Kraftig blødning etter fødsel

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei

For noen uker siden fødte jeg ei stor jente. Hun ble tatt med vakuum og jeg fikk revning grad 3
Etter fødselen fikk jeg etter hvert store smerter i magen og begynte å blø ganske kraftig
Fikk beskjed at livmoren ikke trakk seg sammen og at det var derfor det blødde.
De fikk stoppet blødningen etter hvert. Da hadde jeg blodprosent på 6.5 og fikk blodoverføring.
Vet dere hvorfor slike ting skjer i noen tilfeller? Kan det ha noe med å gjøre at hun var veldig stor?
Er det stor fare for at det skjer hvis jeg skal føde igjen?
Mvh meg

Hei på deg!

Det høres ut som en ganske tøff omgang med stor rift og stor blødning...... Håper du har følt deg godt ivaretatt mens alt dette skjedde.

Stor blødning etter en fødsel pga en livmor som ikke trekker seg godt sammen er noe vi som jordmødre er veldig obs på. Når morkaken er ute etterlader den en stor sårflate inni livmoren. For at denne sårflaten skal blø minst mulig er det kjempeviktig at livmoren trekker seg godt sammen! Vi klemmer på livmoren og følger med på at livmoren er godt kontrahert og "fast" å kjenne på.
Av og til kan livmoren streve med å trekke seg sammen etter fødslen. Risikoen for det er større når den har vært veldig utspilt under svangerskapet, som f.eks. ved tvillinger og store barn. Det skjer også oftere ved langvarige fødseler og ved lang trykketid - akkurat som livmoren blir litt "sliten" og ikke riktig orker å trekke seg skikkelig sammen når først babyen er ute.

Dette er noe man kommer til å væreobs på  neste gang du skal føde. Ved spontane og raske fødsler skjer det ikke så ofte, men uansett vil man ta forholdsregler når du først har opplevd det èn gang. Man vil sikkert legge inn en venflon, så man har mulighet til å gi deg medisin intravenøst ganske raskt og man vil være rask med å forløse morkaken.

Håper dette er svar på det du spør om.....

Masse lykke til da :-)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp