Hei jenter.
jeg driver jo i brudekjole bransjen og har mange kunder i samme situasjon som dere. Hvis dere har kjøpt kjole (egentlig lurt i alle fall) bør dere tenke litt på at dere skal inn i kjolen bare mnd etter fødselen.
jeg har alltid klart å få kjolene til å passe, men det er minst jobb for den som tilpasser kjolen og hyggeligst for den som skal inn i kjolen at man ikke har blitt alt for stor i livet. I de fleste kjolene er det plass til litt ekstra pupp, så det pleier å gå bra.
Men brudekjoler er ofte veldig smale i livet i forhold til de klærne vi handler til hverdags.
Spis sundt (bra for babien også) gjennom hele svangerskapet. Kutt ut brus og snop (noen mener sukker er på høyde med alkohol for den lille) så godt dere kan. Prøv å få trent litt i løpet av svangerskapet. Lettere å komme igang etter fødselen hvis man kan holde tempo litt oppe mens man går gravid.
Etter fødselen kan det hjelpe å ha et støttekorsett (høres ille ut) klart. F.eks noe som dette:
http://www.select.no/shop/shop4nor.pgm?artnr=48868&TASK=art&smurfid=27578010405520090828226305130077
Når jeg fikk andre mann hadde jeg fått dette rådet og prøvde det. Funker som bare det. Etter fødselen er magen som en alt for stor pose. Føles som om innvoldene svømmer rundt uten mål og mening. Husker at jeg ble litt sjokka over det når jeg fikk første barnet mitt. Men med korsettet holder man alt på plass. Trenger ikke å løfte magen for å snu seg i senga!!!! Så i tillegg til at livet kom på plass raskere med enn uten, var det veldig behagelig å ha på. Magen min ble i alle fall veldig øm og sår etter fødselen.
For meg var dette supert selv om jeg ikke skulle inn i annet enn de gamle buksene! [;)]
Også bør dere være forsiktig med alt for mye cafe treff. Selv om amming hjelper til med å fjerne kilo blir effekten dårlig hvis man drikker alt for mange latte! Ta heller med barselgruppa og latten ut på trilletur.
Og meld dere på mamma/baby trening. Trening og kos på samme tid! [:D]
Håper ikke at dere syns at dette var masete og frekt. Men jeg vet hvor trist det er når man kommer for å prøve brudekjolen og den ikke passer lenger. Sannsynligvis er dere så oppegående at dere alt har tenkt igjennom det, men jeg måtte blande meg litt i alle fall. Håper det er greit.
[:)]
Lykke til med bryllupene deres.