Krabbing....

*Løvehjerte*

Flørter med forumet
Siden det var en tråd om når barna begynte å gå...

så lurer jeg på når barna deres begynte å krabbe?

Jeg vet Ulveskog, professor spes.ped., har fått mange sinte helsesøstre på nakken, har uttalt seg om krabbing på TV2. Han viser til nyere studier om at krabbing ikke har noen betydning for lese og skriveutviklingen.
Har dere noen meninger om dette?

Jeg vet Ulveskog, professor spes.ped., har fått mange sinte helsesøstre på nakken, har uttalt seg om krabbing på TV2. Han viser til nyere studier om at krabbing ikke har noen betydning for lese og skriveutviklingen.

Hva mener han da? at de som ikke krabber lærer senere eller?? har ikke sett det jeg!

Eilin var vel litt over ett år før hun begynte å krabbe. Men det er ikke no særlig hun har krabbet egentlig, hun foretrekker å ake seg frem på rompa!! [:D] Jeg har ikke hørt om professoren du referer til, men jeg vil si at jeg er enig med han. Jeg er selv utdannet førskolelærer, og det at barna ikke krabber betyr ikke lenger at det har betydning for lese og skriveutviklingen, det var noe de trodde før. Minuset med barn som ikke krabber er at de får ikke styrket rygg og nakkemusklene sine så bra, noe de kan merke da de begynner på skolen og må sitte lenge i ro. (dette fortalte helsesøsteren)

ORIGINAL: Chill24

Hva mener han da? at de som ikke krabber lærer senere eller?? har ikke sett det jeg!

Mange har ment at krabbing er avgjørende for god lese og skriveutvikling. Ulveskog mener at studier viser
at dette ikke har noen sammenheng. Barn som ikke krabber før de går, blir vel så gode til å lese og skrive!

Åja sann ja...datteren min var så tjukk når hun var liten at hun klarte ikke å krabbe! [:)] gikk rett fra å sitte til å gå... og hun har lært å lese og skrive korte ord allerede.. Så det stemmer  i dette tilfelle i alle fall!

Jeg krabbet aldri, jeg satt og ålte meg fram over til jeg var 15 mnd, da begynte jeg og gå helt selv.

Begynte sent og gå langs bord kanten også.

Hadde ikke problemer med og lese og skrive, var blandt de beste i klassen på lese. Skrive så har jeg alltid hatt problemer med dobbletkonsonanter, sliter litt enda.

Ryggen der i mot har vært et stor problem. Får fort vondt i ryggen av bæring og jeg har en kraftig svai i ryggen pga svak rygg. Gikk til fysioputt da jeg var 6 år pga ryggplager.

Etter 2 timer handle tur så verker det så grusomt i korsryggen at det gir seg ikke før dagen etter på.
Tror dere jeg hadde det vondt da jeg gikk gravid eller?? Kjente det i korsryggen alt etter 8 uka!!

Tror nok at dette med krabbing ->lesing/skriving er veldig individuelt. Samtidig er nok krabbing med på å utvikle og stimulere koordinasjonsevnen, noe som spiller inn når det gjelder lesing og skriving. Hvis barnet ikke krabber, men begynner å gå etter "åling", tror jeg kanskje det kan ta litt lenger tid (iallefall med enkelte). Uansett, det vil nok være ganske motstridende meninger og uttalelser innenfor dette.
Mener iallefall at koordinasjoner veldig viktig!!!

Den personen som er nevnt, Ulveskog, er nok egentlig en mann ved navn Ulvund.

nåh..jeg tror heller ikke krabbinga har noe å si på lese-og skriveferdigheter!Min hadde ikke tid til å krabbe så hun begynte også rett på gåinga fra hun kunne sitte.Hun kunne hele alfabetetet da hun var 4 år og kunne lese å skrive lenge før hun begynte på skolen-med det resultat at når de andre i klassen holder på med bokstavene så har hun samme bøker som de i 2.og 3.klasse.Hun har læreplanen til årstrinnene over seg.Hun har vært så utrolig interessert i bokstaver,tall og forskjellige språk så da ble det vel bare naturlig at hun lærte seg det fort. Språk er noe hun synes er kjempespennende iom at bror min har dame som er estisk(han bor i Estland)og hun kan ikke norsk og tanten hennes bor i Sverige og er gift der. Hun kan telle på tysk og fransk noe,men er ikke like intr i de språkene som hun er i engelsk og estisk.

Jeg var skikkelig bekymret før hun begynte på skolen for at hun kom til å kjede seg fordervet..hun hadde jo gledet seg så innmari masse.Det tok ikke lang tid fra hun startet i høst før jeg ble innkalt på møte om henne der de spurte om godkjennelse til å gi henne andre læreplaner enn klassekameratene. Det er jo ikke noe særlig for en unge som kan lese og skrive både store,små og håndskrevne bokstaver å begynne på skolen når de tar en bokstav i uken!

Det er vel ikke det at hun er noe superbegavet men det at hun har vært så interessert i slike ting som har gjort at hun har lært seg det.Man lærer jo best som barn sies det[:)]Skulle gjeeeeeerne ha hatt hennes hukommelse ja!!

Høres ut som det er ei oppvakt jente ja. Ikke alle barn som er så interessert og så tidlig ute.
Flott at ikke interessen blir begrenset/stoppet av de voksne.[:)]

Ja jeg er veldig glad for at lærerene hennes ikke begerenser henne i forhold til slike ting.Det kunne jo fort skjedd at hun har kjedet seg noe fryktelig på skolen og at det har blitt en mistrivselsesfaktor for henne.Hun er like blid hver dag for at hun skal på skolen[:)]

Mi jente krabbet skikkelig når hun var 7.5mnd gammel. Hun kravlet seg fremover allerede når hun var rundt 6mnd gammel.[:D]

lisja mi kraup på dagen 8 mnd,reiste seg opp på 2  to uker etter det og gikk langs med boda og stoler sida ho var 9 mnd...beynte å gå i begynnelsen av januar aleine!

eg trur krabbinga har større betydning for den grovmotoriske utviklinga,altså gå stå hoppe;bevegeligheten...det har med gangavviklinga å gjere og korleis ein bruker muskel-gruppene rett.
Ein god del av den oppveksande generasjonen-deriblant oss selv,har tendens/litt svakheter i hofteovergangen,de strekker ikkje ut skikkeleg når ein går.
og det viser seg ofte i å ikkje oppleve mestring i fysiske aktiviteter,noken vert hemma av det når de går, skal løpe osv..som og kan føre til tidleg slitasje på hofta!!
og så henger jo all utvikling ilag da,mestringsopplevelse på mange plan kan spele inn på mykje det,veldig personavhengig det!!!

ORIGINAL: opus dei

Tror nok at dette med krabbing ->lesing/skriving er veldig individuelt. Samtidig er nok krabbing med på å utvikle og stimulere koordinasjonsevnen, noe som spiller inn når det gjelder lesing og skriving. Hvis barnet ikke krabber, men begynner å gå etter "åling", tror jeg kanskje det kan ta litt lenger tid (iallefall med enkelte). Uansett, det vil nok være ganske motstridende meninger og uttalelser innenfor dette.
Mener iallefall at koordinasjoner veldig viktig!!!

Den personen som er nevnt, Ulveskog, er nok egentlig en mann ved navn Ulvund.

Takk opus dei!! Han heter faktisk Stein Erik Ulvund,ja! Det vart litt seint igår![:D][:D]

Sønnen min begynte å krabbe når han var mellom 6 og 7 mnd...

ORIGINAL: Wibe^

Sønnen min begynte å gå når han var mellom 6 og 7 mnd...

Oj! Det var tidlig. Du har en tøff liten gutt der!! [;)]Jenta mi er nok litt bedagelig anlagt og
nyter livet liggandes på gulvet enda. [:D][:D] Hun åler seg frem ihvertfall og sitter uten støtte nå, så
løpingen kommer nok litt senere her[:)]

Hehe, skreiv feil jeg! Nei, sønnen min er ikke såååå tidlig ute akkuratt! Han krabba da, og begynte å gå når han var nesten 13 mnd... [;)]

ORIGINAL: Wibe^

Hehe, skreiv feil jeg! Nei, sønnen min er ikke såååå tidlig ute akkuratt! Han krabba da, og begynte å gå når han var nesten 13 mnd... [;)]

[:D][:D] Du har sikkert en tøff og skjønn gutt allikevel du![:)] [:)]Stussa litt men det er sikkert noen som e litt tidelig ute med gåinga også.

Back
Topp