Krabbe!

Lykkeår2016

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Når er det vanlig at de små begynner å krabbe? Det er sikker individuelt, men er det en ca tid? Ser at lille er på vei til å finne av det :)

Hva legger du i å krabbe? :P

For her nordpå kaller vi det for å krype eller å åle seg. Å krype er på knærne med hendene i bakken. Mens å åle seg er på magen mens de sparker ifra gulvet med beina.

Eldste var 7 måneder når hun åla seg, og drøye 9 måneder før hun krøp. :)

Lillebror er noe tidligere ute tror jeg. Han skyver seg bakover på gulvet, kaver seg i sirkel etter leker/for å se folk og skyver rumpa opp for å øve på å krype. Han er 5 mnd idag. Tenker at om en måneds tid har han sikkert knekt ålekoden og kommer seg forover. ;)

Tv1 åler seg fort her, har gjort det en uke (ca 5,5 mnd) og tv2 åler seg s-A-k-t-e :P

Haha å krabbe så mener jeg på knærne med hendene i bakken :) Lille snur seg 360 grader rundt og skyver seg bakover og sparker i fra ting så han kommer seg fremover. Han prøver å bevege beina oppunder magen samtidig som han sparker i fra så er nok ikke lenge til at han kryper/krabber :P spennende og morsomme tider nå med tanke på utvikling! :D

Så morsomt. Blir snart travelt til deg da, hehe :) Ingen tegn her enda synes jeg. Men på 4 mnd kontroll da lille var 4,5 mnd så sa fysioen at hun trodde hun kom til å komme seg framover snart. Blir spennende tider uansett :)

Jeg lå visst bare og rulla fram til jeg var rundt 8 mnd, gadd ikke prøve å krabbe en gang. Mamma begynte å bli bekymra. Og så skulle jeg plutselig opp og gå :p
Så er jo veldig forskjellig, og det meste er vel normalt.

Så morsomt. Blir snart travelt til deg da, hehe :) Ingen tegn her enda synes jeg. Men på 4 mnd kontroll da lille var 4,5 mnd så sa fysioen at hun trodde hun kom til å komme seg framover snart. Blir spennende tider uansett :)

Jeg lå visst bare og rulla fram til jeg var rundt 8 mnd, gadd ikke prøve å krabbe en gang. Mamma begynte å bli bekymra. Og så skulle jeg plutselig opp og gå :p
Så er jo veldig forskjellig, og det meste er vel normalt.

Ja kan brått bli litt travelt :P Ja mannen krabba aldri, gikk rett fra å ligge å rulle til å stå ved bordkanten og så gå i følge svigermor :) Det er nok store forskjeller :)

Men åler seg bortover, han har finni ut Åssen han steller seg på knærne og strake armer, så finner vel snart ut av Åssen han skal krabbe :) blir 5 mnd den 22 sep:)

II krabbe v1 (beslektet med I krabbe) krype på alle fire, kravle
ungen hadde så vidt lært å k- / k- til køys legge seg

Fra bokmålsordboka.

Mine to store ålte seg langs golvet ved ca 9 mnd, eldste krabba på alle fire ved 10 mnd, lille krabba ved 14 mnd.

Knøttet har så vidt snudd seg frå rygg til mage og er langt unna å forflytte seg (5 mnd om ei drøy veke).

Haha å krabbe så mener jeg på knærne med hendene i bakken :) Lille snur seg 360 grader rundt og skyver seg bakover og sparker i fra ting så han kommer seg fremover. Han prøver å bevege beina oppunder magen samtidig som han sparker i fra så er nok ikke lenge til at han kryper/krabber :P spennende og morsomme tider nå med tanke på utvikling! :D
Storesøster sto på alle fire og gynga frem og tilbake i over en måned før hun klarte å flytte hender og knær slik at hun kom seg forover. :P

Var på mammamagetrener-intro-barseltreff i dag med 18 andre babyer og mammaer. Der var det ei på snart 6 måneder som krabbet rundt! Hun begynte visst å krabbe dagen hun ble 5 mnd! Fascinerende!
Men er vel rundt 8-9 mnd de "normalt" gjør det!? Husker ikke... :p

Back
Topp