Krav på ferie?

Gravidmednr2

Første møte med forumet
Snakket nettopp med sjefen min om ferie.
Jeg sa at jeg ikke skulle ha noe ferie i permisjonstiden min, men ta den til høsten etter jeg hadde kommet tilbake i jobb.
Da sa hun at jeg ikke hadde krav på full ferie i år fordi jeg hadde gått ut i permisjon i august i fjor. Og da ikke hadde opparbeidet meg til full ferie dette året.
Er ikke fødselspermisjon likestilt med arbeid?
Trodde jeg hadde krav på full ferie i år, selv om jeg er i permisjon til august. Jeg hadde egentlig gått ut i fra at jeg kunne ta den til høsten.
Jeg får utbetalt min lønn arbeidsgiver nå mens jeg er i perm. og så får arbeidsgiveren min tilbake betalt fra nav.
Får jeg da ikke ferie penger fra min arbeidsgiver å så får arbeidsgiveren min tilbake betalt også dette fra nav?
Det var ihvertfall slik jeg forstod det.
Håper noen har peiling på dette :)
Ønsker mange svar, da jeg er helt forvirret!!

I utgangspunktet får man under fødselspermisjon feriepenger fra NAV - for de første 12/15 ukene, altså 12 uker ved 100% utbetaling, 15 uker ved 80% utbetaling.
Hos noen arbeidsgivere som forskutterer lønn (f.eks. i staten) får man også fulle feriepenger fra arbeidsgiver.
Men dette er altså spesifikt i forhold til hver enkelt arbeidsgiver - i utgangspunktet får du kun feriepenger for de første 12-15 ukene av permisjonen.

Siterer NAV:
Foreldrepenger ved fødsel/adopsjon

Har du mottatt foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent uttak og 15 uker ved 80 prosent uttak).

Dersom stønadsperioden går fra et kalenderår til neste - for eksempel fra 2006 til 2007 - vil du i 2007 få utbetalt feriepenger av de ukene du har tatt i 2006. Feriepenger for stønadsperioden i 2007 utbetales i 2008, dog ikke utover 12 eller 15 uker.

Dersom du har ytterligere spørsmål vedrørende rett til/utbetaling av feriepenger, kan du kontakte NAV lokalt.

Snakk med personal-/lønnsavdelingen for sikkerhets skyld, det er ikke alltid sjefene er helt oppdaterte på dette.
Uansett har du krav på full ferie, du har bare ikke krav på fulle feriepenger. Du kan altså ta ut ubetalt ferie dersom dere har råd til det!

Back
Topp