene med en gruppe barn de ikke kjenner heller.  

Jeg er veldig enig med deg.

Jeg mener det er ekstremt viktig at den personen som skifter bleier og legger ungene kjenner de, det er veldig intime ting, som ikke hvem som helst bare kan gjøre(selfølgelig forskjell på unger og hvordan de takler det)...
Jeg har opplevd vikarer som står med hendene i lomma og ser på ungene, og en som ikke viste hvordan man skulle skifte en bleie...
Vikarer som sier ting og gjør ting som absolutt ikke passer seg rundt barn har og vært ganske vanlig...

Egentlig, så burde det vært ett krav om utdanning.
I det minste ett skikkelig grundig kurs over flere uker!
(kommer fra hu som har jobba i barnehage uten utdanning i ett par år)

Førstehjelp er i mitt hode noe av det aller viktigste, det og brannvern. 

Det skulle virkelig ikke vært lov å jobbe med barn uten å ha kunnskap om hvordan best takle om barnet setter noe i halsen, slår hodet, klemmer fingeren i døra, blir bitt, får ett vepsestikk, får ett eller annet form for anfall osv osv osv. 
Dette er alle ting jeg har opplevd flere ganger, ting som KAN skje med barn, uansett hvor godt du følger med!
Det burde vært en selfølge at det er mennesker i nærheten av små barn som har kunnskap om hvordan de skal takle slike sitvasjoner...

Det eneste jeg hadde når jeg begynte var førstehjelpskurs, som jeg synes var for lite utdypende, så jeg tok ett til privat. 
Resten har jeg faktisk måtte lære på egenhånd!

Det finnes tonnevis med gode bøker og lærematriell man kan bruke, som ALLE barnehager burde hatt stående og nesten hatt som krav at vikarer leste og ble kursa i før de begynte.

IsThaBeth skrev:

Tøsa skrev:
Hva var argumentene?

Da jeg la fram mitt synspunkt om førstehjelpskurs, var det en av de andre verbale på møtet, som mente jeg måtte tørre å sende barnet mitt i barnehagen og stole på at det går bra. Hvis jeg ikke gjør det, så må jeg revurdere om jeg i det hele tatt skal ha han der.  Etter den kommentaren var det ingen som sa noe om temaet. Jeg fulgte opp med at i det noe faktisk skjer, så tenker jeg de fleste vil være glad for at den ansatte som var tilstede, faktisk visste hva som skulle gjøres på stedet. Jaja. 

Nye vikarer, som ingen før har verken sett om eller hørt om, sitter plutselig i avdelingen, som en fullverdig ansatt. Dette er en forholdsvis liten småbarnsavdeling, og de deler barna inn i to grupper. Dvs at vikaren da har ansvar for en gruppe alene, selv om den er helt ny der den dagen. 

Ettersom det har forekommet grove rutinebrudd der i høst, mener jeg at vikarer må være tilstrekkelig opplært. I tillegg er pedagogisk leder bare tilstede tre dager i uka. Fikk følelsen av at det kun er jeg som mener vi som foreldre har rett til å kreve kvalifiserte og opplærte vikarer. 

Jeg blir litt paff.
Som mor til ungene føler jeg at det er min plikt å kunne litt om førstehjelp dersom noe skulle skje. Og siden de er i barnehagen halve dagen, så forventer jeg at de og kan det.
Unnskyld meg altså, men enkelte er så dumme i hodet at de burde blitt lobotomert.

Hver gang barnehagen til ungene har fått nye vikarer så har de selvfølgelig blitt kjent med barna før de har vært alene med de. Skulle bare mangle!

Blir irritert jeg...

I vår barnehage har alle de fast ansatte førstehjelpskurs ihvertfall. Ingen vikarer går vakter alene (morgen, ettermiddag) og ingen vikarer får være alene med barna og utføre stell, etc før de har vært i bhgen stund (altså, over tid) og de andre ser at barna er trygge sammen med dem. De bestreber seg på å bruke kun de samme vikarene så langt som mulig for å skape mest mulig trygghet. Er fornøyd med min bhg. =) Også må man jo selvsagt ha plettfri vandel for å jobbe i bhg, skole og SFO.

IsThaBeth skrev:

Da kunne man jo likegjerne sendt de ut alene og satset på at det gikk bra da, med den logikken.
Hvorfor resten av foreldrene valgte å la seg tie og dermed si seg enig med en fyr som tydligvis ikke bryr seg en døyt om sikkertheten til barna sine, skjønner jeg ikke. Jævla pyser.

*Skorpion84* skrev:
Vel, jeg er trygg på barnehagen til datteren min jeg, men et førstehjelpskurs er noe alle som jobber med barn trenger. Og da tenker jeg ikke kun på barn i barnehagen, men på barne- og ungdomsskolen også. Vi har det hvert år sammen med livredningskurs (er på en ungdomsskole).

Synes også det bør være en som kjenner barnegruppa godt tilstede hver dag (synes ikke dette nødvendigvis trenger være ped.leder). Er ikke så kult for vikarene og bli sittende alene med en gruppe barn de ikke kjenner heller.  

Der jeg jobber har vi også obligatorisk førstehjelpskurs en gang i året. Jeg trodde de samme reglene gjaldt i barnehage, men i følge (de som sa noe i hvertfall) på møtet, tok jeg feil. 

Sicily skrev:
I vår barnehage har alle de fast ansatte førstehjelpskurs ihvertfall. Ingen vikarer går vakter alene (morgen, ettermiddag) og ingen vikarer får være alene med barna og utføre stell, etc før de har vært i bhgen stund (altså, over tid) og de andre ser at barna er trygge sammen med dem. De bestreber seg på å bruke kun de samme vikarene så langt som mulig for å skape mest mulig trygghet. Er fornøyd med min bhg. =) Også må man jo selvsagt ha plettfri vandel for å jobbe i bhg, skole og SFO.

plettfri vandel hva er det? joda det er å ikke være dømt for å ha begått seksuelle overgrep mot barn. Altås ikke misstanker alle vil ha en vandel uten merkning om de ikke er dømt. De kan være dømt for å ha fysisk missbrukt barn, men det vil heller ikke stå på vandelen....

Vida-pida skrev:

Sicily skrev:

plettfri vandel hva er det? joda det er å ikke være dømt for å ha begått seksuelle overgrep mot barn. Altås ikke misstanker alle vil ha en vandel uten merkning om de ikke er dømt. De kan være dømt for å ha fysisk missbrukt barn, men det vil heller ikke stå på vandelen....

Og alt annet de evt. er dømt for kommer heller ikke opp på en begrenset vandelsattest som den som blir brukt i barnehage, skole etc. Dvs. at personene kan være dømt for alt mulig annet, narkotika, vold, drap, etc. bare det ikke er misbruk av barn...

Fakta om førstehjelp

Fakta om førstehjelp           

Lovverket stiller flere krav til førstehjelpsarbeidet i barnehagene.           

• Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler, paragraf 15: «Virksomheten skal ha førstehjelpsutstyr i tilstrekkelig mengde og av tilfredsstillende standard. Utstyret skal være forsvarlig plassert. Virksomhetens eier skal sørge for at alle ansatte er kjent med hvor utstyret oppbevares og hvordan førstehjelp ytes.»

• Arbeidsmiljøloven paragraf 2-1 slår fast at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at de ansatte har nødvendig kompetanse innen førstehjelp og at tilstrekkelig utstyr er tilgjengelig.

• Ansvaret for at førstehjelpsutstyret er utplassert, samt komplett til enhver tid, påhviler også arbeidsgiver.

http://www.barnehage.no/no/Fakta/Fakta-om-forstehjelp/

Lykkeliky skrev:

Fakta om førstehjelp

Fakta om førstehjelp           

Lovverket stiller flere krav til førstehjelpsarbeidet i barnehagene.           

• Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler, paragraf 15: «Virksomheten skal ha førstehjelpsutstyr i tilstrekkelig mengde og av tilfredsstillende standard. Utstyret skal være forsvarlig plassert. Virksomhetens eier skal sørge for at alle ansatte er kjent med hvor utstyret oppbevares og hvordan førstehjelp ytes.»

• Arbeidsmiljøloven paragraf 2-1 slår fast at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at de ansatte har nødvendig kompetanse innen førstehjelp og at tilstrekkelig utstyr er tilgjengelig.

• Ansvaret for at førstehjelpsutstyret er utplassert, samt komplett til enhver tid, påhviler også arbeidsgiver.

http://www.barnehage.no/no/Fakta/Fakta-om-forstehjelp/

Takk!

i de bhg jeg har jobbet i har man hatt førstehjelpskurs hvert år.
og nye vikarer har alltid blitt satt på mellomvakt de første ukene så de er aldri alene. Når jeg selv har vært ny har jeg fått gått mellomvakt til at jeg selv følte meg trygg på tidlig og seinvakt. Er mange foreldre som reagerer på at det er en ny fremmed voksen der (de som levere tidlig og/eller henter seint). men det de ikke tenker på er jo at jeg/vikaren har jo allerede vært der i noe uker og kjenner barna godt.

2x 24November skrev:
og nye vikarer har alltid blitt satt på mellomvakt de første ukene så de er aldri alene. Når jeg selv har vært ny har jeg fått gått mellomvakt til at jeg selv følte meg trygg på tidlig og seinvakt. Er mange foreldre som reagerer på at det er en ny fremmed voksen der (de som levere tidlig og/eller henter seint). men det de ikke tenker på er jo at jeg/vikaren har jo allerede vært der i noe uker og kjenner barna godt.

Hvor lang tid går det da før en ny vikar får førstehjelpskurs?

Siden jeg trodde førstehjelp var en selvfølge, må jeg spørre ped. leder om dette til fredag!

IsThaBeth skrev:

2x 24November skrev:

Hvor lang tid går det da før en ny vikar får førstehjelpskurs?

Der hvor jeg har jobbet er det kun faste ansatte og vikarer i lengre vikariater som får førstehjelpskurs.

Back
Topp