Krampe

snusken

Forumet er livet
Heisann!

Jeg er mye plaget av krampe i bena spesielt på kvelden og natten. Er det noen som har tips om det er noe som kan hjelpe?
Blir veldig glad for tips [:D]
Og hva er best å gjøre for å få det til å slutte når det først har begynnt?
Det gjør jo så vondt [:(]

Har samme plagene jeg oxo...har ikke funnet noe som hjelper[&:]strever oxo med at jeg er så urolig i armer og ben på dagtid...verst i bena...et kjerringråd er jo å knyte ekte ulltråd rundt ankelen eller stortå...

Tusen takk for tipset Lena! Da skal jeg prøve det. Har du prøvd? Hjelper det?

Et annet kjerringråd er å legge et såpestykke i enden av senga. Det skal vist hjelpe.
Ellers så tror jeg at kramper i leggene følger med når man går gravid. Jeg kjenner det også innimellom. Ikke så behagelig.
Har hørt at plages man med sånne kramper, drikker man for lite melk(kalsium-mangel). Ikke vet jeg om det er noe i det, men synes at jeg ble rettere etter at jeg begynte å drikke mer melk. Har blitt skikkelig hekta på det nå[:)]

Hei.
Jeg har også kramper/senestrekk om nettene....Og det hjelper og få massasje jenter. Man trenger ikke mange minuttene med stimulering, før disse avfallsstoffene avtar litt. Jeg driver og masserer litt selv og jeg, men det er deiligst når samboern gjør det;) Ellers så funker det å tøye musklene før man legger seg...sette de litt på strekk liksom.

Lykke til alle sammen

Hei alle sammen!!
Tusen takk for mange gode svar [:)] Nå har jeg en del tips jeg kan prøve ut! Kanskje det er noe i dette med stress... Jeg jobber i barnehage og det er ikke mye stillesitting der nei [:D]

Kramper speiselt i leggene er "vanlig" plager under svangerskapet...
Kjerringråd som fungerte for meg var å gni en spiseskje rundt hele baksiden av leggen,i ca et par minutter før leggetid! Da fikk jeg gode netter med søvn!!![;)]

Jeg har også lest at det skyldes for lite kalk. Kalkbehovet er økt i svangerskapet i forhold til ellers. Så inntaket må økes. Mener man skal ha ca 900mg kalsium daglig. Jeg tåler ikke melk, så jeg må ta kalsiumtabletter for å dekke behovet. Har likevel kramper, så jeg spurte legen om det i dag, om jeg skulle øke dosen. Han valgte å måle kalsiumverdien i blodet for å teste det. Jeg kan komme tilbake til det når jeg har fått resultatet, for å se om det er noen sammenheng. Det som hjelper på meg for å stoppe krampen, er å trå på foten. Det er ikke noe særlig å måtte opp av senga på natten, spesielt ikke på slutten av svangerskapet ( har opplevd det tidligere)[:@].

Eneste som hjelper skikkelig på meg er å komme meg opp og gå noen skritt. Massasje virker bare midlertidig for meg[:@]

Back
Topp