Krav til barna?

Smash!

Forelsket i forumet
Hva slags krav har dere til desemberbarna deres?

Her må han si tusen takk for maten og rydde før barnetv (samt oppføre seg ordentlig da mtp hvordan man behandler andre og leker feks)

Ingen rydding= ingen barnetv..

Men er så usikker på hvor store krav man bør ha til dem?

Hvrodan har dere det hjemme hos dere?

vi er vell sløv der... og vi burde hatt flere regler men syns ofta barne er snille og flinnke til mangen ting, jeg har faktisk spurt barnehagen om de kan ha et prosjekt som kan hete rydding /sortering slik at vi kunne fått dem flinkere til hjelpe til hjemme og det syns det var en god ide ...håper de setter i gang de prosjekte snart;-)

ang middag så er heldegvis disse to jentene veldig flinnke å sitte med boret men de griser felt, mitt krav til de elste er at de setter seg med boret og gjør et forsøk på å smake middag , gidder ikke å tvinge de til å sitte i en evighet og hellr ikke tvinge i dem middag men jeg vil at de skal smake på maten, ser jo det hvis de elste ungene samaker på grønnsaker så smaker også de minste og da jeg viste lona det så blei hun så inponert at hun spiste opp all brokolien jeg hadde kokt og hun fikk skryt av det hehe

dem må si takk for maten og takk generlt når dem får noe,gjer noe for dem.. å rydde opp før leggetid/barnetv.
Si unskluld og gi en klem til søstra/broren,viss dem har sakt noe stygt,slått e.l.

dem må si takk for maten og takk generlt når dem får noe,gjer noe for dem.. å rydde opp før leggetid/barnetv.
Si unskluld og gi en klem til søstra/broren,viss dem har sakt noe stygt,slått e.l.

må signere denne[:D] ...ja det er jo vannlig folkeskikk så det er jo sjølklart hoss oss også ...[:D]tenker liksom ikke over det ......men rydde opp kan de ikke hos oss der må me skjerpe oss me får jo bare igjen for det seinere

Høres ut som vi har ganske like krav :)

Men hva slags konsekvenser får dem om dem ikke sier takk for maten, rydder lekene osv?

Synes det er vanskelig å finne konsekvenser som "henger på grep" for så små da :)

ja hva konsekvenser dem får om di ikkje seier det,hmm dem seier det hver gang,men hender vi må minne dem på det da..
dem får ikkje se barnetv før dem har ryddet,noen ganger får dem sett det og andre dager ikkje.

krav ja, normal folkeskikk er nr 1 :)

så er det jo rydde når man er ferdig med en ting, før man starter med noe nytt...
er nok ikke så fryktelig streng på å rydde hver dag, da det meste er på soverommet :) men er det rot i stua, må det ryddes oppigjen før pysjen tas på :)

konsekvenser: timeout i 2 min, for negativ adferd. men han får også mange positive konsekvenser for positiv adferd :) som masse skryt, eventuelt leser vi ett eventyr, reiser på besøk til noen vi sjelden er på besøk hos :)

høres sikkert helt borti natta ut, men man må prøve seg frem før man finner riktig sti å gå for min sønn :) nestemann må ha andre konsekvenser, dem er hvertfall ikke like.. :)

Her er vi ikke helt super konsekvente på alle tingene, men det han hjelper til med er rydde av sin egen tallerken etter middag, vaske opp selv om han søler (finner klut og tørke opp etter seg), hjelpe til å vaske det han kan og får til, rydde sine egne leker og sitt eget soverom, finne sine egne klær, finne sine egne uteklær, ta av seg bleien selv, vaske sine egne fingre før mat, hjelpe til å sette på vaskemaskin/tørketrommel, bære sine egne klær til og fra barnehagen, hjelpe til med handlingen (finne varer, sette kurven på plass, være med å pakke i poser og hjelpe å bære til bilen), hjelpe å røre i maten når vi lager middag, bestemme hva han skal ha på og smøre sin egen brødskive, finne drikke selv...  

Krav ?! [8D]
Altså hun må fint gjøre det hun blir bedt om, men om hun f.eks ikke spiser opp brødskiven sin, så blir det ikke
konsekvenser ut av det [8|] Det syns jeg faktisk hun er for liten til.. Samme som med lekene, rydder hun ikke opp alt alene,
så "straffer" jeg henne ikke for det altså!

ORIGINAL: dripdrop

Krav ?! [8D]
Altså hun må fint gjøre det hun blir bedt om, men om hun f.eks ikke spiser opp brødskiven sin, så blir det ikke
konsekvenser ut av det [8|] Det syns jeg faktisk hun er for liten til.. Samme som med lekene, rydder hun ikke opp alt alene,
så "straffer" jeg henne ikke for det altså!

Samme her, syns krav er et litt feil ord å bruke om en 2 åring[8|]
Ei har vi heller tatt i bruk time out osv, det holder med å ta henne vekk fra situasjonen eller si nei sånn gjør man ikke.

Vi stiller ingen spesielle krav... oppmunter han til å delta på rydding, bære ut tallerken og sette på benken osv.... gidder han ikke gjøre det får det null konsekvenser.

Har vel til dags dato opplevd at han er trassig og vanskelig på noe vis, så vi har lykkes uten å bruke belønning og straff for å oppdra han.... er i grunn fornøyd med det.

ett annet spm er om denne tråden er seriøst ment....jeg tviler altså...

ORIGINAL: MammaMia98

Vi stiller ingen spesielle krav... oppmunter han til å delta på rydding, bære ut tallerken og sette på benken osv.... gidder han ikke gjøre det får det null konsekvenser.

Har vel til dags dato opplevd at han er trassig og vanskelig på noe vis, så vi har lykkes uten å bruke belønning og straff for å oppdra han.... er i grunn fornøyd med det.

Må signere denne. Synes de er for små til å stilles krav til altså. De er i en alder hvor vår oppgave er å lære de så godt det går og gi de god inflytelse. At det får konsekvenser å ikke si takk for maten i en alder av 2 år... veeeeel... Det er for mye å be om at en 2 åring skal huske å takke for maten, rydde etter seg osv. Og for å kunne gi konsekvenser så bør de i det minste være istand til å mestre hva de blir bedt om eller kunne gjøre det uoppfordret.

Back
Topp