"Kranglete" lavt stoffskifte og førstegangsgravid!

Juni16+desember18<3

Glad i forumet
Er det noen som har gått gjennom en graviditet og hatt allerede eksisterende lavt stoffskifte som kan fortelle meg litt om hva jeg må passe på og hva legene kommer til å gjøre? Jeg tar 100 mikrogram daglig nå og har kun vært "stabil" i noen mnd. Legene sier jeg har tendenser til noe de kaller thyreditt .. Vet jo at dette medfører at jeg er risikograviditet, men er jo så nervøs med alle tankene som flyr rundt i hodet mitt om alt som kan gå galt. . Er jo faktisk gravid selv om legene har gitt meg beskjed om at jeg burde forberede meg på at det kunne bli vanskelig for meg å få det til på egenhånd. Kjempe fint om noen kunne delt litt erfaringer før jeg går i sirkel her :p er bare 6+4 i dag:)
 
Jeg har lavt stoffskifte både under første graviditet og denne.

Får ingen ekstra. oppfølging.
Tar samme dose som deg, 100mg ekstra i to dagene siden jeg er gravid.

Tar blodprøver som vanlig.
 
Last edited:
Du skal kontakte legen nå, ikke vente til første kontoll rundt uke 12, stoffskiftet må måles og følges opp jevnlig.
 
Jeg har lavt stoffskifte og har oppfølging med blodprøver hver 6 uke. Nå er den normal men vi slet med å bli gravid når den var under dosert. Thyreditt vet jeg ikke hva er for noe men vanlig lavt stoffskifte er vel ikke risikosvangerskap så lenge man tar medisin og holder det ved like hos legen.
 
Takk for svar:) Har kontaktet legen og venter på å høre fra de. Skal inn på gyn. På sykehuset med endokrinolog. Blitt så mye store ord hos legen opp gjennom årene. Derfor jeg tenkte å høre med dere:) Vet at lavt stoffskifte i seg selv ikke er farlig så lenge det blir holdt stabilt under graviditeten, men legene har slitt med å stabilisere mitt selv med flere års prøving. Har økt dosen min litt og litt hver gang jeg har vært til kontroll ...
 
Eg tok 100 mikrogram Levaxin før svangerskapet, måtte auke til 125 i veke 6. I følge stoffskifteforbundet skal det takast blodprøve kvar fjerde veke i første halvdel av svangerskapet, så du bør få tatt ein ganske kjapt.

Så lenge stoffskiftet blir godt fulgt opp og regulert, skal det ikkje føre til problem.

Lykke til!
 
Du skal øke med 30% med en gang du vet du er gravid.

Stoffskiftet har vært greit under svangerskapene her, men har vært vanskelig å få stabil etter fødsel...
 
Jeg har oppfølging med blodprøve hver måned, hatt siden jeg fant ut at jeg var gravid. Har ikke økt dosen min for deg har ikke vært behov for det. Skal også på ekstra oppfølging på sykehuset med ultralyd i uke 31.
 
Back
Topp