Krav på sykepenger?

littlstar

Blir kjent med forumet
Heihei :) Har jeg krav på sykepenger når jeg ikke har vært i den nye jobben i over en mnd? Jeg jobbet som lærling fremtil jeg byttet arbeidsplass, og hvis jeg blir sykemeldt nå, vil jeg da få lærlinge lønn eller den lønna jeg ville fått om jeg fortsatt var i jobb? Noen som vet noe om dette her, sitter på venteværelse til legen og vet hun vil sykemelde meg, men jeg tørr ikke pga. At jeg tror jeg vil få lærlingelønn som sykepenger og muligens permisjonspenger ..

Last edited:
Jeg er usikker. Men dersom legen vil sykemelde deg så kan jeg si en ting... Helsen kommer først..

Kanskje å jobbe redusert kunne hjulpet deg ?

Du må ha jobbet på samme sted i 3 mnd(12 uker) og da går nav utifra hva du har tjent det siste halve året. De går ikke utifra lærling eller ikke,har du fått feks 25.000 i lønn er det det du får:)

Du må ha jobbet på samme sted i 3 mnd(12 uker) og da går nav utifra hva du har tjent det siste halve året. De går ikke utifra lærling eller ikke,har du fått feks 25.000 i lønn er det det du får:)
Så hvis man er ferdig som lærling og begynt på arbeider lønn, tar de fortsatt snittet av lærlingelønna? :(

Det er nok litt forskjellig praksis. Om arbgiver forskutterer lønn eller ikke. Jeg jobber med sykerefusjon i bufetat og de forskutterer lønn til den ansatte. Om du ikke har vært ansatt der i en mnd før sykmelding, skal ikke arbgiver betale arbgiverperiode. Det vil si at den ansatte krever selv fra NAV. Det er dagen før du går ut i sykmelding som er grunnlaget for sykepenger. Har du fastlønn, får du den. Har du veldig varierende lønn(turnus) tas et gjennomsnitt inntil ett år tilbake i tid for å finne et representativt beløp.
Anbefaler deg å snakke med NAV og arbgiver.

Takk for svar alle sammen! <3 hun vil at jeg skal sykemelde meg, og jeg kjenner selv også at det hadde vært utrolig deilig.. Men denne samvittigheten overfor ny arbeidsgiver og graviditet nyheten i oppstarten er også med på at jeg kvier meg :/ skal høre med nav imorgen ang pengene..

Jeg ville ringt NAV og spurt.

Back
Topp