M-40505388

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg er i dag 13+4 og jeg har blødd kraftig i flere uker. Jeg har søkt og spurt og lest og lett, men jeg finner få svar på norsk, så jeg vil dele det jeg har opplevd. Jeg har allerede vært på 3 ultralyder og skal på en fjerde om noen få dager. Dessverre møter blødende mødre i første trimester personell som er så innstilt på sterke blødninger betyr spontanabort, så man får ingen reell hjelp eller forsøk på å finne ut av hva som er galt. Det er hvertfall det jeg har opplevd.

Første gang jeg blødde var i uke 7. En god porsjon blod, etterfulgt av blodklumper. Ingen smerter. Vi trudde vi hadde mistet og fikk sjokk da vi så en liten reke på UL da vi skulle sjekke om jeg trengte utskrapning eller ikke.

Andre gang var i uke 10/11. Jeg våknet med litt blod i trusa, og det ga seg utover dagen før jeg begynnte å blø mye på ettermiddagen igjen. Siden det, og frem til nå har jeg blødd alt fra kraftig til lett og har hatt hvertfall 6 store levrede blodklumper stor nok til å dekke halve håndflaten. Det er som regel ingen smerter når jeg blør eller de store blodklumpene kommer. I mellomtiden kan jeg føle lett ubehag og murringer, akkurat som mensen.

Bevegelse gjør blødningene værre. Å ligge en hel dag i senga gjør at de bremser veldig. Har som mange så tidlig i svangerskapet en lav (ikke forliggende) morkake, men blødningene er for store til at det kan være den alene. Jeg har googlet meg frem til noe som heter "hematoma". Dette finner man lite informasjon om på norsk. Det vil egentlig si en eller flere blodansamlinger som kommer gradvis ut vaginalt. For min del virker det mer som et åpent sår som blør når jeg er i bevegelse.. Babyen har det enda fint, men det er frustrerende å ikke bli tatt på alvor eller å vite hvorfor man mister så mye blod. Om ikke annet er det smertefritt når disse store blodklumpene kommer og jeg blør, men det er veldig vondt psykisk både for meg og min partner.

Har du en liknende erfaring?
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Huff, sånt er utmattende. Man går liksom i beredskap hele tiden. Ikke opplevd store blødninger, men @Lillafrosk, du hadde vel hematomer i forrige svangerskap?
 
Huff, sånt er utmattende. Man går liksom i beredskap hele tiden. Ikke opplevd store blødninger, men @Lillafrosk, du hadde vel hematomer i forrige svangerskap?

Jo, men dette var borte til uke 12, og jeg hadde ikke flere blødninger etter det. Blødde ganske kraftig tidlig i svangerskapet, og spottet flere uker etterpå. Ingen koagulering; men ser det ikke er unormalt å få større blodklumper med dette..
Mitt hematom var ikke så stort, men gikk jo med ganske mye angst det svangerskapet..!

Forøvrig, så finnes det internasjonale fb grupper for råd og støtte; søk opp "subchorionic hematoma", som det så fint heter på engelsk, så får man mer informasjon.
Et slikt hematom burde de kunne se på ultralyd dog.
Det er variabelt fra lege til lege og land til land hvordan dette "behandles". Noen blir fortalt at de burde holde "bedrest" i ulik grad, noen blir fortalt at "pelvic rest" er best (ingen penetrering eller orgasmer), andre (.. som meg), får bare beskjed om at det kanskje er greit å unngå topp-turer i alle fall. Med det psykiske aspektet, tror jeg likevel at sykemelding er greit, og selv turde jeg ikke gå turer engang.... Og tenker jo at hvis det trigges av bevegelse, så burde man kanskje ta det med ro.

OBS, TRIGGER WARNING; Om du oppsøker slike grupper, eller bare søker på Google, så er det lett å få med seg de innleggene hvor det IKKE går bra.. Men, andre kilder sier at hvis man ser liv etter blødning, så går det ALLER oftest bra (sånn 90% av tilfellene, sa ene artikkelen jeg fant frem da jeg hadde dette selv), så når man kommer over sånne poster, så er det greit å ha i bakhodet at det går bra for DE FLESTE...! Og det er veldig greit å henge seg på dette.
Men advarer likevel, for man kan bli litt skremt av sånne innlegg.
 
Jo, men dette var borte til uke 12, og jeg hadde ikke flere blødninger etter det. Blødde ganske kraftig tidlig i svangerskapet, og spottet flere uker etterpå. Ingen koagulering; men ser det ikke er unormalt å få større blodklumper med dette..
Mitt hematom var ikke så stort, men gikk jo med ganske mye angst det svangerskapet..!

Forøvrig, så finnes det internasjonale fb grupper for råd og støtte; søk opp "subchorionic hematoma", som det så fint heter på engelsk, så får man mer informasjon.
Et slikt hematom burde de kunne se på ultralyd dog.
Det er variabelt fra lege til lege og land til land hvordan dette "behandles". Noen blir fortalt at de burde holde "bedrest" i ulik grad, noen blir fortalt at "pelvic rest" er best (ingen penetrering eller orgasmer), andre (.. som meg), får bare beskjed om at det kanskje er greit å unngå topp-turer i alle fall. Med det psykiske aspektet, tror jeg likevel at sykemelding er greit, og selv turde jeg ikke gå turer engang.... Og tenker jo at hvis det trigges av bevegelse, så burde man kanskje ta det med ro.

OBS, TRIGGER WARNING; Om du oppsøker slike grupper, eller bare søker på Google, så er det lett å få med seg de innleggene hvor det IKKE går bra.. Men, andre kilder sier at hvis man ser liv etter blødning, så går det ALLER oftest bra (sånn 90% av tilfellene, sa ene artikkelen jeg fant frem da jeg hadde dette selv), så når man kommer over sånne poster, så er det greit å ha i bakhodet at det går bra for DE FLESTE...! Og det er veldig greit å henge seg på dette.
Men advarer likevel, for man kan bli litt skremt av sånne innlegg.
Tusen takk for tilbakemeldingen og din historie med nettopp blødninger. Hos meg har dem ikke en gang sett etter hematomer på UL. Har bestilt legetime for å eventuelt få sykemelding.

Før jeg ble gravid var jeg av den oppfatning at blødning betydde spontanabort uansett. Ble nesten sjokkert da jeg leste at mange blør på ett eller annet tidspunkt.

Mistenker også at jeg kanskje har fått litt dårlig oppfølging selv om jeg har vært i kontakt med lege/helse hele 6 ganger de siste 6 ukene. Har ikke en gang tatt prøve av urinen min. Kanskje jeg må kreve litt mer, eller evt. ta dette privat.

Hvor føler du at du fikk den beste oppfølgingen?
 
Tusen takk for tilbakemeldingen og din historie med nettopp blødninger. Hos meg har dem ikke en gang sett etter hematomer på UL. Har bestilt legetime for å eventuelt få sykemelding.

Før jeg ble gravid var jeg av den oppfatning at blødning betydde spontanabort uansett. Ble nesten sjokkert da jeg leste at mange blør på ett eller annet tidspunkt.

Mistenker også at jeg kanskje har fått litt dårlig oppfølging selv om jeg har vært i kontakt med lege/helse hele 6 ganger de siste 6 ukene. Har ikke en gang tatt prøve av urinen min. Kanskje jeg må kreve litt mer, eller evt. ta dette privat.

Hvor føler du at du fikk den beste oppfølgingen?

Jeg var hos fastlege (fikk vikarlege et par ganger da), som ordnet henvisning til UL de gangene jeg fikk blødninger og tok hCG måling (siden det var såpass tidlig). Fikk da ultralyd offentlig på akutt time. Tok også en privat ultralyd i uke 10, for å få en ultralyd hvor de sjekket mer på baby sånn, ,fordi akutt timene var mer for å bekrefte liv og diagnostere blødningene. Fikk sykemelding via vikarlege. Jeg hadde litt problemer med å klare å dra på jobb, og jeg begynte jo å blø de gangene jeg pushet meg på jobb, så. >< Jeg trengte den.

Men generelt sett synes jeg privat gir bedre omsorg og oppfølging enn offentlige.. men har ikke så mye tilbud rundtom hvor jeg bor, så ble med det.
 
Hei! Kjenner ei som hadde hatt flere aborter først, og som av den grunn fikk mye oppfølging i svangerskapet jeg vil si litt om. Hun hadde nesten alt likt som deg! Blødde mye, murret, men ikke så mye smerter. Også store koagler. Det var da hematom, som nevnt over her ser jeg. Et stort hematom vel og merke, og hun fikk liten sannsynlighet på at det skulle gå bra fra start. Stadig tømte det seg, og oddsen steg da etterhvert. Måtte dog ta det veldig med ro, delvis bedret, og ikke løfte tungt etc. Hjalp i hvile for henne også. Mindre etterhvert i 2.trimester,og det er nå et lite barn kommet av det svangerskapet. De sa at når det var liv i starten på 2.trimester,så var det mye mer håp også :). Så dette kan gå fint, men jeg ville tatt det med ro! Er hematomet stort, er jo redselen at det skal "skylle med seg" fosteret hvis mye kommer på en gang og det skulle være feks over babyen. Jeg ville krevd bedre UL der de leter etter nettopp hematom, og ellers tatt det helt med ro. Du har allerede kommet langt, så det går nok bra!!
 
Back
Topp