kosttilskudd: omega/tran

Lost

Andre møte med forumet
Jeg mener å ha lest et sted at det er noe tran/omega3-6-9 kosttilskudd kan inneholde noe som gravide helst ikke skal ha i seg. Jeg kommer ikke på hva eller hvor jeg leste dette, men er det noe som vet? Slik at jeg kan få sjekket om jeg kan ta de jeg har liggende.

Takk

Jeg fikk beskjed av legen min om å ta omega-3 i allefall.. Så jeg tar den grønne esken Omega-3 med 144 kapsler. Hun sa ikke noe om hva jeg måtte styre unna.....

Har jeg ikke hørt om? Jeg fikk også anbefalt å ta tran/omega3, så jeg kjøpte meg en sånn eske multivitaminer for gravide.

Jer fikk jeg beskjed om å ta tran av legen :) samt at jeg tar litt ekstra vitaminer

Jeg fikk også beskjed fra legen at jeg måtte ta omega 3 eller tran. Jeg tar den gravidpakken som selges på apoteket.
Jeg går ut i fra at den er helt trygg for gravide.

vet ikke helt men etter jeg begynt med den gravide pakke som selges på apoteket så begynte jeg å få store blødninger og hadde SA noen dagen etter så jeg tviler også litt på at det var også pga trankapsler :-(

Nei, skjønner ikke hvor jeg kan ha lest det heller. Vet at jeg kommenterte det til kjæresten min i det jeg leste det. Har lest at man ikke skal ta CLA, men kan man finne det i tran/omega-tilskudd?

Uff, leit å høre Jentedrøm2014.

Forsøk å google litt. Hvis du ikke finner noe hadde jeg holdt meg til vanlige kapsler/ gravidtilskuddpakken fra apoteket evt. tatt tran. Aldri hørt noe om at det skal være skadelig å da burde det jo såklart vært opplyst om på pakkene osv om faren hadde vært reel.

Det er ikke skadelig ut i fra hva jeg har hørt. Det fremmer utviklingen av hjernen til barnet bl.a, så det er dumt å ikke ta.... Vi slutter jo ikke å spise fisk når vi er gravide vel? ;)

Det eneste er at du ikke bør ha for mye vitamin A, men om du tar anbefalt dose så får du ikke for mye..

Du bør ikke ta omega 3-6-9!
grunnen til det er at kroppen får for mye omega-6 i dagens kosthold, omega-9 lager kroppen selv og for at du skal ha en sunn kropp så bør du ha balanse mellom omega-6 og omega-3, derfor skal du ta omega-3 og kun den. For den får ikke kroppen nok av sammenlignet med omega-6. Omega 3-6-9 er et skikkelig dårlig salgstriks som ikke funker!

Tran er å anbefale på det sterkeste for den inneholder sunn og ikke harsknet omega-3, omega-3 i pilleform kan ha varierende kvalitet ;) Tran med sitronsmak tommelopp!

Kort oppsummert: Det du bør ta som gravid er tran og folat (folat er jo viktigst i første trimester da). Ikke kombiner masse tilskudd uten å ha sjekket at det ikke blir for mye vitaminer kombinert ;)

Omega 3 med tilsatt D-vitamin var det viktigste for gravide, leste jeg en lege hadde svart på lommelegen tror jeg det var :) På apoteket har de visst multivitaminer som inneholder alle vitaminene og mineralene gravide bør ta! Skal dra å se etter det på mandag! :)

jeg tar en spiseskje tran hver dag og ekstra tilskudd av magensium/sink :) fra baby er 4 uker anbefaler de å gi tran hver dag ;)

Ikke hørt noe om det jeg heller. Tar også kapslene fra den gravidpakken på apoteket.

Back
Topp