Kramper, hvordan forebygge?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Sliter med benkramper for tiden. Vet at det er normalt, men det er så heftig for tiden at jeg må prøve å gjøre noe med det. I dag var det så ille at jeg ikke klarte å røre på nedre del av foten, den var fullstendig låst og jeg vred med i smerte veldig lenge. Mannen min var heldigvis der og kunne hjelpe meg, men det tok lang tid. Redd det skal skje når jeg er alene, for jeg hadde ikke klart å løse det alene. Måtte krølle tærne viste det seg, og det fikk jeg ikke til selv, spesielt fordi den andre foten og fikk kramper bare jeg rørte den.

Så, er det flere her som har det slik, og som har gode erfaringer med forebygging?
Tar magnesium, og skal øke dosen på det, men utover det? Tar imot alt av tips

Kalsium og magnesiumtilskudd :) sist svangerskap holdt det med kalsium for meg, nå må jeg ta begge deler for å slippe å våkne med et skrik...

Kalsium og? Aldri hørt det før. Tusen takk, da blir det apoteket i morgen!

Lærte det på BV sist svangerskap og i ettertid har både jordmor og fysioterapaut tipsa meg om det :)

Når angrepet/anfallet kommer tar du 1 ts med natron og rører det inn i et glass med vann....(vannet må ikke være for kaldt) Smaker ikke så veldig godt,men hjelper :)

Et gammelt kjerringråd et det å ligge med et brukt,tørt såpestykke i enden av sengen, det skal forebygge...

Et annet kjærringråd er å legge stål under madrassen, feks bestikk. ;-)

Ellers skal man når man får kramper tøye de ut, har du det i leggene (som  jeg ofte har ellers også) så sett hælen i bakken og foten/ tærne opp inn mot veggen, så presser du benet sakte inn mot veggen uten at hælen forlater gulvet. Da får du tøyd baksiden av leggen i hvertfall. (litt vanskelig og forklare, håper du forstår ;-)

Sist svangerskap reddet magnesiumtabletter meg. Etter å ha tatt det ett par dager forsvant krampene. Da boksen var tom kom krampene tilbake etter to-tre dager så jeg måtte bare fortsette.

Problemet her er at jeg ikke kommer meg noen veg, da det skjer når jeg er på vei ut av sengen. Pga ryggproblemer trenger jeg føttene som veiledere og vekt for å komme meg opp, og det går ikke med kramper. Så kommer bekkenløsningen i veien og. Føler meg igrunn som en krysning mellom en skildpadde som ligger på ryggen og en hvalross for tiden Det er fom oftest i anklene og fotbladene det  setter seg, så jeg rekker ikke bort dit. Må bruke den ene foten for å hjelpe den andre, så fremt jeg ikke har kramper i begge.

Kjøpte inn mere magnesium i dag, samt kalsium. Kan også legge litt bestikk under madrassen, en vet jo aldri hva det er som funker Brukte sokker på i natt, og hadde ikke kramper i morrest, så kanskje det hjelper og.

Tusen takk for alle rådene, her skal krampene kureres!

Forrige svangerskap, knøt jeg en ulltråd rundt hver ankel, og krampene gav seg. Er ett gammelt kjærringråd som funket for meg i alle fall. Skal gjøre det denne gangen også. 

Back
Topp