Kosttilskudd?

Jeg bruker lifeline care. De inneholder alle kosttilskuddene jeg tar og blir faktisk nesten like billige :) også er det enkelt og ikke like mange tabletter som jeg hadde måtte ta ellers :p

Men gleder jeg skal fortelle mamma nyheten da hun jobber på apoteket og gir meg 30% :p

Vær varsom med folat og multivitaminer :) er ikke bra med for mye fol- heller. Så om multivitaminene inneholder folat, så holder det å ta kun de. Sett at det er 400 mikrogram da. Noe som er maksdosen anbefalt?

Jeg hadde en boks folsyre med 1000 mg pga cellegift jeg tok før. Spurte om jeg bare kunne ta de eller om det var viktig å ikke ta for mye. Fikk beskjed om å ta de jeg hadde selv om det er 2,5 ganger anbefalt dose så tror ikke det er farlig å ta for mye

Jeg hadde en boks folsyre med 1000 mg pga cellegift jeg tok før. Spurte om jeg bare kunne ta de eller om det var viktig å ikke ta for mye. Fikk beskjed om å ta de jeg hadde selv om det er 2,5 ganger anbefalt dose så tror ikke det er farlig å ta for mye
"Høye doser av folat (over 1 milligram daglig) kan gjøre at man ikke oppdager vitamin B12 mangel. Et symptom på vitamin B12 mangel er anemi (for lite røde blodlegemer, blodmangel). Folat vil hjelpe på anemien, men ikke på selve vitamin B12 mangelen som i ytterste konsekvens kan gi skader på nervesystemet."

"Ny forskning viser at folat via mat og kosttilskudd i mengder over 1 milligram (mg) daglig, kan føre til flere tilfeller av tykktarmskreft hos pasienter med forstadier av tykktarmskreft. Folat gitt før det finnes kreftforstadier kan forebygge videre utvikling, men da det er vanskelig å oppdage forstadier anbefales ikke folat-tilskudd uten at det foreligger påvist folatmangel."

Kilde: https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-b9

Tar folat og noe som heter femi-jern, med jern og c vit :)

Folat, b12, Vit-D , omega369 og noen ganger magnesium. Tror jeg har ok verdier av jod mtp at jeg spiser mye hvit fisk og meieriprodukter :) tar ikke multivitamin fordi jeg blir dårlig av det :confused:

Eg tek Nycoplus Gravid (lilla pakke) Er ikkje gravid enda, men vi planlegger. Står at det er anbefalt frå ein planlegger graviditet tom 1 trimester :)

Jeg tar folat :) også har vi egen sjark, så spiser MYE fisk [emoji16]

Back
Topp