Kosttilskudd under svangerskapet?

arkmin12

Andre møte med forumet
Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Jeg tar folat og omega-3, men lurer på om dere tar noe mer av vitaminer? Sånne multi-vitaminer er å anbefale?

Jeg tar noe som heter gravitamin pluss triomega. Slenger også på kalsium tbl fordi jeg ikke drikker melk[&:]

Det viktigste er vel å prøve å spise sunt og variert og få i seg vitaminer på den måten.
Selv har jeg brukt multivitaminer og omega3 og kalktabletter... sånn for sikkerhetsskyld[;)]

Noen her som har funnet omega3-tabletter uten D-vitamin?
Det er jo D-vitamin i alle multivitaminpiller, og det er det også i alle omega3-tablettene jeg har funnet. Det er jo ikke bra å få for mye D-vitamin...Tar gjerne i mot tips om noen har funnet en! [:)]

Det er A vitaminer en ikke skal få for mye i seg av når en er gravid, da det kan føre til fosterskader. Så dersom du tar omega 3 ( fra f.eks tran ) og multivitaminer i tillegg, må det være multivitaminer UTEN A vitaminer.
Jeg fant ut dette 3 mnd inn i graviditeten og fikk stor panikk!

Jeg tar multi vitaminer og der er det litt a vitaminer i. De har jeg blitt anbefalt på apoteket.

Hppt - da må du ikke ta omega 3 utenom... Har forhørt meg rundt forbi om dette med A vitaminer da jeg selv fant ut at jeg hadde tatt "for store" doser, og de ( apotek, lege ) anbefaler at en tar omega 3 og heller multivitamin UTEN vit A...  enn å ta multivitaminer med A vitamin. Da får en det viktige vitamin D og rett mengde vitamin A fra omega 3 + alle viktige vitaminer og mineraler fra multivitaminene.

Bare et tips [:)]

Jeg bruker disse:
Trantabletter, B - Vitaminer, C - Vitaminer, Og Sana Sol.....
Jeg tror at det var på førstegangskontrollen hos legen at hun sah at det var bare og fortsette med dette...

[:D]

ORIGINAL: LinnOgKent

ORIGINAL: MammaOkt

Det er A vitaminer en ikke skal få for mye i seg av når en er gravid, da det kan føre til fosterskader. Så dersom du tar omega 3 ( fra f.eks tran ) og multivitaminer i tillegg, må det være multivitaminer UTEN A vitaminer.

Hvordan er dette mulig?? JEg har kjøpt "GRAVID vitamin- og mineraltilskudd" på apoteket.. Disse tablettene inneholder bl.a A vitaminer???? Er du HELT 110% sikker på at man IKKE skal spise A vitaminer i det hele tatt??[8|]

Man kan få i seg A vitamin, men det kan være skadelig med for mye. Man skal ikke bruke 2 forskjellige vitamintilskudd som inneholder A vitaminer.

Tenkte ikke spesielt på fosterskader, men generelt i livet.
For mye D er ikke bra...

jeg tok folat til uke 15 (tok like gjerne ut det brettet jeg hadde begynt på), og nå tar jeg kun Møller's dobbel - den inneholder omega-3 + a- d- og e-vitamin. Ble anbefalt denne av jordmor. Ellers spiser jeg et sunt og variert kosthold (med hyppige tilskudd av sjokolade, men det er en bønne, altså en grønnsak - og dermed sunt![;)]), og det er nok det viktigste...

jeg tar folat og så kjøpte jeg sånn alt i ett vitamin er en pose med tre forskjellige tabl. en trankapsel og to tabl.

Jeg tok folat i begynnelsen, og så sa legen at det var lurt med tran eller Møllers dobbel. Jeg tar C-vitamin i tillegg, men det er mest for min egen del det! I tillegg tar jeg sink og nattlysolje for elastisitet i huden!

Som noen har sagt her...man skal ikke ta to tilskudd som inneholder A-vitamin samtidig. Men det er ikke farlig om det ene du tar inneholder A-vitaminer!

Glemte å si gratulerer så mye med graviditeten forresten!!

Moro når man akkurat har oppdaget det...husker hvordan det var. Dagene gikk så seint for jeg tenkte på det hele tida!! Etterhvert går det fortere!

Klem, M

Jeg spiste folat de første mnd, og har spist omega-3 hele tiden[:D]

ORIGINAL: bleieslutt123

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Jeg tar folat og omega-3, men lurer på om dere tar noe mer av vitaminer? Sånne multi-vitaminer er å anbefale?

ta omega 3 de dagene du ikke spiser fisk..
for omega 3 er noe kroppen ikk lager selv,men må ha tilskudd av
vill anbefale deg å ta det...
så kan du ta multivitaminer i tillegg til det og folat

Spis sunt og variert kost, så trenger du ingen typer kosttilskudd.
Tar selv Omega3 pga at jeg spiser litt for lite fiskemat.....

Tar du omega 3, skal du ikke ta multivitamin med A og D vitamin i!!!!

ORIGINAL: Trin

Noen her som har funnet omega3-tabletter uten D-vitamin?
Det er jo D-vitamin i alle multivitaminpiller, og det er det også i alle omega3-tablettene jeg har funnet. Det er jo ikke bra å få for mye D-vitamin...Tar gjerne i mot tips om noen har funnet en! [:)]

Det finnes flere omega3 på markedet uten a, og d vit. Selv bruker jeg triomega som er ren omega 3. Det viktigste er vel som nevnt her før med å spise sunt og variert[:)] 

Gratulerer med leiebieren! Jeg tar noe som heter gravid.... 

Back
Topp