Kraftig blødning?

Ladida

Glad i forumet
Hei.
Kan bli ekle detaljer, beklager på forhånd.
I går fikk jeg endelig mensen etter å ha gått 92 dager på overtid. Ingen positive graviditetstester.
Jeg kjøpte tidligere en menskopp, og helt øverst er det noen små hull rundt. Opp til disse hullene skal koppen romme 22-23 ml. Da er den full. Jeg har lest flere plasser at alle blødninger som er over 80 ml i løpet av en hel menstruasjon, er for mye. Det er her jeg blir litt småbekymra. Nå har jeg nemlig blødd veldig mye i dag. Jeg har tømt menskoppen 4 ganger bare i dag og da har den vært så full at det nesten renner over hver gang. Med andre ord 22-23 ml, 4 ganger på en dag + at jeg har brukt tampong 2 ganger i dag og har blødd igjennom. Har vært veldig mye koagulert blod når jeg tørker meg, og menskoppen har også rent over 2 ganger i dag. Dette er da vitterlig veldig mye mer enn det som er normalt på en dag. Og nå skjønner jeg ingenting. Blir litt skremt.. Erfaringer? Bør jeg være bekymret?

Har du vært på ul pga så sen mens selvom graviditetstestene ikke slo ut? Har dessverre ingen erfaring eller kunnskap, men tenker om det eventuelt var noe der som ikke utviklet seg, men heller ikke kom ut som det skulle?

Har du vært på ul pga så sen mens selvom graviditetstestene ikke slo ut? Har dessverre ingen erfaring eller kunnskap, men tenker om det eventuelt var noe der som ikke utviklet seg, men heller ikke kom ut som det skulle?
Har ikke vært på noen ul, umulig at jeg kan ha blitt gravid den siste måneden, da det er mer enn en måned siden sist gang jeg hadde sex. Og før det tok jeg 20 graviditetstester. Så har mine tvil. Ikke en gang skyggestreker.. Er heller ikke lenge siden sist legetime. Da tok jeg 10 blodprøver og fikk en gynekologisk undersøkelse og har ikke hørt noenting. Så regner med at alt der var som normalt. Pleier å ha kraftige blødninger til vanlig, men dette tar kaka altså :-(

Tenker kanskje du kan ha fått skikkelig tykke slimhinner og masse blod samlet opp da, siden det er så lenge siden du hadde mensen? Da jeg tok ut spiralen og gikk fra ikke å ha mensen til å få den igjen, var de første par-tre menstruasjonene helt sykt drøye! Bruker vanlige bind, og løp på do i hvert friminutt for å skifte, da følte jeg det var hakket før det bare rant over, helt krise på en time liksom. Nei, jeg vet ikke altså. Men lange sykluser og kraftige blødninger, har du vært til lege? Kan det være endometriose eller noe slikt?

Tenker kanskje du kan ha fått skikkelig tykke slimhinner og masse blod samlet opp da, siden det er så lenge siden du hadde mensen? Da jeg tok ut spiralen og gikk fra ikke å ha mensen til å få den igjen, var de første par-tre menstruasjonene helt sykt drøye! Bruker vanlige bind, og løp på do i hvert friminutt for å skifte, da følte jeg det var hakket før det bare rant over, helt krise på en time liksom. Nei, jeg vet ikke altså. Men lange sykluser og kraftige blødninger, har du vært til lege? Kan det være endometriose eller noe slikt?
Det kan det jo være. Andre gangen i år der jeg har vært mer enn 90 dager på overtid. Eneste er at forrige mens etter langt opphold var aldeles ikke sånn. Men det kan jo helt klart være dette likevel. Akkurat sånn du forklarer det, har det vært her i hele dag. Helt ekstremt. Sorry for tmi, men blod overalt og veldig kraftige smerter.. Ikke kjekt. Ikke vært hos lege for akkurat dette, men holder på med en slags utredning for PCOS (Kanskje det kan være årsaken??) Og skal til gynekolog i februar.

Det kan det jo være. Andre gangen i år der jeg har vært mer enn 90 dager på overtid. Eneste er at forrige mens etter langt opphold var aldeles ikke sånn. Men det kan jo helt klart være dette likevel. Akkurat sånn du forklarer det, har det vært her i hele dag. Helt ekstremt. Sorry for tmi, men blod overalt og veldig kraftige smerter.. Ikke kjekt. Ikke vært hos lege for akkurat dette, men holder på med en slags utredning for PCOS (Kanskje det kan være årsaken??) Og skal til gynekolog i februar.

Vil tro de finner ut av det hos gyn ja. Er ikke noen ekspert på verken pcos eller endo, men man har jo hørt litt om det etter noen år her inne :p jeg har mange symptomer på pcos selv, bare ikke cyster, og ikke så lange sykluser. Men har forstått det slik at kraftige blødninger og store smerter gjerne er koblet til endometriose? Du kan jo lese litt, men gyn finner det vel ut :)

Vil tro de finner ut av det hos gyn ja. Er ikke noen ekspert på verken pcos eller endo, men man har jo hørt litt om det etter noen år her inne [emoji14] jeg har mange symptomer på pcos selv, bare ikke cyster, og ikke så lange sykluser. Men har forstått det slik at kraftige blødninger og store smerter gjerne er koblet til endometriose? Du kan jo lese litt, men gyn finner det vel ut :)
Ja, håper det. Har veldig mange andre symtomer som stemmer overens med lista til PCOS, så er først og fremst det gynekologen skal se etter, men regner med hu ser det om det skulle være noe annet også. Håper selvfølgelig det ikke er noen av delene [emoji14]

Ja, håper det. Har veldig mange andre symtomer som stemmer overens med lista til PCOS, så er først og fremst det gynekologen skal se etter, men regner med hu ser det om det skulle være noe annet også. Håper selvfølgelig det ikke er noen av delene [emoji14]

Klart, det er jo det beste :) men blir man plaget nok er det gjerne en lettelse å få en diagnose så man vet hva man har å forholde seg til og man kan prøve å jobbe med. :p

Gikk noen mnd uten menstruasjon for noen år siden pga pcos. Livmorhinna mi bygde seg opp såpass tjukk, at når den "slapp" så fikk jeg en skikkelig blødning. Var på legevakta og fikk ibux + en tbl til jeg ikke husker navnet på, for å få dempet blødningen. Blei etterkant også tatt blodprøver for å kontrollere jernlageret. Kanskje du skal forhøre deg med lege?

Gikk noen mnd uten menstruasjon for noen år siden. Livmorhinna mi bygde seg opp såpass tjukk, at når den "slapp" så fikk jeg en skikkelig blødning. Var på legevakta og fikk ibux + en tbl til jeg ikke husker navnet på, for å få dempet blødningen. Kanskje du skal forhøre deg med lege?
Vurderer legen om det ikke roer seg om et par dagen. Hos meg varer mensen vanligvis 7-8 dager med relativt kraftige blødninger. Det virker som om at det kanskje har roet seg ned nå, men jeg har fremdeles blødd mer i dag enn det som er normalt for en hel uke, så følger selvsagt med. Smertene kan jeg forsåvidt leve med for øyeblikket. Men hvordan fant du ut dette med at det var livmorhinna som var blitt tjukk? Kan jeg finne ut det selv på noen måte?

Vurderer legen om det ikke roer seg om et par dagen. Hos meg varer mensen vanligvis 7-8 dager med relativt kraftige blødninger. Det virker som om at det kanskje har roet seg ned nå, men jeg har fremdeles blødd mer i dag enn det som er normalt for en hel uke, så følger selvsagt med. Smertene kan jeg forsåvidt leve med for øyeblikket. Men hvordan fant du ut dette med at det var livmorhinna som var blitt tjukk? Kan jeg finne ut det selv på noen måte?
Hos meg var det konklusjonen legen kom med etter tidligere historikk. La til at jeg har pcos som mest sannsynlig er årsaken på det orginale innlegget. Men rakk ikke føre du quotet meg:p roer det seg ned, så husk hvertfall å ta en blodprøve hvis du merker du blir slapp og trøtt. Og viktig med jern rik mat hvis du har såpass kraftig blødning :)

Back
Topp